Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hallå.
Jag var o tränade första dan på gymmet på det program som min instruktör lade fram förra gången, när jag gått igenom halva så var nästan all min energy borta och jag kände mig lite svimmfärdig så jag fick ta ett litet break innan jag fortsatte med övningarna.
Jag hade inte ork att cykla hem så jag ledde cykeln hem.
Jag kör 3 sets o 12 repetitioner, något som jag inte kört förut utan då har det blivit mest 1 set, jag blev faktiskt förvånad över hur slut jag blev och hur mycket svett som rann, ska jag miska ner till att köra 2x12 istället.
Jag hade sovit ut och käkat en stadig frukost innan jag gav mig ner till gymmet, jag var visserligen ut igår på krogen med det var inget vilt festande direkt.
Vad tror ni, kan detta bara vara nybörjar "känningar" som jag har???
Det kan vara nybörjar käningar som du säger, men det skulle också kunna vara något liknande så som att du inte dricker tillräckligt medans du tränar. Om du tränade på morgonen kan det kanske vara så att du inte har väntat tillräckligt länge efter frukost innan du stack till gymmet. På morgonen är det ju viktigt att fylla på med mycket kolhydrater och du kanske missade det.
Om jag var du så skulle jag nog göra så att jag ser till att dricka mycket innan och under träningen. Angående vikterna och setsen så tycker jag att du ska vara kvar på 3 X 12 men kör tre veckor med lättare vikter och så kan du öka gradvis allt eftersom du känner att det går lättare.
Se om du kan få ett svar från matti så kanske han kan ge dig något råd...
Ok, tack för svaret, tja jag drack ju faktiskt ingenting under träning, kan ju vara det.
Min frukost bestod av 1 ägg, 2 rostade mackor (skinka, ost, tomat, gurka)
och en tallrik Yoghurt med musli (start).
Du kanske skulle testa med havregryns gröt till frukost om du ska träna på morgonen. Det är ju bra med protein till träningen men på morgonen bör man nog ha mer kolhydrater, säg fördelning 30 / 70 till kolhydrater. Ta sen en protein drink efter träningen och kanske en banan eller två. Det är ju snabbare kolhydrater i dom.
Jag hade sovit ut och käkat en stadig frukost innan jag gav mig ner till gymmet, jag var visserligen ut igår på krogen med det var inget vilt festande direkt.
Vad tror ni, kan detta bara vara nybörjar "känningar" som jag har???
Det kan mycket väl vara "nybörjarkänningar" alternativt för lite vätska under träning... eller en kombination av båda.
Man kan också ha en nedsatt "glukostolerans" Då får man en överdriven ökning av blodsockernivån efter en måltid för att sedan snabbt rasa, vilket ger "sockerkänningar". Alkohol har den effekten på blodsocker. Alkoholhaltiga drycker är energirika eftersom de innehåller kolhydrater, men främst för att alkoholen i sig ger mycket energi. Ett gram alkohol innehåller 7 kcal (29 KJ) och är därmed nästa lika energirikt som fett.
Har man nedsatt toleransnivå bör intag av alkohol alltid ske i samband med en måltid som innehåller kolhydratrika (långsamma) livsmedel. Därigenom motverkas risken för en alkoholinducerad hypoglykemi (sockerfall) på morgonen. Ska man dessutom träna dagen efteråt bör man kanske välja något annat än Start som müsli för att inte få skuttande blodsocker :-)
/Susanne
Låter annars som typisk vätskebrist...
Är ju rätt varmt nu också, i alla fall där jag tränar, man svettas som en gris. Så se till att dricka ordentligt.
skulle nog gissa på att det är vätskebrist, jag var ju som sagt ute på krogen innan, vet faktiskt inte om jag drack nåt vatten alls överhuvudtaget före jag gymmade och inget under så det är nog inte så konstigt.
Bullseye, diagnos fastställd. Behandling: Mer vatten under träningen (+före och efter), speciellt om du krökat kvällen före! :)