Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Min deffdagbok

Registrerad: 2004-08-18

Tjena, jag är en 15-årig kille som är ca 160 cm lång och väger 59 kilo. Det jag tänkt göra nu är absolut inte att banta, utan ändra mina matvanor och leva ett hälsosammare liv, eftersom min kost främst bestått av snabbmat. Men jag vill även bli av med ca. 8-10 kilo.

Detta är inte första dagen av min deff utan ca. tredje. Det jag hoppas att ni kan göra är att hjälpa mig, eftersom jag inte är säker på att jag ätit rätt eller motionerat rätt.

Förrigår (16 augusti)

Vaknade ca 11:00 och tog en promenad på ca 30 minuter

Frukost: en portion havregrynsgröt med två mackor (en macka med hårt bröd och en tunn skiva rökt kycklingfile plus samma pålägg med mörkt fullkornsbröd)

Mellanmål: Macka (fullkornsbröd med samma pålägg som från frukosten)

Träning: ca joggande 0,5 km uppvärming, stretching och ca 5 km joggande i ganska lugn takt, stretching

Lunch: Bönor (Coop X-tras bönor i tomatsås), tonfisk i olja (hällde ut oljan), champinjoner och lök

promenad ca 30 minuter

Mellanmål: "bredde" på lite av det som var kvar av bönorna på hårt bröd

"Middag": Ärtor, en liten köttbit, fruktsallad

Jag kom just på att jag aldrig åt en riktig middag utan rester från min syrra... men, vad sägs på ett ungefär om gårdagen? Var träningen och kosten bra?

Jag kan inte påverka så jättemycket vad som köps eftersom jag bor hemma och jag är den enda som "tänker på vad jag äter", men jag gör mitt bästa. Idag ska vi storhandla och jag planerar att köpa:

tonfisk, brunris, pasta (ej vanlig, ska se vad som finns, nån nyttigare sort), potatis, keso, frukt, juice

saknas nåt?

tack på förhand :D

Och såhär gick det till igår:

vaknade ca 10:00

promenad ca 45 minuter

havregrynsgröt till frukost med det sista från bönorna från igår (en liten tallrik) och en halv skiva fullkornsbröd

träning: uppvärming: 0,4 km jogging, stretching, 2,6 km intervall, stretching

mellanmål: 2 plommon, 1 banan, tre hårda mackor med keso på

lunch:två djupa tallrikar soppa (mkt grönsaker och små bitar kött) + ett glas juice

mellanmål: 2 äpplen, 1 banan, 3 riskakor med ost- och löksmak (45kcl per kaka) ett antal glas juice

middag: en djup tallrik soppa, 4-5 hårda bröd med keso

Det var en hektisk dag idag, så kosten blev lite konstig, men jag tror att det var ok. Riskakorna kunde jag skippat.

Kommentera gärna, eftersom jag är osäker på om kosten är för dålig (om det är för lite eller för mycket) och likaså träningen.

Tack för mig!

Från: Timrå
Registrerad: 2004-07-15

om jag var du skulle jag gett upp hårdbrödet, har jag fått göra. eller iaf skära ner på det, riktigt snabba kollisar.

ok smedberg, det ska jag göra... inget mera från och med idag...

OK, dagens träning och kost:

Frukost: Havregrynsgröt + 1 äpple + liten bit fullkornsbröd med lite keso till det

Lunch (skolan): Potatis, fisk med någon sorts tomatsås, grönsaker (riven morot, ärter, tomat och sallad)

Mellanmål: 1 tomat, lite keso och 1 riskaka (45kcal per kaka, ost- och löksmak)

Träning: Vi har ett elljusspår i min stad som är 3 km. Först började jag med lätt jogging o sen stretchade jag. Sen löpte jag (ca. 60-70% av min förmåga) sen körde jag intervall med ruscher, gående och jogging. Detta höll på tills jag kommit två varv (6 km). Oorganiserat, ville mest ha kul.

Efter träning: en banan

Middag: En VÄLDANS massa stekt kött (nåt slags nötkött) och ganska mycket potatis. Jag var otroligt hungrig! En tomat och lite paprika till det.

Kvällsgott: 2 små äpplen och ett glas kolsyrat vatten.

Förresten, varje dag kör jag lite "styrketräning" med kroppen som motstånd. T.ex. armhävningar, magövningar , vet inte vad det kallas men jag sätter mig "på huk" mot väggen osv.

OK, dagens kost- och träning, då:

Frukost: en portion havregrynsgröt

Lunch: Dagens skolmat var hamburgare... jag fyllde halva tallriken med grönsaker (tomat, lök, sallad och riven morot) 1/4 potatismos och 2 hamburgare till (utan bröd alltså, bara hamburgerköttet), fyllde på med lite extra görnsaker efter att jag ätit upp det.

Mellanmål: en persika

Träning: 3 km jogging (orkade inte så mycket, har inte sovit så mycket), blev dock trött ändå och ganska hungrig. Förresten, jag går oftast till elljusspåret vilket tar ca 10 min.

Middag: 1/2 av tallriken vitt ris (snabba kolhydrater efter träningen) och 1/2 kyckling filé + en djup tallrik med grönsaker (tomat, paprika och sallad)

Senare på kvällen gjorde jag lite crunches och armhävningar. Efter det "passet" tog jag lite fullkornsbröd (en halv skiva) med keso.

Det jag undrar mest nu är, vad tycker ni om träningarna dom senaste dagarna? Det känns som för lite.

Gårdagen var en katastrof känns det som. Såhär gick det till:

Frukost: Hade bråttom till skolan, blev något mindre än en portion havregrynsgröt.

Lunch: Skolmaten: 1/2 av tallriken sallad, 1/4 ris, 1/4 chili kassler (kalkon), tog lite påfyllning också.

Mellanmål: En morot, lite tomat och lite sallad.

Middag: Pasta och stekt kyckling filé. Inga grönsaker. Jag var inte hemma så fick ta det som fanns tillhands.

Senare: Två äpplen och ett päron. Sen blev jag hungrig under kvällen och tog nån gryta/soppa med potatis och lite görnsaker i. Blev för mycket.

Ingen träning heller, vilade. Får ta i extra idag.

Från: Stockholm
Registrerad: 2004-08-12

Tänk på att dricka mycket vatten. Inte överdrivet mycket men 1-2 liter om dan förutom drycken/vattnet du får i dig vid måltiderna är bra.

- Robban

Robban, tack för tipset, det ska jag göra.

OK, gårdagen då:

Ca 30 min morgonpromenad.

Frukost: Havregrynsgröt

Träning: intervall 6 km, tog ungefär 50 minuter.

Lunch: Pasta och tonfisk + grönsaker (tomat och lök)

Middag: Kycklingbitar i nån sorts sås, försökte att ta så lite som möjligt av såsen. Keso till det. Det var inte så mycket så under kvällen tog jag ca 10 plommon, 2 päron och en banan.

Registrerad: 2004-08-16

Om du inte alls är sugen på gym, så strunta i det annars tycker jag att der är helt perfekt. Det finns en bok som heter Body For life som jag tycker att du ska kika i, jag fick tag i ett ex för 50 spänn, Många säger att man inte kan köra intervaller föra frukost, efter den boken så ändrar man sin uppfatting. Lycka till!

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB