Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Äter ca 1200 kcal - 1500 kcal 5 dagar i veckan, vilket är mer än vanligt för mig, och tränar för ca 900 kcal fem dagar i veckan. de resterande 2 dagarna äter jag runt 700 kcal och tränar ingenting.
nu till frågan: varför går jag inte ner i vikt? teoretiskt sätt borde jag ju göra det! kanske går jag ner i fettmassa, och ökar samtidigt i muskelmassa?
vad borde jag då göra för att gå ner i vikt? äta färre kalorier? träna mer? min avsikt är ej att öka i muskelmassa (men det skadar inte heller) utan snarare att gå ner i fettmassa.
tack på förhand!
Hur mäter du ditt kaloriintag?
Hur mycket väger du?
hur ser fördelningen av fett / kolhydrater / protein ut?
hur mäter jag mitt kaloriintag? menar du hur jag får reda på hur många kalorier jag äter? jag använder mig av livsmedelverkets hemsida, läser på förpackningar och räknar ihop på fitday.com
jag väger 50 kg, vilket jag vet är helt normalt för min längd, det behöver ingen berätta för mig, men jag vill så gärna gå ner i vikt igen, men det verkar inte fungera. går jag inte ner snart är det dags att fasta. tidigare brukade jag äta runt 500 kcal per dag och bara träna 200 kcal 2 gånger i veckan. ville göra ett försök att träna mer vilket gör att jag även måste äta mer.
jag vet att jag äter vad folk skulle anse vara för mycket kolhydrater, men en kalori är alltid en kalori, vare sig den kommer från kolhydrater, fett eller protein, eller hur?!
jag äter runt 70% kolhydrater, 10% fett och 20% protein. Borde äta mindre bröd och mer protein, men det är inte så lätt då jag är vegetarian.
Hej!
Du borde i synnerhet äta mer fett. Misstänker att din kropp befinner sig i gränslandet till svält med tanke på din träningsintensitet/kcalintag.
Hur ser din dag ut (tider samt val av mat?)
För att få igång en bra förbränning gäller det att äta ofta (hoppa aldrig över mellanmålen).
Var inte för hård mot dig själv! Ju mindre man har att gå ned, desto längre tid tar det. Man får inte heller glömma bort att äta innan samt efter träning. Man måste liksom ha nåt att "bränna" bort...
Hälsningar
Susanne
Så du äter i snitt ~ 1300 kcal per dag? Om det inte funkar så måste du gå lägre. Det finns folk som måste äta 7-8 kcal / lb, eller 15-18 kcal / kg kroppsvikt för att gå ner i vikt. Tjejer brukar i allmänhet ha svårare än killar för att gå ner i (fett)vikt. Så, i värsta fall kan du behöva äta så litet som 800 kcal för att gå ner i vikt. Du bör dock inte gå ner så lågt direkt utan du skall trappa ner ditt kaloriintag succesivt.
Sedan måste jag hålla med Susanne, 10% av energin från fett är extremt lite, höj det till 20-30%.
jag väger 50 kg, vilket jag vet är helt normalt för min längd, det behöver ingen berätta för mig, men jag vill så gärna gå ner i vikt igen, men det verkar inte fungera. går jag inte ner snart är det dags att fasta. tidigare brukade jag äta runt 500 kcal per dag
Ähum...! Det här är en varning som du antagligen inte kommer att lyssna på - eftersom du kommer att ta förgivet att den inte är tillämplig på just dig - men jag säger det i alla fall:
En normalviktig ung kvinna ska ABSOLUT INTE börja experimentera med svältperioder för att bli smalare!!!
Så klart KAN man "tokbanta" utan att det slutar med anorexi eller extrem fetma. Men allvarligt talat - varför ta risken?
Tänk på alla extremt feta kvinnor som finns i din omgivning. Det kryllar kanske inte av dem, men de finns här och där. Du kan inte gå på gatan eller åka buss utan att få syn på åtminstone EN kvinna som väger tresiffrigt med marginal.
Hur har de här extremt feta kvinnorna blivit så extremt feta? Hur kommer det sig? Vad var det egentligen som hände? Om man frågade alla de här kvinnorna om orsaken/startpunkten för deras fetma, då kan jag (högst ovetenskapligt) slå vad om att svaren skulle fördela sig ungefär enligt följande:
20% skulle säga: "Åh, jag har ALLTID varit tjock! Redan som liten vägde jag dubbelt så mycket som andra barn." 20% skulle säga: "Jag var smal ända tills jag fick barn - då började jag öka dramatiskt i vikt." 60% skulle säga: "Jag var normalviktig ända tills jag var X-ton år gammal. Vad hände då? Jo, jag började BANTA. Jag var jätteduktig och gick ner 15 kg i vikt och blev riktigt, riktigt smal. Det höll i 1½ år ungefär! Sedan började jag äta mat igen. Och godis och bullar och kakor. Och nu är det ingen som kan tro att jag någonsin har vägt mindre än 100 kg..."
De flesta av oss sjukligt feta personer (gäller även feta män) har experimenterat upprepade gånger med svältkurer. Vilket bara har lett till en enda sak - nämligen att vi fått sänkt ämnesomsättning och blivit ÄNNU fetare! Hur kul är det på en skala...
Är det inte ironiskt? INGEN som är fet började med att tänka "Nu ska jag ta och äta upp mig ordentligt!" Men MÅNGA som är feta började sin tjockiskarriär med att tänka "Nu ska jag banta 10 kg!"
Ett alternativ kan vara följande något annorlunda bantingstips:
Som vi alla känner till är 1 kalori måttet på den energi det går åt att värma 1 gram vatten till 1 grad celsius. Översatt till verkligheten betyder detta att om du äter en väldigt kall efterrätt (vilka ofta mestadels består av vatten), kommer denna naturliga process - som höjer den konsumerade efterrätten - att formligen suga kalorierna ur den enda existerande källan: ditt eget kroppsfett!
Ett exempel: En efterrätt serverad och uppäten vid cirka 0 grader kommer efter en kort stund att ha värmts till 37 grader, vilket är normal kroppstemperatur. Varje gram av efterrätten har då alltså förbrukat cirka 37 kalorier. Om efterrätten väger 170 gram, vilket får anses vara ganska normalt, kommer man - enligt termodynamiken - att förbruka 6290 kalorier (1 kalori/gram/grader x 37 grader x 170 gram) från kroppsfettet för att den uppätna efterrätten ska få samma temperatur som kroppen.
Om efterrätten innehåller 1300 latenta kalorier, är alltså den totala kaloriförlusten ca 5000 kalorier. Ju kallare efterrätten du äter är, desto snabbare kommer du att gå ner i vikt, om det är ditt mål.
Denna process fungerar utmärkt även vid intagande av väldigt kall öl i frostat glas. 1 centiliter öl innehåller cirka 0,6 latenta kalorier, men förbrukar 27 kalorier vid uppvärmningen (om serveringstemperaturen är 10 grader). Det ger en kaloriförlust på ca 38,5 kalorier per cl. Man behöver inte vara matematikprofessor för att räkna ut att varje 33 cl flaska öl förbrukar cirka 1270 kalorier (33 cl x 38,5 kalorier per cl).
Frysta efterrätter, till exempel glass, är ännu effektivare eftersom de kräver 83 kalorier per gram för att smälta (med andra ord höjas till 0 grader) och ytterligare 37 kalorier per gram för att nå kroppstemperatur. Här kan vi börja prata om verkligen intressanta resultat.
Dessvärre, för de som äter pizza som en ursäkt att dricka öl, ger pizzan (laddad med latenta kalorier och dessutom serverad varm) motsatt effekt. Men, tack och lov - som den uppmärksamme läsaren redan förstått - kan detta lösas genom att dricka massor med öl till pizzan och sedan avsluta måltiden med mängder av glass.
Vi skulle alla bli smala om vi helhjärtat gick in på en diet bestående av pizza, öl och glass!
Bantningstipset kommer från: bjorn@svinfull.com - Stort tack!
hehe, ja om det verkligen funkade så vore det livet roligt...
jag har en arbetskamrat som gått ner 3 byxstorlekar(!!!!)sedan hon började med att äta mycket pizza, hamburgare o chokladbollsmet!!!
helt otroligt men det är faktiskt sant!
Hmm, javisst, men det är knappast hela bilden.
jag har en arbetskamrat som gått ner 3 byxstorlekar(!!!!)sedan hon började med att äta mycket pizza, hamburgare o chokladbollsmet!!!
helt otroligt men det är faktiskt sant!
*host* bulimi *host*
Ett alternativ kan vara följande något annorlunda bantingstips:
Som vi alla känner till är 1 kalori måttet på den energi det går åt att värma 1 gram vatten till 1 grad celsius. Översatt till verkligheten betyder detta att om du äter en väldigt kall efterrätt (vilka ofta mestadels består av vatten), kommer denna naturliga process - som höjer den konsumerade efterrätten - att formligen suga kalorierna ur den enda existerande källan: ditt eget kroppsfett!
Ett exempel: En efterrätt serverad och uppäten vid cirka 0 grader kommer efter en kort stund att ha värmts till 37 grader, vilket är normal kroppstemperatur. Varje gram av efterrätten har då alltså förbrukat cirka 37 kalorier. Om efterrätten väger 170 gram, vilket får anses vara ganska normalt, kommer man - enligt termodynamiken - att förbruka 6290 kalorier (1 kalori/gram/grader x 37 grader x 170 gram) från kroppsfettet för att den uppätna efterrätten ska få samma temperatur som kroppen.
Om efterrätten innehåller 1300 latenta kalorier, är alltså den totala kaloriförlusten ca 5000 kalorier. Ju kallare efterrätten du äter är, desto snabbare kommer du att gå ner i vikt, om det är ditt mål.
Denna process fungerar utmärkt även vid intagande av väldigt kall öl i frostat glas. 1 centiliter öl innehåller cirka 0,6 latenta kalorier, men förbrukar 27 kalorier vid uppvärmningen (om serveringstemperaturen är 10 grader). Det ger en kaloriförlust på ca 38,5 kalorier per cl. Man behöver inte vara matematikprofessor för att räkna ut att varje 33 cl flaska öl förbrukar cirka 1270 kalorier (33 cl x 38,5 kalorier per cl).
Frysta efterrätter, till exempel glass, är ännu effektivare eftersom de kräver 83 kalorier per gram för att smälta (med andra ord höjas till 0 grader) och ytterligare 37 kalorier per gram för att nå kroppstemperatur. Här kan vi börja prata om verkligen intressanta resultat.
Dessvärre, för de som äter pizza som en ursäkt att dricka öl, ger pizzan (laddad med latenta kalorier och dessutom serverad varm) motsatt effekt. Men, tack och lov - som den uppmärksamme läsaren redan förstått - kan detta lösas genom att dricka massor med öl till pizzan och sedan avsluta måltiden med mängder av glass.
Vi skulle alla bli smala om vi helhjärtat gick in på en diet bestående av pizza, öl och glass!
Bantningstipset kommer från: bjorn@svinfull.com - Stort tack!
Hm. .kan du utveckla det lite till tror du. .?
Hm. . så detdär ska funka. .? Låter jääävligt skumt. .O. .måste kroppen "värma upp" varje matvara för sig? inte så att magsäcken e fylld med syror o safter o trams, som de ramlar ner i typ,o. .fräts upp bara-. .? =),jag vet inte. .därför frågar jag. .
Tycker de låter förbannat skumt,liksom,bli smal,ät glass. .
Jo, kall mat K A N bränna o mycket av det AMINO skriver kan nog stämma! ... Men bara FÖR ATT TA DETTA IGEN ;
1 KALORI är den energi som krävs för att höja tempen på 1 gram vatten 1 grad celsius.
( ´Det är dessutom ett ungefärligt värde, då olika temp kräver olika energi).
M E N:
Obs! att det går 1000 kalorier på 1 kcal! ... Så innan ni alla frossar dygnet runt o undrar varför ni inte blir i super form...
det går alltså, enligt amino 's exempel åt drygt 6 kcal för att värma glassen...
bara så ni vet!!
Peace
Fällman.
Japp, så det blir inte så mycket :)
och bara för att få vara lite petig så är en kalori den mängd energi som behövs för att värma tempen på 1 gram vatten från 14.5 grader C till 15.5 grader C :)
Om du äter 1200-1500 kcal/dag och tränar för 900 kcal/dag så blir det bara 3-600 kcal "över" och det klarar sig inte din kropps grundläggande funktioner på. Det täcker bara en liten del av din kropps basala energibehov. Att du inte går ner i vikt är inte konstigt, dels så vill din kropp antagligen inte det eftersom du inte behöver det och dels så håller kroppen med all kraft kvar i den lilla näring den får och kroppen ställs på sparlåga, förbränningen minskar. Så vad du ska göra är definitivt inte att äta färre kcal, du ska istället äta betydligt mer!!!! Och inte med syfte att gå ner i vikt utan med syfte att få kroppen att må bra. Du är inte snäll mot din kropp så som du lever nu...
Öka på fettet rejält, du bör MINST fördubbla det. 10 energi% är mycket lite. Och mer protein går aldeles utmärkts att få i sig även om man är vegetarian. t ex genom baljväxter, nötter, sojaprotein, havre- och sojadrycker osv. Är du lakto-ovo-vegetarian får du i dig protein från vanliga mjölkprodukter och är du lakto-ovo-vegetarian är ägg en bra proteinkälla.
"en kalori är alltid en kalori, vare sig den kommer från kolhydrater, fett eller protein, eller hur?! "
NEJ så enkelt är det inte. De olika näringsämnena påverkar kroppen på olika sätt. Mycket snabba kolhydrater t ex höjer blodsockret mycket, insulinutsöndringen ökar vikte kan hämma fettförbränningen t ex....
Äter ca 1200 kcal - 1500 kcal 5 dagar i veckan, vilket är mer än vanligt för mig, och tränar för ca 900 kcal fem dagar i veckan. de resterande 2 dagarna äter jag runt 700 kcal och tränar ingenting.
nu till frågan: varför går jag inte ner i vikt? teoretiskt sätt borde jag ju göra det! kanske går jag ner i fettmassa, och ökar samtidigt i muskelmassa?
vad borde jag då göra för att gå ner i vikt? äta färre kalorier? träna mer? min avsikt är ej att öka i muskelmassa (men det skadar inte heller) utan snarare att gå ner i fettmassa.
tack på förhand!
Hej!
Du undrar varför du inte går ner i vikt? Jag tycker det låter som om du äter lite väl lite för den träningsmängd du har. Vad är det som du tränar när du gör av med 900 kcal? Du säger att din vikt 50 kg, är normal till din längd, så hur lång är du? Jag tycker du ska sluta fokusera på din vikt och istället försöka få en sund vältränad kropp, då kanske du t.o.m går upp ett par kg (p.g.a ökad muskelmassa) men kommer få en fastare och friskare kropp. Då kommer du även kunna äta mer kalorier av bra mat, utan att det påverkar din form.
vänliga hälsningar
Vivvi