Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Jogga varje dag eller varannan?!

Registrerad: 2003-07-23

Hej!

Just nu joggar jag endast 3 km varannan dag. Är det så pass lite att det är bättre för fettförbränningen om joggar den sträckan varje dag istället?
Vilket tjänar jag mest på? Jag har läst en del av trådarna här men inte riktigt funnit något såndat svar. Jag har joggat under en ca 4 års period, joggade då ca 5km till 10 km varannan dag.... men nu har jag latat mig i ca 3 år och har INTE den konditionen längre... däför joggar jag bara 3 km nu... Men bör jag öka den sträckan för att det skall förbrännas något fett??

Jag vill bli av med allmänt fett runt om... Och tänkte då att denna löpning kunde bidra till en del fettförbränning... Kommer aldrig att börja på gym igen, för det tycker jag är dötråkigt.

Mvh Johan

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Tjohej

Men bör jag öka den sträckan för att det skall förbrännas något fett??

Du förbränner fett vid all lågintensiv aktivitet. Du förbränner fett när du sover, när du tittar på TV, när du går till bussen och när du skriver inlägg framför datorn. Att man "förbränner fett" innebär endast att kroppen använder fett som energi, vilket kroppen gör i stort sett hela tiden.

Fettförbränning och viktnedgång är inte samma sak. Man kan förbränna hur mycket fett som helst, men om man inte äter mindre än man förbrukar kommer man inte att gå ner i vikt. Se på konditionsträningen som ett sätt att öka kaloriförbrukningen.

Om du dubblar träningsmängden kommer energiförbrukningen att öka. En sådan ökning brukar leda till viktnedgång (hur mycket konditionsträning du måste köra beror på hur mycket du äter).

Så visst, om du vill bli av med fettvikt är det bra att öka mängden konditionsträning du kör (alternativ så kan man bara äta mindre ;-) ).

Hej!

Okej, jag kanske inte vill gå ned i vikt, då jag kanske var lite väl smal förut när jag brukade jogga...  jag är ca 180 och väger ca 76... helt okej enligt min mening, men jag vill liksom få bort lite fett runt omkring (hmm kanske speciellt runt magen och så)  =)
Men som sagt, jag kommer INTE att gå till gymet igen. Det var därför jag tänkte ta upp joggningen igen...
Men är det bättre att jogga varannan dag eller varje dag? Många säger ju att man bör villa varrannan dag... Vet inte riktigt hur den bästa joggnings upplägget skulle se ut...
Något du kansk kan säga något om?

Mvh JOhan

Och sedan en fråga till, vilket är det bästa sättet att göra sit-ups på? benen upp i luften eller benen på marken, några tips?

Mvh JOhan

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Men är det bättre att jogga varannan dag eller varje dag? Många säger ju att man bör villa varrannan dag...

Det spelar ingen större roll när det handlar om sträckor av den här längden. Tre kilometer, hur lång tid tar det att jogga, typ 20 min eller så? Den mängden konditionsträning, med den intensiteten, kan man lugnt köra dagligen. Men, om du har haft ett träningsuppehåll på tre år så bör du kanske ta det litet lugnt i början och trappa upp träningsmänden gradvis.

Om man vill koppla ur höftböjarna så ska man ha benen i luften / på en bänk när man gör situps.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB