Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

AAAJ! Ont i överarmen/axeln!

Registrerad: 2003-03-06

Efter ett pass förra måndagen så kände jag lite smärta i min ena axel, eller snarare där axeln går över till överarm, om ni förstår... Jag körde ett pass till på onsdagen utan att det gjorde ont just då. Men sedan under slutet av veckan och helgen så började det göra mer ont.

Jag testade i måndags att träna, men kände vid första bänkpresslyftet att det inte kändes bra, så jag avbröt. Jag gissar att detta är ett resultat av att jag lyfte för tungt förra måndagen, då min träningskompis tyvärr pressade mig till flera "misslyckade reps" på bänkpressen, vilket jag inte brukar göra i vanliga fall (jag har tränat i ca 8 mån).

Så visst, vila låter väl vettigt, om det är en överansträngning. Men det som stör mig är att det inte känns som att smärtan minskar för varje dag, utan verkar vara kvar på samma nivå hela tiden.. Det känns precis på samma sätt som i fredags... Det gör ont att bara lyfta armen (den ena) i sidled (utan vikter)...

Vad tror ni det är som hänt? Sträckning? Överansträngning? Inflammation? Bristning?

Vad bör jag göra nu? Är det bäst att gå och undersöka hos en läkare, eller kan de inte göra något särskilt ändå?

Tacksam för hjälp...

Registrerad: 2003-06-03

Kan man säga att smärtan sitter mellan biceps och framsidan av axeln?

Ljungberg >> JAA exakt!! Känner du igen det??

Smärtan känns ganska huggande, om jag skulle försöka beskriva den... Den känns i den del av armen som är precis ovanför biceps, vilket väl börjar närma sig axeln? Det verkar inte krävas särskilt mycket ansträngning för att framkalla smärtan, utan den verkar komma när armen är i vissa lägen bara... När jag till exempel böjer armen inåt, lägger handen på naveln, och sedan lyfter hela armen uppåt så hugger det till. Inte så att jag måste avbryta rörelsen, men det känns! Det känns typ som om armen inte riktigt vill röra sig så, som att nåt tar emot, och när armen når brösthöjd så knäpper det till lite i armen/axeln... Ju mer jag gör denna rörelse, desto ondare gör det. Om jag undviker det i några timmar så känns det inget förrän jag "råkar" röra armen fel igen...

Registrerad: 2003-06-03

Jag slog axeln ur led en gång, då kände jag den smärtan. men förhoppningsvis är inget ur led på dig =). Det kan varar en skadad nerv eller muskelbristning eller vad som helst. Du borde inte träna om det gör ont, ta en paus några dagar till, och om det inte blir bättre så får du väl kolla upp det.

Från: Göteborg
Registrerad: 2003-07-02

jag skulle nog ej säga att det är en "överansträngning", men det kan vara så att du kört för hårt, och överbelastat armen.

öveträning ska generellt kännas: trötthet, ingen motivation, årk och dylikt.

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Det gör ont att bara lyfta armen (den ena) i sidled (utan vikter)...

Vad tror ni det är som hänt?

Det låter som en klassisk rotator cuff-skada. Väldigt vanligt,  det är rätt få personer som tränar de berörda musklerna. Här har du förslag på övningar och stretchövningar:

Rotatur cuff exercises

A Guide for the Treatment & Prevention of Shoulder Injuries!

Gå till google.com, skriv in "rotator cuff" så får du mängder med information.

Från: Luleå
Registrerad: 2003-07-27

skulle tro att det bar är någon sorts sträckning eller liknande..
men som tidigare sagt, om det inte går över på ett par dagar bör du kolla upp det.

ps
matti
rotator cuffen är en av mina favourit övningar..=)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB