Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Om en vecka börjar skolan och tänkte då ta tag i allt igen. Träningen har inter gått bra alls likaså maten men nu tänkte jag ordna upp allt!
Innebandysesången börjar nu och det blir då 2-3 träningar i veckan plus match på helgerna. Jag har tänkt mig att träna styrketräning ca 25-30 min fem ggr i veckan.
Tänkte även börja tänka på kosten på riktigt nu. Ska minska ner på köttet och börja äta mer vegetarisk kost. Men detta blir en tidsfråga pga av att om jag vill äta vegetariskt måste jag laga maten själv. Tänkte även försöka följa GI-tabellerna bra.
Jag är 180 lång och med denna plan tänkte jag gå ned från dagens 75 kg till 68 kg. Vill att det ska gå så snabbt som möjligt men vill inte svälta mig själv. Så jag satsar på att jag ska nå mitt mål till den första november! jag måste då gå ned ca ett kg/ 10 dagar. Det tycker jag verkar som ett ganska lagom mål, eller?
Är tacksam för all hjälp jag kan få!!!!!
Om en vecka börjar skolan och tänkte då ta tag i allt igen. Träningen har inter gått bra alls likaså maten men nu tänkte jag ordna upp allt!
Innebandysesången börjar nu och det blir då 2-3 träningar i veckan plus match på helgerna. Jag har tänkt mig att träna styrketräning ca 25-30 min fem ggr i veckan.
Tänkte även börja tänka på kosten på riktigt nu. Ska minska ner på köttet och börja äta mer vegetarisk kost. Men detta blir en tidsfråga pga av att om jag vill äta vegetariskt måste jag laga maten själv. Tänkte även försöka följa GI-tabellerna bra.
Jag är 180 lång och med denna plan tänkte jag gå ned från dagens 75 kg till 68 kg. Vill att det ska gå så snabbt som möjligt men vill inte svälta mig själv. Så jag satsar på att jag ska nå mitt mål till den första november! jag måste då gå ned ca ett kg/ 10 dagar. Det tycker jag verkar som ett ganska lagom mål, eller?
Är tacksam för all hjälp jag kan få!!!!!
Ett kilo på 10 dagar är ganska svårt, men inte alls omöjligt. Se till att få i dig tillräkligt med proteiner så du inte tappar muskler bara.
Mer tips kan jag kanske inte ge men jag hoppas att det har hjälpt lite iaf.
Hur mycket protein ska jag få i mig ungefär för att inte förlora någon musklemassa?? Är det farligt att ära för mycket protein??
Hur mycket protein ska jag få i mig ungefär för att inte förlora någon musklemassa?? Är det farligt att ära för mycket protein??
1. Mer än eller lika med 0.5 gram vassle per kilo kroppsvikt
2. Nej det är inte farligt att äta för mycket protein
- Robban
1.5-2g * kroppsvikten är ditt dagsbehov. Det behöver inte nödvändligtvis bestå av vassle.
Att dra ned på köttet kan vara en dum ide; du går miste om bra proteinkällor.
Om du dock tar för vana att lägga ett ägg brevid din vegetariska måltid blir proteinet fullvärdigt. Många vegetabilier innehåller inte alla essensiella(viktiga) aminosyror. Det gör däremot ägg, och kombinerar du någonting fullvärdigt med någonting icke fullvärdigt blir också det icke fullvärdiga fullvärdigt. Hajar du galoppen? Jag hoppas det, någon bättre förklaring förmår jag knappast;P
Att använda sig av vegetabilier som proteinkälla är alltså helt ok. I alla fall så länge det är fullvärdigt.
Det är väl fan inte svårt att gå ner 1kg på tio dagar :S