Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Kladdigt smetigt protein?

Från: Sundsvall
Registrerad: 2004-04-21

HUR ska man göra för att få proteinet att bli så där härligt smetigt, kladdigt och segt som kola? :)
Tänkte göra egna bars.
En tunn brödbotten, smeta på proteinsmeten med lite rostade solroskärnor och sen smälta choklad över.
Det är bara hur man ska få till smeten som ställer till det. Pulver och vatten är ju ett måste, men sen då? Någon som har tips och förslag? :)

Registrerad: 2004-03-11

nödvändigt med vittbröd å choklad? låter mer som godis än protein bar..

nödvändigt med vittbröd å choklad? låter mer som godis än protein bar..

Var står det att det ska vara vitt bröd?
Det jag frågade var hur man gör proteinet så där härligt smetigt.
Sen att det är lite choklad på, OCH? Här kommer en liten hemlis, choklad KAN vara gott ibland!

Registrerad: 2004-07-29

HUR ska man göra för att få proteinet att bli så där härligt smetigt, kladdigt och segt som kola? :)
Tänkte göra egna bars.
En tunn brödbotten, smeta på proteinsmeten med lite rostade solroskärnor och sen smälta choklad över.
Det är bara hur man ska få till smeten som ställer till det. Pulver och vatten är ju ett måste, men sen då? Någon som har tips och förslag? :)

Lite choklad skadar nog inte, iallafall inte om du väljer rätt. Ren kakao har helt ok näringssammansättning, mycket protein och nyttigt fett. Det finns ju choklad med 70-99 % kakao.

Jag har aldrig gjort detta så jag vet inte om det fungerar... men blanda proteinpulvret med lite vatten och koka på låg värme och se vad som händer. Då borde vattnet avdunsta och smeten bli lite kladdigare och fastare... Du får gärna berätta hur det gick om du försöker dig på det :-)
Vad för bröd hade tänkt använda som botten? För det får väl inte vara för tjockt :S, för smakens skull?

Registrerad: 2003-12-11

Tror att det som sydney sa borde funka. Men testa annars att lägga i maisena* (vet inte om det sabbar smaken, kan vara värt ett försök).

*Vet inte hur det stavas :D

Lite choklad skadar nog inte, iallafall inte om du väljer rätt. Ren kakao har helt ok näringssammansättning, mycket protein och nyttigt fett. Det finns ju choklad med 70-99 % kakao.

Jag har aldrig gjort detta så jag vet inte om det fungerar... men blanda proteinpulvret med lite vatten och koka på låg värme och se vad som händer. Då borde vattnet avdunsta och smeten bli lite kladdigare och fastare... Du får gärna berätta hur det gick om du försöker dig på det :-)
Vad för bröd hade tänkt använda som botten? För det får väl inte vara för tjockt :S, för smakens skull?

Hittade ett recept på ett annat forum som jag testade(med lite modifikation) få smeten kladdig lyckades jag inte med, men dock få den till en rejäl kaka :) Bara blanda ut prottepulver med vatten, sen tillsatte jag lite sirap och citron. Grädda på låg värme så blir den hård och fin :) Behövs ingen botten. Skulle nog funka bra med russin i. Men de jag gjorde blev inte alls lyckade, smakade nästan inget :( Så det får bli dyra köpta bars istället. Äter ju inte så ofta så man får kosta på sej när det väl blir :)
Men det var skoj att testa iaf :)

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-09-11

Tråkigt att höra att du ger upp när du har kommit så långt. Nu blir jag ju själv tvungen att göra klar det du avslutat då jag blev väldigt nyficken hur detta kan sluta.

Tråkigt att höra att du ger upp när du har kommit så långt. Nu blir jag ju själv tvungen att göra klar det du avslutat då jag blev väldigt nyficken hur detta kan sluta.

Gör så och kom med info hur det går :)
Blev allt för krångligt tycker jag. Hur man ska förpacka, ska dom frysas? Så det får bli de goda ABB Steel Bar istället, inte de nyttigaste, men ack så goda :)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB