Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Funkar montignac metoden.
tjaba
gör en sökning på montignac här på forumet. samt kolla på www.halso.info/visa/montignac
allt som får dig att äta mindre än du förbrukar funkar. att äta mycket protein och kolhydrater med lågt glykemiskt index brukar resultara i ett minskat energiintag.
Funkar montignac metoden.
Om man är fet och har diabetes typ 2 - eller om man är på väg att få diabetes typ 2 (vilket är den rikting de flesta feta personer rör sig i, eftersom fetma leder till insulinresistens vilket i sin tur gynnar ännu mera fetma osv i en ond cirkel) - i så fall funkar det så klart att sluta vräka i sig kakor, smörgåsar och godis och i stället äta mer kött, frukt och grönsaker. Man går då ner i vikt, eftersom den "nya" maten innehåller färre kalorier. Och insulinkänsligheten förbättras - pga nyttigare fettkällor, långsammare kolhydrater och en normalare matordning (= att man tre gånger om dagen äter en normal portion mat i stället för att man äter oavbrutet varje kväll från 18.00 till midnatt. Eller något annat lika knäppt.)
Jag skulle inte säga att det är någonting magiskt med just Montignac. Hans "specialmetod" liknar många andra som är väldigt i ropet just nu. Det finns skillnader mellan de här olika "dieterna". T.ex: ibland får man äta möjlk och ost, ibland inte, ibland rekommenderas baljväxter, ibland inte, osv. Men grunden är i stort sett densamma: Byt ut onyttigt fett mot nyttigt fett, bort med bröd och mjölmat, in med frukt och grönsaker, ät lite mindre kolhydrater och lite mer protein. Tanken med detta är att man då (utan onödig hunger) ska undvika/motverka det metabola syndromet - vars viktigaste komponenter är fetma, diabetes typ 2, högt blodtryck och hjärt-kärlsjukdom.
* * *
Förresten. Hur viktigt är det då att äta nyttigt, tänka på vikten och fundera över sånt som GI (också inne just nu)? Är det lika viktigt för alla? Stephan Rössner, i sitt "sommarprat" i år, delade in mänskligheten i tre grupper: 1) Folk som som har extremt dåliga gener och dör unga i olika sjukdomar oavsett hur de än bär sig åt med extrasunt leverne osv. 2) Folk som har extremt bra gener och lever friska och blir mycket gamla, trots att de äter skräpmat, röker/dricker och struntar i att motionera. 3) Folk som är "mitt emellan" och blir sjuka av en dålig livsstil - men också friska av en sund livsstil.
Det är förstås för grupp 3 som det lönar sig att tänka på mat och hälsa och sånt. För grupp 1 är det kört och för grupp 2 är det onödigt. Fast... Man vet ju inte i förväg vilken grupp man tillhör...
Hej !
Jag har ätit enligt M´s kostråd i fyra månader nu och har gått ner ca 35 kilo i vikt !
Dessutom har min diabetes helt försvunnit. Jag är nu piggare och lättare än jag varit på 5 år så visst fungerar det !! Iallafall för mig.
Jag äter mig mätt tre ggr per dag och är inte hungrig mellan målen, innan kostomläggningen var jag hungrig jämt och dessutom trött hela dagarna men inte på natten. Nu är jag pigg på dagarna och sover gott på natten.
Montignacs kostråd är helt klart värda att följas.
Maila gärna om du har fler funderingar eller kolla på anslagstavlan-Montignac diet på http://www.bendro.net/forum2/default.asp
Vi hörs !