Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Alkohol som återställare?

Registrerad: 2003-07-09

Alltså... inte riktigt som det låter... utan det jag syftar på är om de kolhydrater man dricker i form av alkohol används till att fylla på musklernas glukogenförråd efter ett intensivt pass?
Standard är ju att man ska trycka i sig snabba kolhydrater just efter ett pass och då mumsas ju ofta klassikern banan eller kanske en gainomax eller nåt, men skulle en bärs ha samma effekt?

Från: Ståck Hålm
Registrerad: 2003-03-07

om du har alkohol i kroppen, stänger levern av fettförbränningen helt, å ägnar sig åt att förbränna alkohol.

mao inte så smart....

Men det var ju inte det jag funderade över, anta att man inte har som mål att förbränna så mycket fett som möjligt utan bara vill återställa sig efter ett svettigt pass. Jag vill veta om jag kan räkna de kalorierna jag får från en öl när jag kompenserar för en ordentlig långpanna, endel har ju nämligen problemet att få i sig de kalorier som krävs efter hård träning snarare än att förbränna fett 24/7. (även om fettförbränningsförmågan har stor betydelse vid långdistans för att öka uthålligheten)

Från: Umu
Registrerad: 2003-05-21

En starköl (0,5l) innehåller 17g kolhydrater enligt FPs tabeller.
Vet inte vad det är för GI på dem.
Teoretiskt skulle kolhydrater i öl kunna användas för att ersätta glykogen. Men med tanke på den mängd effekter alkohol har i kroppen så är det ju låååångt från optimalt.
Varför ens fundera på det?

...därför att ibland tar man en öl till maten som man äter kanske direkt efter träning och då är det väl intressant att veta hur det påverkar kroppen. 
Jag har inte tänkt ersätta sportdrycken med ett sexpack folle eller nåt, men när man unnar sig lite av det goda finns det ändå anledning att veta dess effekt.

Från: Umu
Registrerad: 2003-05-21

"ersätta sportdrycken med ett sexpack" hehehe...
det skulle vara en syn det =)

Ja tillsammans med massa mat blir ju ölen en mindre del av näringsupptaget.
Ta din öl till maten, en folköl till maten kommer inte förstöra ditt träningsresultat. Som du säger måste man ju unna sig lite av det goda..

Registrerad: 2003-07-24

Jag tror inte på att ölen skulle vara en bra återställare. Den hämmar glukoneogenesen (sockernybildningen) och ökar mängden av koenzymet NADH, som gör att puryvat (nedbrytningsprodukten i glykolysen) omvandlas till laktat, som är surt för musklerna. Dvs, det kostar energi...
kolla bara på alkisar vilka härliga proportioner de kan ha mellan fett och muskelvävnad...
Men hey, det var en öl vi pratade om :) eller hur, så jag överdriver lite.
Jag tror personligen att människan ibland är i behov av en riktig tokbläcka, för att rensa systemet. På sikt kanske det motiverar en mer till träning...

/ förespråkar det goda i livet

Där kom det svar jag väntat på. Tusen tack!
Det var typ som jag misstänkte eftersom alkohol är lite för kul för att vara nyttigt till något... men som du säger, nån gång då och då kan man unna sig.
Jag brukar dock unna mig en sådan tokbläcka alltmer sällan eftersom man missar minst två träningsdagar. Det man tränar samma dag blir som bortblåst och dagen efter så är det oftast inte aktuellt med träning...
Har väl också att göra med att jag har svårt att bara ta _en_ öl, det blir lätt fler... men övning ger färdighet säger dom ju.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB