Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Lite blandade frågor

Registrerad: 2003-07-14

Jag började för cirka 3 veckor att efter ett ca 2-3 månader långt uppehåll att börja träna igen. Målet är att få de berömda rutorna att visa sig, med andra ord bränna kalorier. Innan uppehållet hade jag tränat till och från i cirka ett år och har byggt upp en del muskler, inte jätte mycket men tillräckligt för att jag ska vara nöjd.

Nå frågorna:

1. Om jag tränar t.ex. benen(låren etc.) och sedan samma dag eller dagen efter utövar muskelkondition såsom cykling, hur påverkas muskeluppbyggnaden i benen då? Ett annat exempel är att träna armar för att sedan köra ett pass i roddmaskinen, jag vet ju att man inte ska styrketräna samma muskler två dagar i rad.. Men hur är det muskelkondition?

2. Jag styrketränar oftast 4 gånger i veckan, efter styrketräningen brukar jag oftast antingen cykla eller springa i 30-40min. Som sagt är mitt primära mål att bränna fett, efter att ha läst det här: http://www.ast-ss.se/jeff_willet/artikl … h_fett.asp + en del andra artiklar har jag nu fått för mig att det enda jag åstakommer genom konditionsträningen efteråt är att bränna muskler.. Hur ligger det till med det egentligen? Om jag hämmar muskeltillväxten spelar ingen roll, så länge jag bränner fettet. Däremot har jag väl ingen större lust att tappa musklerna jag jobbat ihop. Frågan är alltså: är detta idiotiskt? Spelar det någon roll om jag konditionstränar dagen efter istället? Muskelbygget pågår väl ändå så länge?

3. Jag *tror* att jag har brännt lite fett under de här 3 veckorna,  hur brukar utvecklingen gå när man bränner fettet på magen? Kan tänka mig att detta är ganska inviduellt men finns det några generella "steg" ? T.ex så visade sig först revbenen på sidorna, sen började rutorna på övre halvan av magen visa sig dock utan att vara delade. Nu tror jag att dom har börjat dela sig så det börjar synas ett "streck" mitt på magen, dock bara på övre halvan.. På undre halvan händer dock nästan ingenting, brukar det vara så?

4. Spelar det någon större roll om man bara äter 3 mål om dagen? Jag sommarjobbar nu och medan jag gör det äter jag lunch hos min farmor. Detta har medfört att jag äter MYCKET lunch, i vanliga fall brukar jag gå och småäta eftersom jag är hunrig(skolmat är inge vidare). Men iom att jag äter hos farmor behöver jag knappt äta middag eftersom jag äter så mycket till lunch, jag har hört att man håller förbränningen uppe genom att flera gånger om dagen. Men hur mycket påverkar det här egentligen? Jag brukar dricka kaffe på fikarasterna, uppväger det att inte äta något på fikarasterna(har fått för mig att kaffe förhöjer förbränningen)?

5. Just nu har jag ingen våg men har tänkt införskaffa en, problemet är bara att min vikt under en dag kan variera nästan 5kg. Även om jag väger mig vid samma tidpunkt kan vikten variera alldeles för mycket för att kunna vara förbrännt fett. Någon som har tips på något bra sätt/tidpunkt att väga sig på? Kanske väga sig vid samma tidpunkt alla dagar i veckan och sedan räkna ut ett medelvärde? Är att väga sig före frukost en bra ide?

Oj vad mycket det blev och ändå känns det som om jag glömt några saker. Vore tacksam för svar så kan jag fylla på med mer frågor sen. ;)

Lycka till alla som liksom jag försöker gå ner några kilo i sommar!

EDIT: Kom på att jag kanske skulle lagt det här i styrketräningsforumet? Men är ju lite blandad kompott, om admin känner att det ligger fel kan du väl flytta det är du snäll?

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Hej!

Om jag tränar t.ex. benen(låren etc.) och sedan samma dag eller dagen efter utövar muskelkondition såsom cykling, hur påverkas muskeluppbyggnaden i benen då?

Muskeluppbyggnaden kommer inte att påverkas speciellt mycket.

har jag nu fått för mig att det enda jag åstakommer genom konditionsträningen efteråt är att bränna muskler

Långa konditionsträningspass kan leda till en viss nedbrytning av muskelmassan. Nyckelordet här är "långa" -- man behöver inte oroa sig över muskelnedbrytning om man håller till pass som är typ 45-60 min långa och kör sådana ett par gånger i veckan. De flesta oroar sig alldeles mycket.. :)

Om jag hämmar muskeltillväxten spelar ingen roll, så länge jag bränner fettet. Däremot har jag väl ingen större lust att tappa musklerna jag jobbat ihop. Frågan är alltså: är detta idiotiskt? Spelar det någon roll om jag konditionstränar dagen efter istället? Muskelbygget pågår väl ändå så länge?

Nu skummade jag visserligen bara igenom artikeln från AST väldigt snabbt, men det som artikelförfattaren verkade försöka säga var att man ska koncentrera sig på att antingen

* gå upp i vikt (bygga muskler)
* gå ner i vikt (förbränna fett)

Det som skiljer viktuppgång från viktnedgång är i första hand kaloriintaget (hur mycket mat man äter). Om man äter mer än man förbrukar, kommer man att gå upp vikt. Och vice versa. En person som tränar för att gå upp i vikt bör träna på ungefär samma sätt som en person som vill gå ner i vikt, det som  skiljer sig åt är mängden konditionsträning man kör.

När man går upp i vikt styrketränar man för att öka muskelmassan. När man går ner i vikt styrketränar man för att försöka behålla den befintlinga muskelmassan -- "use it or you lose it".

För att man ska gå upp vikt krävs som sagt ett kaloriöverskott. Ju mer konditionsträning man kör, desto mer mat (kalorier) måste man äta för att hamna på ett kaloriöverskott. Därför kommer en smart person som vill gå upp i vikt att begränsa mängden konditionsträning som han eller hon kör.

För någon som vill gå ner i vikt är det tvärtom. Den personen vill skapa ett kaloriunderskott. Därför kommer den personen att köra relativt mycket konditionsträning, eftersom det förbrukar kalorier.

Som nybörjare kan man öka i muskelmassa och gå ner i fettvikt samtidigt. I och med att man blir mer och mer vältränad kommer det att bli allt svårare. Därför bör man fokusera på att antingen gå upp i vikt eller gå ner i vikt. Att försöka göra båda sakerna samtidigt är lite som att försöka köra framåt och bakåt med en bil samtidigt. Resultatet blir att man står stilla..

Och kom ihåg, det är kaloriintaget som avgör om man går ner eller upp i vikt. Konditionsträning kan användas för att justera kaloriförbrukningen.

Kan tänka mig att detta är ganska inviduellt men finns det några generella "steg"

Jepp,  det är väldigt individuellt. Nope, det finns inga steg som gäller alla. ;)

Spelar det någon större roll om man bara äter 3 mål om dagen?

Nej, det spelar ingen roll. Det har gjorts studier där man testat om personer som äter många små måltider ofta går ner i vikt snabbare än de som äter få måltider. Det har visat sig att det inte spelar någon roll hur ofta man äter -- kaloriintaget avgör hur snabbt man går ner i vikt. Att många små måltider som äts ofta skulle hålla förbränningen hög är en myt.

Däremot är det lättare att hålla blodsockret stabilt om man äter ofta. När du äter något som innehåller kolhydrater höjs ditt blodsocker. Sedan börjar det sjunka igen (hur snabbt det sjunker beror på vad du har ätit). Om mellanrummen mellan måltiderna är alltför långa kommer blodsockret att hinna sjunka väldigt lågt innan du äter igen, vilket kan göra dig sötsugen och lättirriterad.

Kanske väga sig vid samma tidpunkt alla dagar i veckan och sedan räkna ut ett medelvärde?

Det är ett sätt, annars kan du bara väga dig t ex varje söndagsmorgon efter dagens första toalettbesök men före frukosten.

Registrerad: 2003-07-14

Oj, tack för långa och utförliga svar!

Har egentligen några ny frågor och följdfrågor men har inte tid att skriva nu(sitter på jobbet).. Dyker antagligen upp ikväll. :)

Kom på att jag glömde att tacka  för en bra och informativ sida, bra jobbat! Det enda som jag saknar är väl övningar och övningsutförande(styrketräning alltså..), även om du har länkar till dom känns sidan inte riktigt komplett utan dem. Några färdiga mallar med träningsscheman skulle kanske också uppskattas! Det här är bara lite konstruktiv kritik och inget "gnäll", jag antar att du vill göra sidan så bra som möjligt? (jag har fått för mig att du, matti, är upphovsmakaren till sidan.)

Från: Gbg
Registrerad: 2003-08-05

Spelar det någon större roll om man bara äter 3 mål om dagen?
Nej, det spelar ingen roll. Det har gjorts studier där man testat om personer som äter många små måltider ofta går ner i vikt snabbare än de som äter få måltider. Det har visat sig att det inte spelar någon roll hur ofta man äter -- kaloriintaget avgör hur snabbt man går ner i vikt. Att många små måltider som äts ofta skulle hålla förbränningen hög är en myt.

Däremot är det lättare att hålla blodsockret stabilt om man äter ofta. När du äter något som innehåller kolhydrater höjs ditt blodsocker. Sedan börjar det sjunka igen (hur snabbt det sjunker beror på vad du har ätit). Om mellanrummen mellan måltiderna är alltför långa kommer blodsockret att hinna sjunka väldigt lågt innan du äter igen, vilket kan göra dig sötsugen och lättirriterad.

Fan stämmer det verkligen? Det med blodsockret är det väl inget snack om, men det andra om flera måltider?

Registrerad: 2003-07-27

ja det är det faktiskt kroppen hinner inte känna av något sådant den ligger på en relativt jämn förbränning vare sig du äter flera små mål eller inte men vräker du dig i all energi vid samm tillfälle så kanske mycket av den energin lagras som fett då kroppen kanske inte kan ta vara på all energi på en gång men i och med att du dragit ner på ditt energi intag så kommer den energi som lagrades som fett ändå att användas upp.det enda negativa är att du får svårt att hålle en jämn blodsocker nivå som sagt.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB