Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 … 10  

Deff- Hur? [uppdaterad 9/2 -07]

Från: Linköping
Registrerad: 2004-11-20

Alkohol innehåller kalorier som inte går åt något annat än att vara extrakalorier och uppehålla din fettförbränning samt återhämtning.

Finns det inga andra effekter förutom de direkta kalorierna man lägger på sig? T.ex. känner jag mig aldrig speciellt hungrig dagen efter, skulle inte det kunna göra så man lättare klarar av att hålla sin diet?

Typiskt fall av selektiv perception :)

... samt återhämtning

På en fyllekväll brukar jag få i mig ca mer än vanligt 1000kcal men det är endast för att jag dricker ren vodka. Jag tvivlar på att du känner dig såpass mätt att du äter 1000kcal mindre. Läs de hundratals alkotrådar som redan finns på forumet, även om de består mest av nykteristpropaganda och alkoholistförnekningar (om det nu finns något som heter så).

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-06-15

Alkohol innehåller kalorier som inte går åt något annat än att vara extrakalorier och uppehålla din fettförbränning samt återhämtning.

Finns det inga andra effekter förutom de direkta kalorierna man lägger på sig? T.ex. känner jag mig aldrig speciellt hungrig dagen efter, skulle inte det kunna göra så man lättare klarar av att hålla sin diet?

Typiskt fall av selektiv perception :)

... samt återhämtning

På en fyllekväll brukar jag få i mig ca mer än vanligt 1000kcal men det är endast för att jag dricker ren vodka. Jag tvivlar på att du känner dig såpass mätt att du äter 1000kcal mindre. Läs de hundratals alkotrådar som redan finns på forumet, även om de består mest av nykteristpropaganda och alkoholistförnekningar (om det nu finns något som heter så).

Haha, ooops. Man ser det man vill se. Jag sökte efter "alkohol" under "Näringslära" men hittade inget. Tack för snabba svar.

Använd google-sökning istället, den vanliga funkar inte.

Hur behåller man muskler under en deff utan att styrketräna? Känner just nu att jag helt enkelt inte orkar med att styrketräna. Äta mycket protein låter ju logiskt, finns det något mer?

Från: Borås
Registrerad: 2005-08-14

Du kan ju köra lättare styrketräning för att orka och oxå för att inte tappa.

Hur behåller man muskler under en deff utan att styrketräna? Känner just nu att jag helt enkelt inte orkar med att styrketräna. Äta mycket protein låter ju logiskt, finns det något mer?

Styrketräningen är det viktigaste för att inte tappa muskler och man har absolut ingen anledning att köra lättare under deff, snarare tvärtom.

Från: Uddevalla
Registrerad: 2005-05-09

måste man beräkna kaloriintag och sånt om man skall deffa?
kan man inte bara äta, fast mindre och oftare och nyttigare förstås?
känner att jag inte riktigkt orkar hålla på att väga maten.

måste man beräkna kaloriintag och sånt om man skall deffa?
kan man inte bara äta, fast mindre och oftare och nyttigare förstås?

Jag har aldrig testat men mitt sunda förnuft säger att kaloriunderskott leder till fettminskning även om man inte väger och beräknar allt.

Styrketräningen är det viktigaste för att inte tappa muskler och man har absolut ingen anledning att köra lättare under deff, snarare tvärtom.

Jepp, men finns det nåt sätt man kan behålla muskler UTAN att styrketräna under en deff?

Jepp, men finns det nåt sätt man kan behålla muskler UTAN att styrketräna under en deff?

Nej. Jag kan tänka mig att brutal HIIT kan göra ganska mycket, exempelvis 15/15 uppförsbacke eller i simbasängen men det är fortfarande anaeorob träning.

Nej. Jag kan tänka mig att brutal HIIT kan göra ganska mycket, exempelvis 15/15 uppförsbacke eller i simbasängen men det är fortfarande anaeorob träning.

Drar jag en korrekt slutsats då om jag säger att det inte alls spelar roll om jag käkar mycket eller lite protein under deffen, i muskel-bevarande syfte?

Det spelar roll men styrketräning är fortfarande det allra viktigaste.

Det spelar roll men styrketräning är fortfarande det allra viktigaste.

Ok. Min egentliga fråga var alltså om det finns sätt förutom styrketräning som stimulerar kroppen att behålla musklerna under deff... så mycket protein är ett sånt sätt, finns det fler?

Se sida 1.

Vad är det negativa med att ligga på ett större underskott än 500 kcal om dagen?

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Risken för muskelförlust ökar ju större underskott man ligger på.

Från: Gorazde (Bos)/Uddevalla
Registrerad: 2006-01-21

Tror ingen har frågat detta hitills:

Hur får jag reda på hur många kcal jag använder/förbrukar under min dag?

Moderator

www.uppladdningen.nu ger en hyffsad susning om det.

Fick 4217 Kcal på 24 timmar:)
Gäller att få i sig så mycket mat:S, hehe

Moderator

Har du fyllt i allt rätt? Styrketräning är en 4:a eller 5:a i tabellen.

jaha, ok jag fyllde i det som simmning, tror det var en 10:a

3782 Kcal när jag tog det som en 5:a

Registrerad: 2006-03-30

är det bra/går det att deffa genom att bara äta t.ex WHEY-80 och minimal annan kost?(och träna hårt sammtidigt så klart)
tack för svar!

Moderator

Det är ingen bra idé. Tvärt om går däremot bra. Minimalt med Whey-80 och i princip bara vanlig kost.

Registrerad: 2005-10-23

Har fått intrycket av att det skiljer sig en del från individ till individ hur mycket energi man behöver per dygn. Jag har alltid varit smal trots att jag ätit väldigt mycket mat. Men jag har dock inte räknat kalorierna tidigare och vet därmed inte vad min "normala" energiförbrukning bör ligga på.

Så min fråga är om någon vet hur stora felmarginal det är på uträkningar av den typ som finns på uppladdningen.nu? Enligt uträkningen borde jag få i mig 3674 kcal per dygn eller ca 3100 kcal vid deff då. Är det meningsfullt att justera detta om man vet att man behöver mycket mat eller är skillnaderna marginella?

Sidor: 1 2 3 4 … 10  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB