Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Sojamjöl

Registrerad: 2003-10-22

Tänkte baka lite bröd här i veckan och undrar hur det funkar med sojamjölet, det innehåller grymt med protein och vore perfekt att berika brödet med. Jag undrar bara hur mycket man kan ersätta det vanliga mjölet med sojamjöl?

Låt säga att jag gör ett bröd bestående att 10 dl vetemjöl och en massa annat, hur mycket kan man ersättam ed sojamjölet då?

Sen undrar jag om det kommer att påverka smaken mycket och om sojamjölet smakar så vidrigt som vissa påstår?

Registrerad: 2004-03-11

jag är nog oroad över smaken.. farsan brukar göra vitlöks bröd (vitt) så du kan ju prova att baka det, med en viss del protein i?

Registrerad: 2004-02-24

Tänkte baka lite bröd här i veckan och undrar hur det funkar med sojamjölet, det innehåller grymt med protein och vore perfekt att berika brödet med. Jag undrar bara hur mycket man kan ersätta det vanliga mjölet med sojamjöl?

Låt säga att jag gör ett bröd bestående att 10 dl vetemjöl och en massa annat, hur mycket kan man ersättam ed sojamjölet då?

Sen undrar jag om det kommer att påverka smaken mycket och om sojamjölet smakar så vidrigt som vissa påstår?

Sojamjöl har inga bra bakegenskaper (gluten, stärkelse) så du kan inte ersätta jättemycket. Prova dig fram. Jag skulle testa att byta ut först 2 dl vetemjöl och om det blir bra kan man ju testa mer nästa gång.
Ha bra hej

Registrerad: 2004-03-11

Sojamjöl
Kan med fördel användas i bakning. Upp till 20% av mjölet i ett vanligt bröd kan bytas ut mot sojamjöl utan att smaken försämras. Sojamjöl är avfettat vilket gör det till en fettfri protein och kolhydratbomb. Detta billiga pulver, som finns i alla vanliga livsmedelsaffärer, kan därför användas som ett alternativ till proteinpulver. Smakvarning utfärdas dock!

Referencs: http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=343

Från: Västerås
Registrerad: 2004-05-02

Ingen som har testat att blanda i sojamjöl i sin drink ?

Den personen kan väll säga om det smakar någolunda gott eller om man får spykänning.

Tror nog att jag skall ta mig till willys där det säkert är billigt med sojamjöl.

Registrerad: 2004-05-02

Denna tränignsdrink är ju perfekt efter ett träningspass. Dock innehåller den inte så snabba proteiner, men så väl snabba kolhydrater.

Saker.............Protein....Kolhydrat....Fett

3 dl mjölk..........10g..........20g..........6g
1 banan..............1g..........23g..........1g
1 ägg..................6g...........0g..........5g
5 msk sojamjöl....9g...........4g..........6g
3 msk sylt...........0g...........21g.........0g
-----------------------------------------------
Summa:.............26g..........68g.........18g

Häll allt i en mixer, mixa och stoppa drycken 5 min i kylen, sedan klar att servera.

Registrerad: 2003-07-18

Tror jag har hört nångång att minst hälften av mjölet i en deg bör vara vetemjöl för att det ska jäsa som det ska och inte bli för kompakt eller om det nu var nån annan anledning, så så länge du inte har mer sojamjöl än vetemjöl i degen så borde det funka. Gör en liten sats till att börja med som en test så vet du ju sen. Förresten så har nog det där med vetemjölsmängden med gluten att göra, vet bara inte riktigt hur det funkar....

Testa och berätta sen hur det gick med konsistens och smak.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB