Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Helea's MatDagbok!

Registrerad: 2004-05-17

Hej!

Tänkte äntligen lägga upp en matdagbok här. Öppen för alla att komma in med synpunkter, frågor, förslag. Kommentera gjärna! Hur kritiska ni än må eller vill vara! =) Jag är bara glad om någon vill hjälpa mig att få ett så perfektt upplägg som möjligt! Jag äter för tillfället hälsosamt 6dagar i veckan och den 7e... ja, då vet ni - ÄTARDAG! Vad skulle man göra utan den hehe

Fakta
Ålder: 19
Vikt: 55
Längd: 1.63

MÅL: Få MER synliga muskler samt att komma ner i fett.

Lite bakgrund:
Jag har alltid tränat. Älskar det! För tillfället är det 3kickboxnings pass i veckan och 2 pass på gymmet. När jag är på gymmet försöker jag köra igenom hela kroppen på ca. 40min. Anledningen till att jag kör igenom hela kroppen är att det känns som om jag behöver en rejäl genomkörare efter all kickboxning. Kickbox. är ju en väldigt allsidig träning där man tränar de flesta av muskelgrupperna. Jag fick även tips av en PT om att köra igenom hela kroppen på gymmet. Så jag håller mig till det schemat. Ska snart köpa vassleprotein, så fort pengarna rullar in hehe. Jag har lite svårt att bygga muskler. Däremot har jag lätt att lägga på mig. En förbannelse som e svår att häva! Men det ska nog lyckas! Med rätt inställning så ska det nog funka! ,-)

Min vecka:

Mån: Kickbox
Tisd: Gym
Onsd: Kickbox
Torsda: Gym
Fredag: Kickbox.
Lörd: Vila
Sönd: Vila

(morgonpromenader 5dagar/vecka ca 45min)

Då är det dags att sätta igång med Dagboken då! =)

-------

Lördag 19 Juni

En riktigt toppendag! Bortsett från att jag inte kunnat träna på två dagar och att träningen ser ut att utebli idag med *argh* så är den på topp! Ska på restaurang ikväll. Får passa mig lite för maten - det blir tapas - otroligt gott hehe

Kl. 8.00
Morgonpromenad ca 55min

Kl. 9.00
1 port fiberhavregrynsgröt med linfrön + 1 msk krossade linfrön
2msk lågkaloriäppelmos
1.5dl minimjölk

Kl. 11.00
1st äpple

Kl. 12.30
137g Keso
72g Tonfisk i olja (ska snart byta ut den till tonfisk i vatten. Måste bara äta upp de burkar jag har bunkrat hemma) Är det bara jag som faktiskt gillar tonfisk och Keso??
1 halva rund & god bröd + 2msk messmör light
1äpple

Kl. 15.00
aj, aj aj. Första synden har begåtts. Jag som brukar kunna stå emot. det måste vart ätardagen igår som påverkat =/
97g knäck GRÄDD(!!!)Glass

19.30
Hade träff med ngra gamla vänner. Det blev spansk restaurang - tapas.
Hade kunnat ätit bättre. Det slank väll ner lite calamares här och där. Svårt att hålla koll på hur mkt och vad (?) jag åt under kvällen. Bättre kunde det vart men det kunde oxå vart sämre.

NYA TAG!! (Besviken på mig själv)

Kämpa på vänner!! / Helena =)

Så var man inne på en ny dag då. Nu ska det tas tag i kosten! =)
Har fixat och trixat lite med energiupplägget. Jag kommer börja med energiupplägget imorrn. Då jag får hjälp av Hälsovakten med det!

Energiupplägg:
52g fett (28E%) 468kcal
131g kolhyd (32E%) 524 kcal
164g protein (40E%) 656 kcal

Sammanlagt blir det: 1648kcal / dag

SÖND 20 JUNI

Kl. 9.00

Morgonpromenad 60min (Hunden börjar bli gammal. Går inte fullt så fort som det borde)

Kl. 10.10 FRUKOST
1dl fiberhavregrynsgröt + 1mks krossade linfrön
1msk lågkalori äppelmos + kanel
1.5dl minimjölk
1 äpple

Kl.11.30 MELLANMÅL

äpple

Kl. 12.00
GYMMET 15min cykling + 45min styrka + 15min nedvarvning (dålig mat innan - endast ett äpple) Körde hårt! Hela koppen. Kändes riktigt lätt! En bra dag ,-)
1 banan

Kl. 13.30 LUNCH
147g Keso
88g tonfisk i olja
1 skiva fullkornsbröd.
2 skivor kalkonkött
philadelphia ost
1mks messmör mager
1 äpple

Kl. 18.20 MELLANMÅL 2
115g Keso naturell
1 litet äpple

Kl. 19.20 MIDDAG
111g grönsaker
95g bulgur
66g fläskfilé
1äpple

Kl. 22.00 KVÄLLSMÅL
215 Keso naturell
51g Kesella
10g Mandel flarn
41g frysta Hallon

Dagen slutade på 1900kcal

/Helena

Registrerad: 2004-04-15

två tips:
syssla inte med äterdagar
räkna inte kalorier.

två tips:
räkna inte kalorier.

Varför inte syssla med ätardagar? Jag har haft koll på min kost väldigt länge och är ute efter lite resultat. Jag skulle inte klara mig utan mina ätardagar. Älskar dem faktiskt! Mn du får gjärna förklara för mig varför ätardagar inte e bra.

Kaloriberäkningen ska jag hålla på med en tid. Så jag själv får ett humm om vad jag äter. Sen så tycker jag att det är kul. Det inspirerar mig. Det är fantastiskt vad man kan göra med en kropp.

Tell me / Helena

Måndagen den 21 Juni

Dagen började riktigt riktigt bra! Efter 5 veckor så har jag blivit van vid att ta morgonpromenader. Sköönt! ,-) Nu börjar det kännas naturligt!
Ikväll kommer det bli kickboxning! Senast var i onsdas. Känns som en evighet sen sist!! Så jag ser riktigt fram emot det. 
Idag började mitt energiupplägg att gälla oxå. Jag köpte även protein. Det blev Exell vassleprotein. Choklad - *urk* Den smakade pekka. Men som alltid brukar jag bli van efter en tid. Tur det hehe.

Min Hälsovakten dog idag oxå. *suck* Kan inte installera om den. Ngt är fel. Jobbigt när man börjat komma igång. Nu försvann alla inställningar oxå =/ Men, men ska få igång den snart.

Kl. 8.40
Morronpromenad 45min

Kl. 9.45 FRUKOST
1 dl fiberhavregrynsgröt + extra linfrön
2 tsk krossade linfrön
1 tsk linfröolja
1.5 dl minimjölk
2 msk lågkaloriäppelmos
kanel

Kl. 11.30
Äpple

Kl. 12.30 LUNCH
63g tonfisk i olja
159g Keso
1/2 "rund God" bröd
2 skivor kalkon
1msk messmör light
philadelphia ost
1 äpple

Kl. 14.45
1 banan
´
Kl. 18.30 MIDDAG (innan träning)
280g fullkornspasta
50g rökt skinka
10g banan
1 tomat

Kl. 20.00 TRÄNING
Kickboxning en timma. Körde enbart fys
Efter träning:
1 banan
dextrosol
3g vassleprotein med vatten

Kl. 22.30 EFTER TRÄNING / KVÄLLSMÅL
200g Keso  (Blev en aning för mkt. Men jag var så sugen!)
56g Kesella
1 "rund god" bröd
ca. 1msk leverpastej light
1msk messmör

Eftersom min hälsovakt inte fungerar längre så vet jag inte vilket kaloriintag jag fick idag. Men jag tippar på att det blev ganska bra =)

Imorrn blir det gymmet på morronen. Ska på arbetsintervju senare. Håll tummarna =o)

/Helena

Tisdagen den 22 Juni

Har precis gått upp och fått i mig lite frukost. Struntar i morgonpromenaden, måste skynde iväg till gymmet. Det kan bli stressigt det här. Måste hinna tillbaka hem, duscha, och sen iväg till arbetsintervjun. Och DIT måste jag komma i tid...

Kl. 8.45 FRUKOST
1dl fiberhavregrynsgröt + linfrön
1 msk krossade linfrön
1 msk lågkaloriäppelmos + kanel
50ml vassleprotein + vatten (försökte hälla på det på gröten. Det fungerade med Whey 80 men med det här proteinet blev det... usch)

Nu ändrade jag mig. det blir inget gym på morgonen. Om jag skulle åkt skulle jag riskerat att komma försent till intervjun. Vilket inte skulle se så bra ut. Det blir gym på em helt enkelt.

Kl. 10.00
1 äpple

Kl. 11.30 LUNCH
150g Keso
69g Tonfisk i olja
1st "rund & God" bröd
2 msk messmör light

(arbetsintervjun gick suveränt!!! ,-)

Kl. 14.00
1 äpple

Kl. 16.00 Mellanmål innan träning
69g Kesella lätt
59g keso
2 skivor örtagårdsbröd
2msk messmör
2msk leverpastek light

Kl. 17.00 TRÄNING
Hade en rejäl träningsvärk från tidigare pass. Körde på ganska bra ändå faktiskt! Men det var så jäkla mkt folk på gymmet! Alla passar väll på innan machen hehe. Nu ska vi visa Danskarna ,-) Men ivargefall. Jag körde inte så hårt idag. Musklerna kändes trötta. Men bra gick det ivargefall.
EFTER TRÄNING
Dextrosol tabletter 3st (för mkt??)
50ml vassleprotein + vatten
1 banan

Kl. 18.30 MIDDAG
111g ris medkardemumma
129g kyckling i krossade tomater och ett antaaal olika kryddor hehe *gott*
4msk matlagnings yoghurt
sallad med krossade linfrön
1 äpple

Så var den här dagen över då =) Snart kommer kvällsmålet. Både i fotbollsform och i mat form hehe (Jag sa ju det!!! 2-2!! Härligt Sverige!"

Kl. 22.00
59g Keselle light
1 äpple
1 skiva örtagårdsbröd (måste köpa fullkorn snart)
1msk messmör

Nu var den här dagen slut då. Min hälsovakt funkar fortf. inte så det blir ingen kcal beräkning idag heller. Men.. ja.. det blev rätt mkt mat idag hehe ,-) Funderar på att köpa kreatin.. när jag får råd =)

/Helena

Onsdagen den 23 Juni

Dagen började toppen och det visade sig bara att  den skulle bli ännu bättre! Jag fick jobbet som jag hade sökt! Så nu har jag heltidsjobb! Helt otroligt! Inte behövde jag gå länge arbetslös inte! Frågan e nu hur jag ska få in mina träningar. Jag kan börja på ett annat gym. Men kickboxningen blir det lite värre med tyvär =7 Får se hur det blir. Ivargefall...

(Tur att man äter så ofta som man gör. Älskar ju mat hehe)

Kl. 9.00
Morgonpromenad i 45min

Kl. 10.00
1 port fiberhavregrynsgröt + linfrön
2 msk krossade linfrön
2 msk lågkaloriäppelmos
1.5 dl minimjölk
1 äpple

Kl. 12.30 LUNCH
135g kyckling
70g ris
sallad

Kl. 14.15 Innan träning
1 st ProViva Shot
1 st "skördeglädje" bröd
1 msk meesmö light
1 st äpple

Kl. 16.00 TRÄNING
Körde ett hårrt pass med mkt sparring. Fick några rejäla slag i huvudet hehe. Men, men det är väll bara att vänja sig. Eller slå tillbaka ,-)
Efter träning:
50 ml vassleprotein
2bitar dextrosol
1 banan

Kl. 19.00
1 banan

Kl. 20.00 MIDDAG
90 g spenat
109 g potatis
200g tonfisk i olja

/Helena

Från: Oskarshamn
Registrerad: 2003-09-19

två tips:
räkna inte kalorier.

Varför inte syssla med ätardagar? Jag har haft koll på min kost väldigt länge och är ute efter lite resultat. Jag skulle inte klara mig utan mina ätardagar. Älskar dem faktiskt! Mn du får gjärna förklara för mig varför ätardagar inte e bra.

Kaloriberäkningen ska jag hålla på med en tid. Så jag själv får ett humm om vad jag äter. Sen så tycker jag att det är kul. Det inspirerar mig. Det är fantastiskt vad man kan göra med en kropp.

Tell me / Helena

Ignorera lyckegard.. tycker mig läst x antal inlägg från honom nu som vart mindre genomtänkta.

Jag håller med dig om ätardagarna, och det försämrar inte resultatet (inte mina åtminstone) att ha en ätardag i veckan.
Att räkna ett tag är jäkligt förnuftigt också, efter att tag känns de som rena självklarheterna och man kan släppa på det mer och mer.

Lycka till!

två tips:
räkna inte kalorier.

Tell me / Helena

Ignorera lyckegard.. tycker mig läst x antal inlägg från honom nu som vart mindre genomtänkta.

Jag håller med dig om ätardagarna, och det försämrar inte resultatet (inte mina åtminstone) att ha en ätardag i veckan.
Att räkna ett tag är jäkligt förnuftigt också, efter att tag känns de som rena självklarheterna och man kan släppa på det mer och mer.

Lycka till!

Hej Kimball! =) Jo, jag håller med dig om det med Lyckegard. Jag ska fortsätta mitt race med ätardagar jag ,-)

/Helena

MIDSOMMAR!

Idag är det midsommar så jag struntar nog i att räkna mat. Det får bli en ätardag. En stor, härlig, god ätardag. Sill och potatis i massor!

Ha en trevlig Midsommar allihopa! Var försiktiga med drickandet, tänk på träningen  ,-)

Kramar / Helena

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB