Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4  

Ladyns Dagbok

Från: Skåne
Registrerad: 2004-06-13

Jag är en tjej på 23 år som pga ätstörningar gått upp väldigt mycket i vikt och har nu beslutat mig för att försöka göra något åt det.

Genom att äta regelbundet och bra mat, och motionera lite hoppas jag kunna gå ner i vikt och bli av med mina matproblem en gång för alla.

Jag är i dagsläget 175cm lång och väger ca 111kg. Hoppas kunna gå ner till minst 85kg, sedan får man se hur det känns då.

/Jenn

Promenerade 25 minuter i rask takt före frukost.

Frukost: En banan, 150g lättyoggi, 30g branflakes.

Lunch: 50g okokta linser, 80g okokt ris, en buljongtärning.

Mellanmål: En persika.

Middag: 170 gram kikärter, 1 msk majsolja, 1 morot, 92 gram palsternacka, 50 gram potatis, 150 gram rättika, 90g inlagd rödbeta.

Kvällsfika: 2 Wasa Fiber + med light "philly-ost"

07:15 - Frukost - 300g Roma pasta

Promenerat ca 20 minuter.

11:00 - Mellanmål - 30g branflakes

12:55 - Lunch - 200g sommargrönsaker, 80g kikärtor, 65 okokt cous-cous, 1 msk majsolja

15:30 - Mellanmål - 2 Wasa Fiber + med light "philly-ost"

17:14 - Middag - 114g champinjoner, 30g okokta linser, 160g sparris, 100g minimajs, 80g okokt ris

21:00 - Kvällsfika - 1 banan

08:15 - Frukost - 1 port. havregrynsgröt + 2dl mellanmjölk

11:29 - Mellanmål - 2 Wasa Fiber + med light "philly-ost"

13:00 - Lunch - 100 gram spenat, 80 gram gröna linser (okokta), 80 gram okokt ris, 15 gram becel

14:36 - Mellanmål - 30g branflakes

16:26  - Mellanmål - 2 Wasa Fiber + med light "philly-ost"

19:00 - Middag - Bagel med lätta, sallad, paprika, gurka och gravad lax. 4 cocktailtomater och en kelloggsbar.

08:30 - Frukost - 35g fiberhavregryn, 30g branflakes, 2dl mellanmjölk

11:30 - Lunch - 100g broccoli, 114g champinjoner, 20g solrosfrön, 200g krossade tomater, 110g pasta

17:45 - Middag - 50g linser, 80g okokt ris, 1 msk majsolja, 50g purjolök, 1 msk vinäger, 3 salladsblad, 90g vitkål.

21:50 - Kvällsmat - 450g vegetarisk pizza, 165g pizzasallad, 1 glas vitt vin, 6dl mellanmjölk

Från: Oskarshamn
Registrerad: 2003-09-19

Ett tips från mig är att dra ner på kolhydraterna och öka fett/protein i större mängder.
Som det ser ut nu äter du så gott som bara kolhydrater.
Men du kan ju se hur viktnedgången går och ändra efter hand.
Lycka till.

Jag äter ca  25-30 procent fett, 10-15 procent protein och kolhydrater cirka 55-60 procent.

Jag följer Viktklubbens rekommendationer för tillfället.
Och det verkar fungera så bra faktiskt.

Dvs när jag lyckas låta bli att hetsäta .ler stillsamt.

12:00 - Frukost - 275g vegetarisk pizza, 165g pizzasallad.

16:30 - Mellanmål - 30g branflakes.

18:31 - Förrätt - 100g kidneybönor.

19:00 - Middag - 165g pasta, 15g becel, 3 msk ketchup.

Från: Stockholm
Registrerad: 2004-04-28

Hej tjejen,

Dra inte ner på kolhydraterna för mycket, du behöver kolisar för att hålla hetsätningen borta. Tänk dock på att välja långsamma. Det skulle vara en bra idé att öka protein intaget lite, då det stimulerar fettförbränningen. Fortsätt kämpa!

Hej tjejen,

Dra inte ner på kolhydraterna för mycket, du behöver kolisar för att hålla hetsätningen borta. Tänk dock på att välja långsamma. Det skulle vara en bra idé att öka protein intaget lite, då det stimulerar fettförbränningen. Fortsätt kämpa!

Jag märkte en morgon när jag var lite stressad och åt lite färdigmat. Det var vegetarisk pastajox i en påse. Jag höll mig inte mätt i 3 timmar med det. Alldeles för snabba kolhydrater .ler lite.

får börja läsa in mig på sånt med antar jag.

Tack för uppmuntran!

09:30 - Frukost - 30g branflakes, 35g fiberhavregryn, 2dl lättmjölk.
GI: 60 + 89 + 40 / 3 = 63 (bra GI i den måltiden?)

12:19 - Lunch - 55g pasta, 114g champinjoner, 2dl lättmjölk, 0,5msk vetemjöl.
GI: 67 + 20 + 40 + 70 / 4 = ca 49

15:26 - Mellanmål - tomat
GI: 15

17:00 - Middag - 170g kidneybönor, 80g okokt ris, 300g krossade tomater, 4 msk ketchup
GI: 43 + 68 + 38 + 38 / 4 = ca 47

19:40 - Kvällsfika - 100g minimajs.
GI: 80

09:30 - Frukost - 30g branflakes, 35g fiberhavregryn, 2dl lättmjölk.
GI: 60 + 89 + 40 / 3 = 63

12:39 - Lunch - 80g okokt ris, 80 okokta linser, 1 msk majsolja.
GI: 68 + 29 + ? / 2 = ca 48,5

18:40 - Mellanmål - Tomat
GI: 15

20:00 - Middag - 110g pasta, 170g kikärtor, 3 msk kethcup
GI:  55 + 33 + 38 / 3 = 42

Promenad (medel): 32 minuter

Vikt: 109kg

08:45 - Frukost - 30g branflakes, 35g fiberhavregryn, 2dl lättmjölk.
GI: 60 + 89 + 40 / 3 = 63

12:10 - Lunch -  160g bakad poatis, 78g kidneybönor, 8 salladsblad, 1 msk olja, 80g vitkål, 1 msk balsamvinäger, 70 purjolök
GI:  82 + 19 + 43 / 3 = 48

17:46 - Middag - 130g kikärtor, 250g morot, 143g potatis, 88g palsternacka, 45g flytande becel
GI: 33 + 30 + 82 + 97 / 4 = 60,5

Detta var den värsta middag jag försökt äta på evigheter... fick bara i mig hälften. Alltså blir det för lite kcal idag men jag är proppmätt.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-05-13

Hej!

Fortsätt kämpa, du är jätteduktig!

Vad jag förstår så är du vegeterian?
Jag vet inte så mycket om just den kosten, men försök få i dig lite mer protein, då det mättar bättre än kolhydrater. Självklart behöver du kolisar också.
Keso är bra proteinmat :)

Har du funderat på att börja gympa eller liknande?
Friskis&svettis erbjuder träning för alla, nybörjare som vana motionärer.
Försök hitta ett roligt motionssätt!
Och om du har tid och lust, promenixa 60 min istället för 30! :)

Kramkram!

Hej!

Fortsätt kämpa, du är jätteduktig!

Vad jag förstår så är du vegeterian?
Jag vet inte så mycket om just den kosten, men försök få i dig lite mer protein, då det mättar bättre än kolhydrater. Självklart behöver du kolisar också.
Keso är bra proteinmat :)

Har du funderat på att börja gympa eller liknande?
Friskis&svettis erbjuder träning för alla, nybörjare som vana motionärer.
Försök hitta ett roligt motionssätt!
Och om du har tid och lust, promenixa 60 min istället för 30! :)

Kramkram!

Hejsan!

Yes jag är vegetarian...relativt nybliven sådan på köpet..
28/4 slutade jag äta kött och fågel... men fortsatte med fisk..
och nu den 28/6 kommer jag kommer jag även sluta helt med fisk..

Denna vecka har inte varit så jättebra kostmässigt, det är jag medveten
om.. men det beror mest på att jag inte har pengar just nu..
Det kommer bli bättre nästa vecka dock.. tack och lov..

Gympa är idagsläget nog inte någon bra ide.. jag har fler problem än ätstörningar
bla social fobi. Så jag nöjer mig med promenader och tänker börja simma i höst igen
när simhallen åter öppnar.

Jag läste någonstans att någon som haft kontakt med dietister, hade fått veta
att när man har så pass stor övervikt som jag. Skall man helst promenera 20-30
minuter dagligen för att det ska hjälpa.

Jag får helt enkelt bli bättre på det .ler.

Kram!

07:30 - Frukost - 30g branflakes, 1,8dl lättmjölk
GI: 60 + 40 / 2 = 50

08:00 - Mellanmål - 3 ostbröd
GI: 100

30 minuter lätt promenad.

14:39 - Lunch - 80g okokt ris, spenatsås, 1msk majsolja.
GI: 83 + ?? / 2 = 83

17:39 - Middag - 80g okokt ris, 3 msk ketchup
GI: 83 + 38 / 2 = 60,5

20:30 - Kvällsfika - GB Sandwich, 33cl fanta

Från: Västerås
Registrerad: 2003-07-18

Hej Tjejen!

Jag har själv haft ätstörningar i massor med år, jag var också vegetarian i många år, men slutade med det för kanske tre år sedan. Anser mig idag vara frisk från mina ätstörningar sedan ca ett år tillbaka.

Jag tycker också du äter mycket kolhydrater, men som någon sa så behövs det för att hålla kolla på hetsätningsatackerna. Äter du ägg? Om du gör det kan du gärna käka nåt ägg varje dag för att få i dig lite mera protein, just för att protein är bra för förbränningen.

Läste ganska snabbt här så jag kan ha missat det men styrketränar du? För mig var det en stor hjälp för att komma ifrån ätstörningarna. Jag började läsa jättemycket om hur kroppen fungerar och insåg tillslut att jag bara bröt ner min kropp och förstörde den genom mitt beteende så kunskaper i näringslära tillsammans med styrketräning funkade bra för mig, idag väger jag lagomt och jag har en stark och sund kropp.

När jag blev vegetarian var det ett sätt för mig att kuna behålla mitt sjuka beteende, jag slapp äta mammas mat osv... av vilken anledning äter du inte kött? Jag mår bättre på alla sätt nu när jag äter allt, men har du en bra anledning, inte den jag hade, så ska du absolut fortsätta äta vegetariskt, men jag var tvungen att sluta just för att det var en del av mitt sjuka beteende. Är det på samma sätt för dig så tycker jag du också ska bryta det, i alla fall för en period. Men du känner efter själv förstås.

Har du fått hjälp nånstans? Är det nån som vet vad du går igenom? Hur mår du idag?

Mycket frågor, men jag blir engagerad när någon har problem med maten, jag vet vilket helvete det kan vara.

Sköt om dig och lycka till!
/Emma

Hej Tjejen!

Jag har själv haft ätstörningar i massor med år, jag var också vegetarian i många år, men slutade med det för kanske tre år sedan. Anser mig idag vara frisk från mina ätstörningar sedan ca ett år tillbaka.

Jag tycker också du äter mycket kolhydrater, men som någon sa så behövs det för att hålla kolla på hetsätningsatackerna. Äter du ägg? Om du gör det kan du gärna käka nåt ägg varje dag för att få i dig lite mera protein, just för att protein är bra för förbränningen.

Läste ganska snabbt här så jag kan ha missat det men styrketränar du? För mig var det en stor hjälp för att komma ifrån ätstörningarna. Jag började läsa jättemycket om hur kroppen fungerar och insåg tillslut att jag bara bröt ner min kropp och förstörde den genom mitt beteende så kunskaper i näringslära tillsammans med styrketräning funkade bra för mig, idag väger jag lagomt och jag har en stark och sund kropp.

När jag blev vegetarian var det ett sätt för mig att kuna behålla mitt sjuka beteende, jag slapp äta mammas mat osv... av vilken anledning äter du inte kött? Jag mår bättre på alla sätt nu när jag äter allt, men har du en bra anledning, inte den jag hade, så ska du absolut fortsätta äta vegetariskt, men jag var tvungen att sluta just för att det var en del av mitt sjuka beteende. Är det på samma sätt för dig så tycker jag du också ska bryta det, i alla fall för en period. Men du känner efter själv förstås.

Har du fått hjälp nånstans? Är det nån som vet vad du går igenom? Hur mår du idag?

Mycket frågor, men jag blir engagerad när någon har problem med maten, jag vet vilket helvete det kan vara.

Sköt om dig och lycka till!
/Emma

Hejsan!

Grattis till att du känner dig frisk =)

Just nu äter jag lite väl mkt kolhydrater kanske, mest för att jag är lite akut
pank i skrivande stund... blir bättre med det efter imorrn då jag får mina pengar
för juli =))

Jag är lakto-ovo-vegetarian så jag kommer äta ägg, mjölk, ost osv osv i fortsättningen.
Det är givet.

Jag styrketränar inte. Jag har fått för mig att jag vill gå ner rätt mycket i vikt
innan jag börjar bygga muskler. Promenader och simming får duga så länge.

Jag har slagit in på den vegetariska vägen för att komma bort ifrån ätstörningarna
på sätt och vis. Jag läser massa om näringslära osv och använder Viktklubben nu
för att ha koll på vad jag äter. Var med i Viktväktarna tidigare men det funkade inte
riktigt. Det var för fritt på något sätt.

När man är vegetarian måste man ha mer koll på vad man äter. Och det funkar
faktiskt bra. Äta regelbundet och planera i förväg vad jag ska äta. Försöker och
ska försöka ännu mer äta 5-6 ggr om dagen. Mindre mängder mat så att jag inte
hinner bli sugen och falla för frestelserna att hetsäta.

Jag går i DBT terapi för min borderline, sociala fobi osv. Så de vet om vad jag
har för problem med maten.

Just nu mår jag allmänt ok. Inte jättebra men inte jättehemskt heller. Det rinner
på rätt bra...

Tycker även det här forumet är bra för att hålla koll på mig själv =)

Ha det så bra! Tack så mycket.

/Jenn

Hej igen!

Jag är som sagt helt fast i styrketräningen just för att den har gjort så mycket bra för mig, har en helt annan kropp idag än för bara ett år sedan.

Du säger att du inte vill lägga på dig muskler utan du vill gå ner i vikt först. Styrketräning är toppen för att bränna fett. Ju mer muskler du har desto mer energi behöver din kropp för att fungera bra. Med andra ord, du förbränner fler kalorier dygnet runt om du har större muskler.

Som tjej tar det tid att bygga muskler, jag trodde tidigare att jag skulle bli stor som ett hus om jag började styrketräna... kunde inte ha mera fel. Nu vill jag bli större, kämpar som tusan för att bygga muskler, men det tar tid, så jag tjatar lite till om att styrketräning är bra :) men tycker man inte om det så ska man inte tvinga sig till det.

Vill du få upp proteinintaget lite mera så rekommenderar jag lättkesella också, det är gott om man blandar med funlight eller bär.

Jag hoppas det går bra för dig och att jag inte är allt för tjatig, jag har bara blivit frälst :)

/Emma

Hej igen!

Jag är som sagt helt fast i styrketräningen just för att den har gjort så mycket bra för mig, har en helt annan kropp idag än för bara ett år sedan.

Du säger att du inte vill lägga på dig muskler utan du vill gå ner i vikt först. Styrketräning är toppen för att bränna fett. Ju mer muskler du har desto mer energi behöver din kropp för att fungera bra. Med andra ord, du förbränner fler kalorier dygnet runt om du har större muskler.

Som tjej tar det tid att bygga muskler, jag trodde tidigare att jag skulle bli stor som ett hus om jag började styrketräna... kunde inte ha mera fel. Nu vill jag bli större, kämpar som tusan för att bygga muskler, men det tar tid, så jag tjatar lite till om att styrketräning är bra :) men tycker man inte om det så ska man inte tvinga sig till det.

Vill du få upp proteinintaget lite mera så rekommenderar jag lättkesella också, det är gott om man blandar med funlight eller bär.

Jag hoppas det går bra för dig och att jag inte är allt för tjatig, jag har bara blivit frälst :)

/Emma

Hejhej =)

Jag vill nog inte bygga muskler eller så eg.. jag vill bara bli slank och smidig
som jag var tidigare... innan jag gick upp 60kg .sucka.

Sen så kostar styrketräning, jag har inte lämpliga kläder osv.. och
jag trivs inte med att visa mig som jag ser ut nu, sen med min sociala fobi
skulle jag aldrig våga gå dit överhuvudtaget så hehe...

Det blir något att jobba på i framtiden...

Jag ska sätta mig ner idag och planera vad jag ska äta resten av veckan
får nog testa det där med lättkesella tror jag =)

Har en känsla av att om jag unnar mig små goda saker inom mina kcal-ramar
då och då.. så kommer inte cheez ballz och chips vara lika lockande längre...

Nej då du tjatar inte.. bara kul att ha någon att prata med!

/Jenn

Bra att jag inte är tjataig :)

Blanda kesellan med funlight och ställ den i frysen ett tag, rör då och då så blir det nästan glass :) bara ett tips.

Kämpa på med maten och promenaderna så ska du se att du går ner i vikt på ett bra sätt!

/Emma

Bra att jag inte är tjataig :)

Blanda kesellan med funlight och ställ den i frysen ett tag, rör då och då så blir det nästan glass :) bara ett tips.

Kämpa på med maten och promenaderna så ska du se att du går ner i vikt på ett bra sätt!

/Emma

Det låter riktigt trevligt =)

just nu är jag sugen på fun light green tea .. ice tea.. jag tror det är fun light som har den i alla fall... men jag får nöja mig med jordgubbssmak tills mina pengar ramlar in på mitt konto.

Det är något som förhoppningsvis blir bättre med, bättre planering av vad man äter, så sparar man pengar med...

/Jenn

Registrerad: 2004-04-15

styrketräning kombinerat med konditionsträning (helst simning) och nolltollerans mot alkohol är det snabbaste sättet att bli slank. Man blir inte stor över en natts styrketräning och du kan träna samtidigt som du går på diet osv.

styrketräning kombinerat med konditionsträning (helst simning) och nolltollerans mot alkohol är det snabbaste sättet att bli slank. Man blir inte stor över en natts styrketräning och du kan träna samtidigt som du går på diet osv.

får se hur det blir i framtiden =)
hur länge jag håller mig nyttig... får ta små steg i taget

får se hur det blir i framtiden =)
hur länge jag håller mig nyttig... får ta små steg i taget

Sidor: 1 2 3 4  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB