Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

HIIT - muskelnedbrytande?

Registrerad: 2003-04-22

Jag hade tänkt börja träna HIIT i konditionstränande syfte. Min fråga är om detta, precis som långa löprundor, bryter ned musklerna mycket?
Är HIIT mycket fettförbrännande i förhållande till...andra saker?

Jag söker bara den metod där jag kan träna upp konditionen (fettförbränning är inte nödvändigt) och ändå ha en minimal förlust av muskler.

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Jag hade tänkt börja träna HIIT i konditionstränande syfte. Min fråga är om detta, precis som långa löprundor, bryter ned musklerna mycket?

Nej. Titta på sprinters, de brukar ha rätt välutvecklade kroppar. ;-)

Är HIIT mycket fettförbrännande i förhållande till...andra saker?

http://www.wsu.edu/~strength/hiit.htm

"Overall, the evidence suggests that HIIT is the most  efficient method for achieving fat loss. However, HIIT  carries a greater risk of injury and is physically and  psychologically demanding (10), making low- and moderate-intensity,  continuous exercise the best choice for individuals that  are unmotivated or contraindicated for high-intensity  exercise. "

Registrerad: 2003-04-22

Där ser man :) Tackar, tackar.

Men om HIIT både är fettförbrännande och går snabbt att genomföra - och dessutom inte är muskelnedbrytande - hur kommer det sig att så många pratar om muskelnedbrytning och ger sig ut på sina milsrundor?
Är det bara det faktum att HIIT har något större skaderisk och är jobbigare att genomföra?

Och har de med bra kondition inte en tendens att ha ganska lite fett på kroppen?
Kan man få en bra kondition och ändå ha kvar ett lager fett på kroppen?
Jag tycker att det verkar som om kondition/fettförbränning går hand i hand  om man läser på forum osv.

Det är sant att sprinters är välbyggda - men har de mycket fett på kroppen eller har de tränat bort det på något sätt?

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB