Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej på er!
Nu när vatten drickandet är uppmärksammat i media har jag några frågor som vore intressant att få synpunkter och vetenskaplig information av er.
Själv tränar jag mellan 3-6 pass i veckan och känner att jag funkar bäst om jag har ett jämt intag av vatten under dygnet.Under sommaren blir det ganska naturligt att man dricker mer då man avdunstar något mer av värmen det kan röra sig om 2-4 lit.från morgon till em. innan träning.Då undrar jag om någon av er vet vad det kan röra sig om för mängder som är skadliga och om intag av vatten är ett undermedvetet tvångsbetende som påverkas av medial hysteri som t.ex det är "bra" och dricka 7lit vatten om dagen när man tränar eller om det bara är en vanesak att lära sig tolka och lyssna på kroppens egna signaler och dess behov.Slutligen så är ju detta givetvis väldigt subjektivt då alla har olika behov men det vore intressant att ändå få några riktmärken gällande vattenintag.
Tacksam för svar och synpunkter
/Tony
Hmmm. .7liter låter rätt extremt. .på sommarn,om du svettas som en idiot, så är de väll inte omöjligt,men ja skulle väll råda dig till 4-5liter,de dagar de e varmt,och du tränar.
drick mycket innan du tränar, e ju då vattnet gör nyttan också. .
input och output – ser det ut som vatten när det kommer ut igen så har du definitivt druckit för mycket!
input och output – ser det ut som vatten när det kommer ut igen så har du definitivt druckit för mycket!
Då har han väl druckit exakt så mycket som man borde. I alla fall vad jag alltid har fått lära mig.
Själv har jag alltid druckit vatten när jag känt att jag behövt det. Kroppen reglerar törsten efter hur mycket vatten man behöver. Det har alltid funkat utmärkt för mig :o)
Är urinen helt vattenfärgad finns risken att man dricker så pass mycket att alltför mycket salt sköljs ur kroppen och man får saltbrist. Det har att göra med nån vattenpotentialbalans eller nåt. Har fått lära mig att urinen ska vara svagt gul.
Hare´bra!
Tror ni det är skadligt med 10 liter vatten om dagen?
Nej!
Hade ni inte varit törstiga hade ni knappast tvingat i er så mycket vatten.
Varma sommardagar drick iaf 5-6 liter vatten om dagen!
När pisset ser ut som vatten har man druckit tillräckligt med vatten och renat kroppen från allt det där otäcka.Men har man en väldigt protein rik kost så kan pisset fortfarande vara gult även fast man dragit i sig tillräckligt med vatten så man se till sig själv ochg vad som verkar rimligt. Överkumsumption av vatten kan vara farligt du kan drabbas av vatten förgiftning vet inte riktigt hur det går till men du kan dö av skiten det mesta om man överkonsumerar det är farligt.
Äter man mycket protein får man en högt proteinomsättning.
Kväve i aminosyror tas bort genom att det bildas Urea av det (eftersom kväve kan vara giftigt för kroppen)...och det är det som gör pisset gult.
Nej!
Ja!
Dricker man 10l/dag spär man verkligen ut kroppens elektrolytkoncentration, vilket kan få allvarliga följder. Man KAN dricka för mycket vatten! Precis som allt annat är även vatten toxiskt dvs "giftigt" i alltför stora doser. Man kan, om man överdriver sitt vattenintag (5-6 liter per dag, med undantag då man kör hårda träningspass), "laka ur" kroppen dess salter. Man kissar nämligen ut det tillsammans med allt vatten man dricker.
Det bästa är att sprida ut vätskan under dagen. De flesta behöver ca 2-3 liter per dag, lite mer om man tränar och svettas mycket eller om man tappar mycket vätska t ex genom diarréer. Det är då viktigt att även ersätta salterna man tappar t ex genom att dricka mineralvatten, buljong eller vätskeersättning / sportdryck.
Man brukar ju säga: - "Drick när du är törstig"... Dock är det en regel med vissa undantag. Törst är ett dåligt mått på hur mycket vätska vi _egentligen_ behöver.
Hälsningar
Susanne
"Trenden att dricka litervis med vatten varje dag är inte anpassad efter kroppens sätt att fungera."
"Vad du dör av är att det går in vatten i cellerna i hjärnan. Hjärnan svullnar och blodtillförseln stryps..."
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/sto … 18,00.html