Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

kramp i vader och tår :/

Registrerad: 2003-04-29

Hej hej
Har ett problem med mina vader och mina tår, om jag sitter t ex och spänner vaden så börjar den dra ihop sig och sen känner det sig som den "låser sig" och gör förbannat ont tills jag sträcker ut benet.

Även om jag "kniper" ihop mina tår nedåt så känns det som dem vill låsa sig ända tills jag rätar ut dem..

kan det bero på att jag måste stretcha mer eller finns det något annat jag kan göra ? är lite smått jobbigt speciellt när jag kör bencurls, börjar dra som fasen och måste sluta mitt i repetionen.

Hjälp och tips uppskattas :)

Registrerad: 2003-06-03

det låter ju som kramp...?

Från: Ståck Hålm
Registrerad: 2003-03-07

Strectha stretcha stretcha, lika viktigt som uppvärmining, lika viktigt som själva träningen.

Sen kan du lida bist på magnesium, det tipset fick jag.

Registrerad: 2003-07-27

magnesium får man ont i vaderna om man har brist på det ? =>
Har samma problem själv tror att det är någon nerv som kommer i klämm då jag spänner vaderna är olika från tillfälle till tillfälle ibland kan jag springa en mil utan att få kramp i vaderna ibland räcker det med att jag går till postlådan.har stretchat sen jag föddes det hjälper inte men sen så har jag ju inte så små vader heller kanske därför dom är så konstiga.har funderat på att ta kontakt med nån läkaren men jag har varken tid ork eller pengar till att göra det så det för förbli ett mysterium. lycka till med att hitta hjälp

Registrerad: 2003-07-19

Brist på magnesium kan förekomma hos personer med dåliga kostvanor, vid stor alkoholkonsumtion, medicinering med vätskedrivande läkemedel samt stenhård träning. Magnesiumbrist är inte helt ovanligt bland folk i den atletiska världen.
Hård träning är den vanligaste orsaken till zink och magnesiumbrist.
Mineralerna zink och magnesium omsätts i hög grad vid tung träning, vilket leder till en inoptimal styrkeökning, uthållighet, återhämtning och muskeltillväxt. Muskelarbete förutsätter magnesium (behövs både för bildandet av ny muskelmassa och för utvecklande av styrka).
Hjälper till att aktivera de enzymer som behövs för att cellerna ska fungera. Därför orsakar magnesiumbrist muskelsvaghet och trötthet, rytmrubbningar i hjärtat och förkalkningar i aorta och kranskärl.
"Sendrag" kan bero på magnesiumbrist.

Kost:
Spenat, brysselkål, ärtor, bönor, fisk, kött.
Dagsbehov: Män 350 milligram, Kvinnor 280 milligram (t ex 2 hg spenat+ 2 bananer).

En hel del magnesium kan försvinna genom urinen, speciellt om man av något skäl har stora urinmängder (t ex vid diabetes eller om man intar mkt alkohol). Ägnar man sig åt någon idrott eller har ett arbete där man svettas mycket kan en del magnesium förloras den vägen. I båda fallen ökar behovet och är ett viktigt skäl att äta så magnesiumrik mat som möjligt.

Visst kan man få kramp i någon muskel. Inte farligt men nog så obehagligt. Kramp kan vara ett symptom på lättare magnesiumbrist även om sambanden inte är säkra. Kanske finns det skäl att fundera på magnesiuminnehållet i maten man äter.

/Susanne

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB