Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej på er!
Ni som följt min gamla dagbok vet ju att jag satt upp nya mål med min träning, så jag tänkte att en ny fräsch dagbok var på sin plats. :) Funderade ett tag över om jag skulle byta forum, men nä, blir kvar här med er..
Mitt huvudsakliga mål
Att stå på scen i en Atlethic fitnesstävling och genomföra alla moment. (Sen vore det ju skoj om man inte kom sist..) Försöker att satsa på kvalet till SM i april 2005, men om jag inte duger då (antagligen för liten och/eller svag i styrkemoment) så får det bli Decembercupen ett drygt halvår senare.
Lite träningsupplägg
Maj till augusti köra på för fullt i gymmet och verkligen försöka bygga samt förbrättra chins och dips (är riktigt usel). Samtidigt köra intervallbetonad konditionsträning några gånger i veckan, varvat med lite lägre intensitetskrävande kondition som löpning och cykling (eftersom det är så kul!). Skippar allt vad heter morgonpromenader den här perioden. Möjligtvis blir det några om jag är bortrest. Givetvis måste jag se till att äta ordentligt, men det är inga problem vill jag lova.. *matglad* :) I höst ska jag ta kontakt med en coach/PT/dylikt så jag kan få en bedömning på min fysik och hjälp med upplägg inför tävlingen. Om det blir SM-kval så räknar jag med deff från december nånting.. (Beror ju på hur jag ser ut då.) Sen var det ju hinderbanan då.. men den träningen får lösa sig på vägen!
Kost
Räknar inga kalorier för tillfället, utan äter efter GI med sunt förnuft. Det blir mat 6-7 ggr om dagen, mest kolhdrater tidigt, och protein mot kvällen. Som tillskott äter jag protein (whey-80), vitamineral aktiv och snart även glutamin (beställt). Ska testa kreatinpyruvat en period framöver, men lär först se vilka effekter glutamin ger.
Personliga fakta
Väger 55-56 kg
Är 162 cm lång
Har fyllt 25 år
För att jag ska få en extra känga där bak ska jag försöka att skriva vilka övningar jag kört och antal set/reps. Kommenterar säkert om jag lyckas öka. ;)
Och sist men inte minst, det är helt okej att komma med inlägg! Feed back är skitkul att få! :)
//Gwennie
Tisdag 4 maj
8:20 Styrka 50 min- uppvärmning 10 min rodd
Sittande kabelrodd 42x12 42x7 38,5x9
Chins (assist) 25x10 20x5 25x8 25x6
Latsdrag (smalt grepp) 42x10 42x7 38,5x7
Hade helst velat köra chins först, men var upptaget. Sen skulle jag bara värma upp på 25 kg, men orkade f*n precis klämma i med tio reps.. :( *svag*
Bi curl kabel 35x5 30x7 25x8 25x6
Bi curl alt hantel (sittande) 9x7 8x7 (7 rep/arm)
Bi curl maskin 17,5x6 15x6 12,5x8
Hade kopplat in för mkt underarm på ryggövn så kunde inte hålla i hantlarna nå vidare.. gick över till maskinen istället.
Korsrygg life circuit 45x15 50x12 50x10
Den här maskinen är elektronisk, så jag kör med extra neg vikt.
Skriver alltså kilo x repsantal, om det är svårt att se. Kör ofta med ett uppvärmningsset, men antecknar det inte.
15:30 Crosstrainer 30 min
Körde intervaller på randomprogrammet. De blev av varierande längd (40-120 sek) och flera gånger tangerade jag 180 i puls. Riktigt svettigt!
Vilade förresten i måndags, var sjuk i helgen. Nu måste jag rusa, har seminarie.. fyller på med resten av veckans träning när jag kommer hem. :)
Onsdag 5 maj
18:00 Löpning 7,5 km
2,5 km - uppvärmning, 16:10, puls ca 140
2,5 km - tempo, 12:45, puls ca 170
2,5 km - nedvarvning, 15:00, puls ca 150
Totaltid: 44 min
Sänkte tiden på andra varvet med 45 sek jämfört med för en vecka sedan. :) Ska nog hålla mig till 5 km ett tag framöver, bara sprungit fyra gånger nu i vår och känner att det blev lite för mkt för min ena fot. (Den som inte fick kortison i februari. Drog nämligen på mig dubbelsidiga inflammationer då och kunde knappt gå.)
Torsdag 6 maj
10:00 Styrka 55 min - uppvärmning 5 min crosstrainer
Dips egenvikt x 7, egenvikt x 4
Dip assist 10x7 10x6
Inget nytt rekord, har tagit sju reps tidigare. Men aldrig mer, så detta är ändå max. Just nu. ;)
Benpress maskin 124x15+ 133x15 133x13
Bencurl maskin (sitt) 52,5x10 52,5x7 49x7
Vadpress maskin (stå) 43x13 43x10 43x8
Testade en gluteusmaskin också, men det tog för mkt på ländryggen.. hade väl inte ställt in den helt optimalt. Vinklade föresten tårna inåt på vadpressen så att det skulle ta mest på utsidorna. Funkade bra.
Mage maskin 33,5x5 30x7 27,5x8 25x9
Mage sidolyft med armbåge i matta 3 set/ sida
Crunches 24 st, sen tröttnade jag.. skulle haft en vikt
Var svag i magen idag.. :(
Ett + (plus) efter repsantalet visar att jag hade orkat många fler, men börjar bli lönlöst. Bättre att bryta och köra tyngre nästa set.
Fredag 7 maj
18:30 Cykling 50 min
Körde lite varierat, varav fyra tvåminutersintervaller i backe där pulsen kom upp till 180. Annars låg pulsen på allt från 140 och uppåt under hela passet.
Lördag 8 maj
10:30 Styrka 30 min - uppvärmning 5 min rodd
Chins (assist) 30x18 25x8 30x13
Kunde inte riktigt bestämma mig för hur jag skulle köra.. lätt eller tungt. Nånting blev det iallafall.
Axl hantelpress 9x12 9x7 9x6
Axl stång drag haka (brett grepp) 16,5x13 16,5x12 16,5x11
Axl hantellyft sidor (raka armar) 4x10 4x8 4x7
Axl baksida omv pekdek 21x12 21x11 21x8
Måste ju få tillägga att jag kör väldigt strikt på mina axelövningar, och att jag ligger så lågt styrkemässigt beror på att jag hade mer/mindre träningsuppehåll på dem under ett par månader i vintras eftersom jag har problem bak i ryggen. Det positiva är dock att jag gör ökningar hela tiden. :)
Var ut på fredagskvällen och drack tre cider (dyrt!). Men det gick superbra att träna på förmiddagen efter, så jag är inte så känslig på alkohol som jag trott. Iallafall inte i så liten mängd. :)
Äntligen är denna ljuvliga dagbok tillbaka! Keep it running...
Är den? :)