Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej är en tjej på snart 20 år, jag skulle vilja träna min mage och bli av med lite fett på magen utan att gå ner i övrigt. men Hur gör jag?
jag atr emot allt tips på träning och matvanor!
Tack på förhand
Förrutom att äta sunt så kan du jogga ca 2ggr/veckan.
OM du tycker att det är tråkigt så börja cykla, simma eller kör aerobics.
Gymma sen, om du inte har tillgång till gym så kör lite hemma.
Situps, armhävningar m.m.
Bra början iaf. / Mazer
Det där med kostvanor är ju så viktigt,önskar att det inte va så, men men...man kan ju inte få allt.Men mkt. situps (det kan inte bli för mkt.), variera dej, gör olika crunches och magövningar.Glöm inte av att öka repetioner så ofta du kan. Personligen är "rumplyft" en personlig favorit. Om du har tillgång till gym, sänk situps-brädan ända ner i golvet så den står diagonalt.Starta med fötterna i luften, lyft rumpan, sänk tillbaka den och sänk benen nästan ner i golvet, repetera,repetera,repetera...
Förstod du?Svårt att beskriva!
Du kan inte 'punktförbränna' fett, dvs göra något särskilt för att bli av med fett på ett visst ställe. Det är helt enkelt omöjligt.
Magövningar kan efter lång och hård träning kombinerat med rätt kost ge lite mer markerade magmuskler givetvis förutsatt att fettprocenten är tillräckligt låg.
Det du måste göra för att bli av med fett på magen är att helt enkelt minska den totala fettprocenten. Träna mycket och varierande (styrketräning, kondition), gå gärna långpromenader innan frukost och framför allt - var noggrann med kosten.
Vad gäller kosten - skippa socker helt om du kan. Försök få i dig huvuddelen av kolhydraterna genom frukt och grönsaker (med tonvikt på det senare). Se också till att få i dig tillräckligt med protein om du tränar (mycket kött, fisk, bönor) och var inte alltför rädd för fett, särskilt inte det nyttiga fettet i exempelvis fiskolja och olivolja (som du gärna får sprinkla lite över grönsakerna dagligen). Akta dig för att äta för lite - då ställer kroppen in sig på svält och börjar bränna muskler istället för fett!
Lycka till!
hej det är en sak jag har undrat länge hur/ vad är crunches
hej det är en sak jag har undrat länge hur/ vad är crunches
Situps fast en mycket mindre rörelse. Man går alltså inte ända upp till knäna med överkroppen utan har hela tiden korsryggen i underlaget.
är crunches bättre än situps ?
För att träna magen ska du hålla magmusklerna spända hela tiden. När du gör en vanlig sip-up och går ända upp till knäna låter du magen vila när du är längst upp. Det är fusk :p
är crunches bättre än situps ?
Ja säger en del då du inte påfestrar ryggen på samma sätt. Dock tycker jag du ska träna lite olika övningar för bättre stimulering (Det är roligare också).
träna nedre rygg också till viss del annars kan du få lite puckelrygg.
http://www.abcbodybuilding.com/exercise1.htm leta upp absträning.