Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Äntligen lite insikt:
Det är dags att börja ta tag i min vikt.
Jag är 20 år, 165 cm lång och väger 71 kilo...
Träningen skall komma igång och maten ses över.
Jag har sommaren på mig att komma ner till 60 kilo.
Mått den 3/5 (måndag):
Midja: 95,5 cm
Bröst: 86 cm
Arm: 30 cm
Lår: 58,2 cm
Vad: 37,5 cm
Så varje kväll ska jag skriva in vad jag ätit (bra dag eller dålig dag) och hur jag tränat.
Fan jag har varit fet hela mitt liv, så himla trött på det. Men jag har insett(efter att ha kollat runt här) att jag antagligen inte kan tillräckligt mycket om kost, träning och dess effekt på kroppen. Men jag ska lära mig. Men det är svårt att balansera det, vill inte att tankar på mat och träning skall ta upp hela mitt liv. Och förresten, om nån har nåt tips om en lista på kalorierna i de vanligaste livsmedlen så skulle jag vara tacksam, har letat på internet, men inte hittat någonting.*suck*
Iallafall: Dag 1... *spännande*
det låter intressant med träningsdagboken men jag undrar hur jag ocskå kan skaffa en
tack på förhand
det låter intressant med träningsdagboken men jag undrar hur jag ocskå kan skaffa en
tack på förhand
På www.paulun.se finner du tabeller över näringsämnen, men även en tabell med GI-värden. (Klicka på "paulun.com och välj sedan "Tabeller" i menyn till vänster.) Har du inte varit in på den sidan förut så har du massor av bra läsning framför dig.. finns ett flertal artiklar, frågor & svar et.c. Bara att inhämta ny kunskap! :)
tack för tipset, underbart, precis vad jag behövde. Hittade en kalorilista HÄR.
Ganska bra.
Så typiskt, idag skulle jag köra mitt första träningspass, så blev jag kvar på jobbet.
Så det blev inget träning, och jag fick bara i mig runt 700 kcal idag(hälften av vad jag borde äta) *suck*
Verkligen bra första dag, va??
Prova hälsovakten, eller skapa en träningsdagbok här. Funkar bra.
Exel är annars ett bra program, för den sortens saker.
Du kan ju se till att du har med dig mellanmål på jobbet (frukt och mackor). Då kanske du kommer dig för att äta fastän du kanske har mycket att stå i. Om du inte behöver gå till nåt kylskåp och hämta och laga till mm. För det är ju ändå bättre att äta massor av små mellanmål...
Lycka till
HJÄLP...
Om jag ska gå ner tio kilo på tio veckor (ett kilo i veckan) så ska jag hålla mig på 870 kcal om dagen... *enligt hälsovakten*
Det är fan ganska lite....
Men jag ska juh träna med, och då får jag FÖRHOPPNINGSVIS äta mer...
Men jag höll mig på 830 kcal igår...utan programmet*stolt* [color]
PS. Det verkar vara mest killar[color=red] (läs:muskelbyggare) som är medlemmar här. Om nån tjej tittar in och håller på att banta (läs:äta nyttigt)eller kille som gör det, skriv gärna tips, kan jag behöva...
skriv gärna ner exakt vad och vid vilka tider du ätit på en dag så kanske man kan kommentera lite =)
MVH
David
Matvara: antal/gram
FRUKOST 8.00
grovmacka 1 st
smör 1 tsk
ägg 1 st
LUNCH 12.00
kycklingfilé 1st/90 g
wokgrönsaker 100 g
olivolja 1 tsk
MELLANMÅL 15.00
banan 1 st
KVÄLLSMÅL 19.00
nudlar 2 pkt
PS: Detta beror delvis på att jag inte hade nån mat hemma (hade varit borta en vecka) och att jag inte vet nog om mat.
ALLT SOM ALLT: 830 kcal.
Idag började bra i ofs, var ute och gick en timma. Hur bra är det om pulsen är på 123 slag i minuten??
Har varit och handlat också :D
Ska träna ikväll....
Men jag måste börja lugnt, är juh nybörjare. Kan jag hålla två veckor utan att äta fel ska jag unna mig en ätardag. Men som jag sagt innan, fan va lite med 870 kcal per dag *brrr, ryser*
Du ska inte äta så lite som 870 kcal!! Flikkan.. läs på! Äter du så lite så ställer din kropp in sig på svält och stryper fettförbränningen. Istället är det musklerna som ryker med! Och dessa vill du behålla för muskler förbrukar energi under hela dygnet, till skillnad från fett! Dessutom blir du trött och orkeslös, hur kul är det att träna då? Och sötsuget och sug efter kolhydrater blir stort! Kan sluta med att du vräker i dig mat, misströstar, och ger upp alltihop.
Med tanke på din längd/vikt och den nivå du befinner dig på så ska du absolut inte äta mindre än 1700 kcal om du samtidigt tränar. Att gå ner ett kilo i vikt per vecka är omöjligt om det bara ska vara fett du blir av med. Istället kommer en stor del att vara muskler! Som jag just skrivit vill du ha kvar dem. Eller?
Räkna med en sund viktnedgång på 0,5 kg/vecka. Kan gå fortare i början om man även tappar vatten, men fortsätter det så bör du äta lite mer. Du bör sikta på att äta 5-7 mål varje dag. Genom att dela upp måltiderna håller du en jämn blodsockernivå och slipper sötsug och yrsel/huvudvärk/dåligt humör (så reagerar jag på lågt blodsocker). Frukost, lunch, middag är huvudmålen, och så lägger du till mellanmål. Ät med HÖGST 3 timmar mellan måltiderna (typ frukost 7, mellanmål 10, lunch 12, mellanmål 15, middag 18, kvällsmål 20).
Försök även att belöna dig med något annat än mat! Det är just det som är felet, vi äter som belöning, tröst, sällskap.. et c. Tänk att du ska lära dig hur man äter sunt och hälsosamt och lägga om din livsstil. För om du går tillbaka till dina gamla vanor efter viktminskningen så är du snart där igen.
Hinner inte skriva mer nu.. det blir väl för mkt att ta in på en gång. Ställ gärna frågor. :)
//Gwennie
Lyssna på Gwenie - ett kilo i veckan är alldeles för snabbt och 870 kcal är alldeles för lite!
Halva viktnedgången och dubbla kalorieintaget är betydligt klokare.
Alltså, 870 kcal är intaget på en helt inaktiv dag....
När jag tränar dras kalorsvinnet av och jag äter mer...
Som igår:
Intag av energi: 16%fett, 63 % kolhydrater,21% protein..
1400kcal(åt sex gånger)För lite borde ätit typ för 1700 kcal...
Träning: Gick en timma på morgonen
KVÄLL: styrketränade i 20 min, joggade i 20, sen 1 timma aerobic funk
Kändes bra. Är ganska inaktiv annars på dagarna...
mmm, är sugen på pizza *dreglar*
Första veckan är värst va? Snälla säg att det går över
Spinning 25 min (high intensiv)
15 jogging
usch, hade träningvärk sen igår.
intag kommer ligga på runt 1500 kcal idag, är nog lagom.
känns bra
Nu ska jag fan vila...
Flikkan
Hej flikkan!
Ytterligare en flicka här som försöker gå ner i vikt :) Hjälpas åt?
Jag är 20 år, 177 cm, 65 kg. Låter säkert helt OK men det är fett kring midjan jag har problem med, dessa jobbiga "kärlekshandtag". Vet inte riktigt hur jag ska bli av med dem.
Men jag använder också Hälsovakten och den får mig i alla fall motiverad att äta rätt. Jag har tyvärr varit sjuk i 2 veckor nästan :( men vanligtvis går jag morgonpromenader och kör aerobic. Jag har dock alltid haft en stor skräck för styrketräning. För det är så TRÅKIGT ensam. Jag måste ha någon som släpar mig dit och tvingar mig i en maskin. Hu.
Hur har du tänkt göra för att gå ner effektivt, utan att lägga på det igen så fort man äter lite mer igen?
Personligen vill jag gå ner 5-6 kilo, gärna så snabbt som möjligt. Du vet hur det är med tålamodet ;)
Lycka till!
Becka
Du har inte funderat på att registrera dig som en användare här om du ändå ska använda de funktioner som finns att tillgå ? :DD
Mvh Tobbe
Hej flikkan!
Ytterligare en flicka här som försöker gå ner i vikt :) Hjälpas åt?
Jag är 20 år, 177 cm, 65 kg. Låter säkert helt OK men det är fett kring midjan jag har problem med, dessa jobbiga "kärlekshandtag". Vet inte riktigt hur jag ska bli av med dem.
Men jag använder också Hälsovakten och den får mig i alla fall motiverad att äta rätt. Jag har tyvärr varit sjuk i 2 veckor nästan :( men vanligtvis går jag morgonpromenader och kör aerobic. Jag har dock alltid haft en stor skräck för styrketräning. För det är så TRÅKIGT ensam. Jag måste ha någon som släpar mig dit och tvingar mig i en maskin. Hu.
Hur har du tänkt göra för att gå ner effektivt, utan att lägga på det igen så fort man äter lite mer igen?
Personligen vill jag gå ner 5-6 kilo, gärna så snabbt som möjligt. Du vet hur det är med tålamodet ;)
Lycka till!
Becka
Sikta i första hand på att minska i fettprocent, inte just i kroppsvikt. bygger du mer muskler så får du högre förbränning och sjysstare kroppssammansättning. Det kan låta svårt och kännas hopplöst, men tro mig, det handlar bara om ren matematik när det gäller vikten.
Räkna ut hur mycket energi du pillar i dig, och se hur procentfördelningen ligger. Modifiera och träna mycket cardio.
Men en snygg kropp skapas inte på minimal tid..tyvärr..är man seriös så läser man på och tar till sig allt med en nypa salt. Sedan praktiserar man och tillämpar råden på det sätt som är möjligt med ens egen livssituation.
Acceptera och uppskatta kroppen, så kommer samarbetet med den fungera så mycket bättre =)
Mitt energibehov är ca 1800-1900 kcal.. Hur menar du att jag ska se hur procentfördelningen ligger?
Och vad för konditionsträning föreslår du? :)
Mitt energibehov är ca 1800-1900 kcal.. Hur menar du att jag ska se hur procentfördelningen ligger?
gör en kroppsfettsmätning, antingen på gymmet, eller med en bioimpedansmätare. Eller så använder du det gamla hederliga måttbandet =)
Konditionsträningen ska vara varierad och regelbunden. Spring, gå, cykla, inlina, simma, kör trappmaskin osv. Om man fastnar i en och samma motionsform så ökar risken för skador plus att man får en mer allsidig dagsform om man varierar sig ;)
Istället för att äta så få kalorier som du gör (800! Herregud! Middag med lite efterrätt för min del!).
Skämt och sido. Gör istället så, att du äter så många kalorier som du behöver (1800 eller vad det var), och ät hälsosam mat istället! Byt ut pizzan mot en annan rätt, skippa dressingen på salladen, hoppa över glassen på fredagarna, så ska du nog se att det börjar ge resultat.
Om det är midjan du vill få bort, så kan du nog följa rådet ovan. Om det däremot handlar om att gå ner i vikt, får du nog fråga någon kunnigare än mig.
Muskelbyggaren skrev:
Istället för att äta så få kalorier som du gör (800! Herregud! Middag med lite efterrätt för min del!).
Det är 818 kcal i en Twinlab Gainer (4dl mjölk)
800 kcal är sjukt lite på en dag. Funkar aldrig i längden.
// MagnuM
http://hem.bredband.net/b203780/files/excel8.1.zip
Använd detta! En vänlig själ här på forumet delade med sig av sin excelfil. Och den funkar som en jäkla bra hjälp för att se din procentfördeling (protein,kolhydrater,fett) och även ditt kaloriintag.
Bara ett tips från en annan vänlig själ ;-)
Lycka till båda två! Och häng i!
// MagnuM