Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Fettet har fått ett oförtjänt dåligt rykte i "byggarbranschen". Jag har mer och mer börjat att svänga i frågan om fettets viktiga betydelse för att bygga muskler.
Vanligast är att människor sätter i sig enorma mängder protein, kolhydrater och samtidigt försöker att undvika så mycket fett som möjligt. Jag har försökt att få kroppsbyggare att äta mer fett! Problemet som flera byggare har är att de inte går upp i vikt - och det problemet beror till största delen att de äter för lite fett. Jag tror att om många åt mer fett (helst fleromättatt, men annars vilket fett som helst...) så skulle de nog gå upp i vikt i from av muskelmassa. Har men en ensidig diet och bara äter kolhydrater samt väldigt mycket protein, så är kroppen så pass finurlig (och smart) att kroppen ställer in sig på att använda proteinet som bränsle, i stället för fett (som ju innehåller så oändligt mycket mer energi...) och inte till muskeltillväxt. Fett är en mycket billig livsmedel som proteintillverkarna inte tjänar på att ge oss upplysningar om.
Jag håller med om att fett är viktigt, absolut, däremot känner jag inte igen mig när du skriver att byggare äter för litet fett. Kroppsbyggare, i alla fall de jag har varit i kontakt med, brukar äta rätt rikligt med fett.
Enligt min erfarenhet så är det snarare medelsvensson begränsar fettintaget kraftigt genom att äta lightprodukter för att man tror att fett är farligt, att fett gör en tjock osv.
Jag håller med om att fett är viktigt, absolut, däremot känner jag inte igen mig när du skriver att byggare äter för litet fett. Kroppsbyggare, i alla fall de jag har varit i kontakt med, brukar äta rätt rikligt med fett.
Enligt min erfarenhet så är det snarare medelsvensson begränsar fettintaget kraftigt genom att äta lightprodukter för att man tror att fett är farligt, att fett gör en tjock osv.
Hej Matti!
Du kanske träffar mer erfarna och smartare "byggare" än jag? Gränsen mellan bantning och byggande verkar vara flytande för många. En aha-upplevelse för många är den sk ”abcd-metoden” (eller vad det heter?...). Den bygger ju på att inte snåla in på fettet under en tung intensiv period. Många menar att den är mycket effektiv för att bli större. Det tror jag har att göra med fettintaget.
Vänligen Forsman
Vegetabiliska fetter dvs. fleromättat och omättade fetter är sunt fett.
Animaliska fetter dvs. mättade fetter är dåligt fett.
Om man som byggare ska gå upp i vikt i form av muskler skall intaget av fett vara vegetabiliskt samt att kolhydratsintaget skall ligga mellan 250-500g per dag. Kolhydratssammansättningen skall vara jämn fördelad med både snabba och långsamma kolhydrater.