Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Kaloriantal i proteintillskott?

Registrerad: 2003-03-06

Jag har tränat styrka och löpning ca 5ggr/vecka sedan i början av februari i år. Jag försöker äta rätt. Jag äter aldrig pizza, hamburgare, chips, korv, pommes frites osv osv. Jag tar 2 tabletter MittVal Sport (multivitamin)varje dag.

Nu har jag börjat fundera på att börja med proteintillskott. Jag tänkte jag skulle ta en drink efter varje träningspass till att börja med. Frågan är dock om det innebär att jag bör minska på mitt totala matintag i och med det? Jag vill ABSOLUT inte lägga på mig något fett!

Min dag ser ut ungefär så här:

Frukost: Fiberhavregrynsgröt med krossade linfrön, lingonsylt och minimjölk. 2 skivor fullkornsbröd av råg- och vetemjöl med skinka på, inget smör.

Mellanmål: 1 äpple

Lunch: Wokad kyckling med pasta/ris och grönsaker, dryck: vatten.

Mellanmål: 1 äpple + en mugg yoghurt (<0,1% fett)

TRÄNING (tar då en banan direkt efter)

Middag: Köttfärssås och spagetti, dryck: minimjölk.

Kvällsmål: 1 äpple och 2 skivor fullkornsbröd av råg- och vetemjöl med skinka på.

Vad tror ni, äter jag för mycket eller för lite? Jag är kille, 23 år, 173 cm lång, väger 66 kg. Kommer proteintillskottet inverka på denna dagsmeny?

Tacksam för feedback!!

Från: Norrut
Registrerad: 2003-05-11

Vad är det för slags proteindrink du tänkt dricka?  Vilket slags protein är det i den?

Du bör ju få i dig alla aminosyror som kroppen behöver för att få något resultat och där hjälper bara proteindrinkar en bit på vägen eftersom dom flesta drinkar inte innehåller alla bra aminosyror som behövs efter träning för att bygga upp muskeln igen. Om du nu ska dricka det så ska du få tag på ett sk. blended-protein vilket är en blandning aminosyror.

Registrerad: 2003-03-06

Hmm ok... Jag har nog inte funderat på något särskilt protein. Vilket märke rekommenderas i så fall?

Från: Norrut
Registrerad: 2003-05-11

Fråga efter ett blended-protein... alla protein har ju sina fördelar men saknar vissa grejer som gör den fulländad... sedan finns det visst enligt B&K proteindrinkar bara är båg, dvs. innehållsdeklarationen stämmer inte ens! Hyckleri med andra ord!

Registrerad: 2003-05-19

Protein innehåller lika mycket enerig som kolhydrater, dvs. ungefär 4 kcal per g. Sen är det bara att räkna hur mycket mindre du ska äta om du ska ha exakt samma intag av enerig per dag. Jag tror dock att du kan lägga till proteinet utan att dra ner på något annat. Kroppen behöver ju ha något att bygga av också.

Proteinkvalitet mäts i biologisk värde BV-värde och anger hur mycket av de olika aminosyrorna som ingår. Det finns tjugo sammanlagt och 8 kan inte kroppen bilda själv så de är viktigast skulle jag tro när man beräknar värdet. Protein gjort på vassle (whey) är populärt och har högt BV-värde. Blandade proteindrinkar ska också vara bra.
Kolla BV-värdet när du köper protein. Drick så mycket att du sammanlagt får i dig ungefär 1,5 g/kg/dag protein.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB