Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Är det farligt att bara köra en diet med att bara äta/dricka Nutrilett?
Kroppen måste väl övergå till svältläge när den helt plötsligt bara får i sig 6-700 kalorier istället för 2-3000 som den får i vanliga fall.
Och om man vill ersätta nån portion med mat, vad ska man tänka på att äta då?
Jag ersätter ca 1-2 måltider per vecka med nutrilett, tycker det fungerar bra för mig. Äter inge godis eller annat onyttigt på vardagarna, dricker inge läsk heller. Har gått ner ca 6kg på 5 veckor.
Dom måltider jag äter kan t.ex vara:
1 burk tonfisk i vatten + 1.5dl mos.
8 kycklingköttbullar + 2 dl makaroner.
2 kycklinghamburgare + bröd + ketchup.
o.s.v.
Jag är knappast någon näringsexpert, men det viktigaste är väl att inte äta för mycket. Förutom på helgerna då jag äter en hel del onyttigt ;)
Hejsan!
Ledsen om jag gör någon nutrilettälskare upprörd men faktum är att man i stort sett likaväl kan äta kexchoklad om man vill gå ner i vikt (jag antar att ni äter "bars", pulver är en annan femma). Näringsinnehållet är förvisso något bättre men fortfarande katastrof om man nu vill vara hälsosam. Nedan följer näringsinnehållet och lite kommentarer:
NÄRINGSINNEHÅLL (per 100g) (Choklad-bar)
Energi(kcal) 360
Protein, g 22,9
Kolhydrater, g 40,3
varav sockerarter, g 27,1
Fett, g 11,0
varav mättade fettsyror, g 4,9
Det är mycket mättade fettsyror (svåra att förbränna och lagras gärna i kroppen). Framförallt är dock nästan alla kolhydrater sockerarter (= högt glykemiskt index = dåligt för blodsockret = stimulerar fettinlagringen). Det handlar som Olle sagt alltså snarare om att man äter lite än bra. Så mitt tips är att strunta i nutrilett och äta en kexchoklad istället :) Skämt och sido.
Måltidsersättningar funkar bra för många men bars är i regel inget att satsa på då de är gjorda av socker vilket alltså man ska undvika då man försöker tappa vikt. Pulver har betdyligt bättre näringsvärden i regel även om nutrilett lyckats göra ett pulver där alla kolhydrater kommer från socker (nästan lite komiskt). Men gå in i en vanlig hälsokostbutik så har de alternativ gissar jag.
Ett billigare alternativ är t.ex. havregrynsgröt och en frukt, yoghurt müsli och en frukt. Du blir betydligt mättare under längre tid och får dessutom i dig saker som gör att din kropp mår bättre.
Jag äter pulvret, men tänk på att en nutrilett bar endast är på 58g (209 kcal) och det ersätter en hel måltid. Jag blev dock inte alls mätt av dom så pulvret fungerar bättre. Tar en påse som lunch och en timme senare ännu en påse, det brukar jag klara mig rätt bra på.
När jag började så ersatte jag både lunch + middag med nutrilett, jag blev dock väldigt svag och lite yr av det så jag var tvungen att sluta med det. Att byta 1-2 måltider/vecka fungerar bra.
Det smidigaste med nutrilett är att det är enkelt ;) Är man lat som mig så är det perfekt. Dom dagar jag käkar nutrilett brukar jag ta lite extra protein för att stilla hungern.
Fast efter det du skrev så kommer jag nog inte köpa nytt när det har tagit slut, har lärt mig äta bättre nu också så jag behöver nog inte nutrilett längre.