Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej... Jag läste precis detta om ABCDE metoden och den verkar rätt lovande. Men jag har en del problem eftersom jag har mycket att göra i skolan...
Måste man träna 6 dagar i veckan under fettförbränningen också eller räcker det med typ 4 ?
jag undrar också hur mycket kalorier jag borde få i mig under uppbyggnad resp. förbränning?
Jag är kille, väger ca 65 kg och är 16 år gammal...
Jag hade tänkt mig nåt så här:
Under Uppbyggnad:
Frukost: 3 mackor med ost och skinka, 1 glas mjölk
Måltid 1, skollunch: Vad som serveras såklart=P, 1 glas mjölk
Mellanmål: En banan eller ett äpple
Måltid 2, en timme innan träning: t.ex: Spaghetti och köttfärssås.
*Träning*
Proteindrink: Direkt efter träning.
Måltid 3, När jag kommit hem: Det som finns tilllagat.
Mellanmål: Nån Frukt.
Måltid 4, innan läggdags: 3 mackor med ost och skinka, 1 glas mjölk.
Under Förbränning
Ingen frukost
Mellanmål: Ett äpple efter min promenad till skolan.
Måltid 1, Skollunch: Det som serveras, 1 glas vatten.
Mellanmål, när jag kommer hem från skolan: Någon frukt.
*Träning*
Proteindrink: Direkt efter träningen.
Måltid 2: Något fettfri och kalorifri mat.
Mellanmål, innan läggdags: någon frukt.
Skulle detta passa ABCDE metoden?
Är Tacksam för svar /Mvh Navid
Jag föreslår att du väntar med det här till dess att du är fullväxt och helt och hållet kommit igenom puberteten. Dvs. till dess att du är typ 20. Vad du gör är nämligen att du tar dina hormonvärden på en riktig berg-och-dalbana-tur. Detta är antagligen inte nyttigt när dina hormoner redan är i lite svänning på grund av puberteten.
Vad det gäller kosten så bör du fundera lite mer och räkna kalorierna mycket noga. Under överätningen måste du äta "jämt". Folk har i regel svårt att klara av det. Ditt upplägg ger nog för lite energi. Vad du äter är inte jätteviktigt.
Under underätningen bör du vara väldigt noga med vad du äter och hur mycket. Räkna kalorier men se även till att du får 50% av energin från kolhydrater, 20% från fett och resten från protein.
Men som sagt, jag råder dig starkt att vänta med detta till dess att du slutat skolan, inte bara för att låta kroppen mogna klart utan också därför att det blir betydligt lättare om du alltid lagar din egen mat.
/Peter
okej, jag ska ta och göra de... tack för svaret.