Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

morgonförbränningspass

Registrerad: 2003-05-11

kolla in: http://arbl.cvmbs.colostate.edu/hbooks/ … cagon.html

här finner du lite material om vad glucagonet gör

men som överallt annars där vi hittar citat och texter är det svårt att som glada amatörer på området dra några säkra slutsatser vilken betydelse det egentligen har för morgonförbränningspasset :)

Från: Umu
Registrerad: 2003-05-21

Det står det jag konstaterade tidigare?

Registrerad: 2003-05-11

Glucagon also appears to have a minor effect of enhancing lipolysis of triglyceride in adipose tissue, which could be viewed as an addition means of conserving blood glucose by providing fatty acid fuel to most cells.

Det talas mest om sambandet mellan glucagon och socker. Men det talas också om samband mellan glucagon och fettförbränning – appears to have – låter lite vagt – could be viewed as – rätt vagt – men anta att det stämmer – då talas om –  a minor effect – när det gäller fettförbränningen. Hur påverkar det vår diskussion om fettförbränning på morgonen respektiva på dagen? Ingen aning. Jag har inte kunskaper nog för att kunna bedöma relevansen av dessa och alla andra fakta om hur kroppen fungerar i samband med förbränning. Helhetsbilden är och förblir i alla fall en gåta för mig. Det är därför jag efterlyser siffror: fettförbränning före frukost på fastande mage jämfört med fettförbränning under dagen med mat i magen. Så länge dom saknas fortsätter jag med min träning dagtid och med mat i magen. Var och en blir ju salig på sitt sätt. Tar nu semester från forumet. Ska på träningsläger.

Registrerad: 2003-03-29

Hm..jag startade morgonpromenader och nyttig mat för 1 vecka sedan och vägde då 86kg, väger nu 84kg.
Jag har alltid haft hög vilopuls...när jag för ca.5 år sedan vägde runt 63 och var så vältränad jag någonsin varit så låg min vilopuls på 73 bmp.
Idag när jag i princip saknar all kondition så ligger den på 80-85bmp.
Det underliga är dock att när jag promenerar i rask takt så ligger den på 135-140 och när jag springer/joggar och är tokslut så är den ändå bara uppe i 165 (min maxpuls = 198).

Messerschmidt:
andra källor är inte lika vaga när det gäller påverkan på fettväven. Där står det rätt klart att glucagon ökar frisättnigen av fria fettsyror i blodet.

Registrerad: 2003-05-19

Jag har inga studier att hänvisa till (kommer inte ihåg var jag har läst det) men väl en förklaring som jag tycker är godtagbar. Det handlar om vad man förbränner mer än hur mycket. Energiförbränningen är antagligen inte högre på morgonen, snarare lika eller lägre.

Vid arbete förbränner kroppen i första hand kolhydrater (lagras som glykogen och omvandlas till ATP vid förbränningen). Normalt räcker dina förråd av kolhydrater för en timmes intensivt arbete (t.ex. löpning i måttlig takt). Därefter övergår kroppen i att förbränna muskler och fett för att få energi. Hur hårt arbetet du utför (pulsfrekvens) har också stor betydelse för vilken energireserv som omsätts.
Fett är ganska knepigt för kroppen att omvandla till energi, dvs. det tar lång tid vilket gör att om du fortsätter med högintensivt arbete efter en timme kommer en stor del av din energi komma från nedbrytningen av dina muskler (det är därför man blir svagare om man börjar träna marathon t.ex. vilket jag själv är ett levande exempel på).
Börjar du istället gå hinner fettförbränningen med och musklerna bryts inte ner i samma utsträckning.

Alla vill emellertid inte springa en timme innan de på allvar kan börja förbränna fett och då funkar morgonen bra.

På morgonen har du inte ätit på ungefär 10 timmar varför dina glykogendepåer normalt sett är relativt tomma, dvs. det finns väldigt lite kolhydrater att förbränna vilket kroppen helst gör. Således har du ungefär samma utgångspunkt som efter en timmes löpning. Lågintensiv träning förbränner fett och högintensiv förbränner muskler. Därför rekommenderas du gå på morgonen för att förbränna fett vilket är korrekt.

Emellertid är det ju fortfarande så att det glykogen (kolhydrater) du inte gör av med kommer att inlagras som fett. En förutsättning är alltså därför att du förbränner mer än vad du får i dig.

Med andra ord. Förbränner du lika mycket energi som du får i dig så spelar det ingen större roll om du går på morgonen. Vill du gå ner i vikt och maximera förbränningen av fett före annan energiförbränning så gå på morgonen.

Som sagt, inga studier att hänvisa till men väl förklaringen till varför morgonpromenader rekommenderas.

Under en 2h maraton kommer man att förbränna ungefär 50/50 av glykogen och fett. Inte speciellt mycket muskler.
Det går inte bara att köra på fett (för långsamt) och inte bara på glykogen (tar slut), därför kör kroppen på båda. Då uppnås balans och tillräckligt med energi (ATP) utvinns.

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB