Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej!
Jag undrar om mjölk är en bra proteinkälla, jag menar i kött vet jag att det finns protein, men jag har också läst på mjölkförpackningen att det finns protein där också. Är mjölk än bra proteinkälla fast mjölk är flytande?
Hej!
Jag undrar om mjölk är en bra proteinkälla, jag menar i kött vet jag att det finns protein, men jag har också läst på mjölkförpackningen att det finns protein där också. Är mjölk än bra proteinkälla fast mjölk är flytande?
Det är lite protein i mjölk. Men desto mer i keso och kesella, ca 12 gram per 100.
Ja, mjölk är en bra proteinkälla. Den uppenbara fördelen med mjölk är ju att det är så lätt att hälla i sig. När man har ätit sig mätt på fast föda brukar man ändå kunna dricka en del mjölk, och mjölk innehåller 34 g protein / liter.
Ja, mjölk är en bra proteinkälla. Den uppenbara fördelen med mjölk är ju att det är så lätt att hälla i sig. När man har ätit sig mätt på fast föda brukar man ändå kunna dricka en del mjölk, och mjölk innehåller 34 g protein / liter.
Fast det blir ju bara 3,4 g per 100 g. Keselle å keso har alltså 3-4 gånger högre "koncentration".
Jepp, men att få i sig 2-3 liter mjölk per dag brukar inte vara något större problem efter en tids övning. ;-) Det ger 64-102 g extra protein per dag. Att få i sig den proteinmängden från keso eller kesella är betydligt svårare, om man redan äter mycket fast föda som mättar bra.
Jag tackar för era svar.