Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
hej allihopa!
jag är en 24 årig tjej som är ca 165 lång och väger ca 57-58 kg. (när jag väger mig på morgonen efter toalettbesök) För ca 4 veckor sedan har jag komit igång bra med träningen och förbättrat min kost. Innan det vägde jag ca 60-61 kg, så jag har alltså gått ner ungefär 1 kg i veckan under denna tid. Jag tränar 3-4 ggr i veckan, oftast 1-2 body pump pass och 2-3 spinning pass, eller nån gång aerobics/step. Jag tycker att det är jättekul men undrar om denna kombination av pump och spinning är den bästa i förbränningssynpunkt? eller finns det nåt bättre? mitt mål är att gå ned till 54-55 kg, men jag vill ju inte vara nån spinkis utan gillar mina muskler...
jag ser ju i spegeln och känner på kläderna att jag gått ned i vikt, dessutom verkar jag ha lätt att få muskler för jag har fått rutor på magen och synliga biceps och triceps. det är väl låren som behöver trimmas främst...
såhär ser kosten ut en vanlig dag:
frukost ca 9:50: två smörgåsar, lingongrova eller knäckebröd eller danskt rågbröd med grönsaker eller lax eller ägg(m. kaviar) eller keso. kaffe med lättmjölk. (inget smör, jag brukar droppa lite olivolja ibland på brödet) juice
Lunch ca 12:30: kokt, ibland pressad potatis med quorn, kikärtsbiffar eller quornburgare, ris med grönsaksgryta eller sojakorv, eller pasta med tomatsås eller lax eller vegbiff. sallad, gurka, tomater, majs, keso, ibland bönor och blomkål. olivolja och balsamvinäger på salladen.
Middag ca 18-19:30: samma variationer som på lunchen + kanske linssoppa, kinafärs och ris, indisk gryta med minifraice och lättmjölk, fast jag har ätit sushi till middag kanske 2 ggr i veckan dessa veckor. sallad, tomat, gurka med olivolja, . ibland fruktsallad när jag blir sötsugen.
jag steker alltid maten i olivolja och jag äter inget smör. har bara ätit ost kanske 2 ggr under dessa veckor. Jag dricker lättmjölk och använder minifraiche i matlagningen. jag brukar hälla olivolja på potatisen.Ibland dricker jag yalla drickyoughurt och undrar om det egentligen är bra för det är väl en del socker i det? är det ok att äta ex choklad eller lakrits 1-2 ggr i veckan?(små mängder)
jag vill gärna få synpunkter på detta och kanske tips på vad som verkar bra/dåligt. och vad ska jag äta direkt efter träningen? är det ok att synda med ex vitt bröd och nåt godis då? ja nu blev det ett långt brev... förlåt:)