Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Har precis börjat tränat men är ute efter resultat relativt snabbt Finns det något kosttillskott man kan äta som gör att man bränner fett snabbt men även behåller musklerna
Hej Marie! Vilken typ av tillskott som jag rekommenderar beror helt på vilken typ av träning du bedriver, styrketräning eller vad? Sedan beror det på vilket mål du vill uppnå. Men om du vill ha tillskott som bränner fett men ej muskler så finns det en uppsjö på marknaden, vissa bra andra kassa. Om du snabbt vill toppa formen så kan jag rekommendera en ephedra-produkt med koffein, men du kanske tycker att det är för "starkt" tillskott?
Vad anser du om CLA, Fiskolja och Puryten (elle hur det stavas)?
Jag äter inge fisk eller skaldjur, så jag kanske behöver fiskolja som tillskott. Mest för den vanliga hälsan. Sen tycker Paulún att det är bäst för prestation och/eller fettförbränning.
Synpunkt?
Jag brukar springa 5km 5 dar i veckan (har precis börjat) och jag vill först och främst få bort fettet på magen Ska börja lite styrketräning när jag blivit mer rutinerad Väger normalt men har ändå liten mage Är inte platt så att säga Väger 50 kg till 158 cm och vill ha nåt som får mig att behålla musklerna och bli av med magfettet Sen skulle jag även vilja veta vilket midjemått som är mest "lämpligt" för mig
Jag brukar springa 5km 5 dar i veckan (har precis börjat) och jag vill först och främst få bort fettet på magen Ska börja lite styrketräning när jag blivit mer rutinerad Väger normalt men har ändå liten mage Är inte platt så att säga Väger 50 kg till 158 cm och vill ha nåt som får mig att behålla musklerna och bli av med magfettet Sen skulle jag även vilja veta vilket midjemått som är mest "lämpligt" för mig
Hej Marie!
Ett tips är att börja med att dra ner på löpträningen till säg 2 till 3 gånger i veckan och spring då i stället under ca 2 timmar. Det är nämligen inte hur fort du rusar fram på 5 KM som bränner fett, utan hur lång tid som du springer – inte längden du springer. Jag vet att det är lite svårt att lära om, men strunta i längden och koncentrera dig på tiden istället.
Om du löptränar så är det först efter ca 40 minuter som du påbörjar fettförbränningen. Så spring hellre i två timmar två gånger i veckan, och strunta i längden! Vidare se till att du inte stoppar i dig fel mat. Ät komplexa kolhydrater, mycket protein samt mycket grönsaker, baljväxter etc...Då kommer dina fettkilon rasa, du för ett starkare och större hjärta, förbättrad lungkapacitet och syreupptagningensförmåga. Vidare slimmade benmuskler, starkare muskelfästen samt bättre hållning!
Vänligen Erik F
Tack för jätte bra svar men jag trodde att det var längden som räknades men har nyss fått veta att fettförbränningen sker efter 30min som även du skriver Men 2 timmar är inte det lite väl långt/länge, eller är det det ända sättet för mig att gå ner i vikt, eller rättare sagt blir smalare
Har då mina 5kg i c:a 30minuter varit förgäves?
Skulle även vilja ha lite styrketräningstips Fast jag vill absolut inte bli jätte muskulös!
Tack för jätte bra svar men jag trodde att det var längden som räknades men har nyss fått veta att fettförbränningen sker efter 30min som även du skriver Men 2 timmar är inte det lite väl långt/länge, eller är det det ända sättet för mig att gå ner i vikt, eller rättare sagt blir smalare
Har då mina 5kg i c:a 30minuter varit förgäves?
Skulle även vilja ha lite styrketräningstips Fast jag vill absolut inte bli jätte muskulös!
Hej Marie!
Det var många frågor på en gång. Låt oss först skilja på att ”gå ner i vikt” och ”bränna fett”. Att gå ner i vikt kan man t ex göra när man är sjuk, eller att man slutar att äta eller på andra hundra olika sätt. Vidare skriver du: ”Att bli smalare”, här tillför du ytterligare ett begrepp, som ökar förvirringen. Att bli smalare kan man bli av att förlora sin muskelmassa, t ex, eller förlora vatten. Men om jag förstår dig rätt så vill du bli av med flera extra kilo fettceller, är det inte så?
Vidare vill du absolut inte gå upp i vikt i form av muskler och undrar om löpträning i två timmar två gånger i veckan är det ända sätt att bli smalare samt om din träning hitintills har varit förgäves?
Varför får jag så ofta så många frågor, eller oroliga påståenden, från just kvinnor att ”jag vill inte bli en muskelknutte”!
Kvinnor har i regel ca 30 gånger längre testosteronhalter i kroppen. Du behöver inte vara orolig – muskelmassan kommer inte smygande under sängen när du minst anar det. Det krävs enorma uppoffringar för att lägga på sig stor muskelmassa. Det är faktiskt så att kvinnor som vill bli stora klagar ofta på det faktum att män har så oerhört mycket lättare för att lägga på sig, vid samma träning och kost. Så träna på du bara, men hur du ska styrketräna får vi ta i en annan tråd.
Om du springer på ett löpband så är det tiden kroppen känner av, inte sant? Det sitter inte någon ”varvräknare” i benen. Ca 90% av den energi du gör av med förlorar du i form av värmeenergi. Om du inte gillar att springa så varför inte gå till ett välutrustat gym och ställa dig på en trampmaskin samt lyssna på din favoritmusik (walkman)/kolla på tv i två timmar - tempot är här mindre viktigt.
Du vet i uthållighetssporter, och då tänker jag inte på maraton, som är en allt för kort sträcka, utan mer på 10, 15 eller 20 mil, där jämnas könsskillnaderna ut. Förlänger vi sträckan/tiden så förlorar killarna, då det ha en massa extra muskelmassa att släpa på, som tar mycket energi. Det är därför vi inte har en enda uthållighetssport av rang i OS (men dock i Robinsson) – männen vågor inte då de kommer att förlora. Det räcker med att vara med på ett par förlossningar, där jättemuskeln livmodern måste ibland jobba i mer än 12 timmar i streck i bland.
Det för oss in på vad som gör att en kropp förlorar fett istället för muskler. Om du genomför en ”svältdiet”, och tränar ”på fel sätt”, samt tillför lite protein, så kommer din kropp att ta av din muskelmassa för att spara på ditt fett.
Vänligen Forsman
Nu när vi är inne på brännafettpåmagen, jag går 45 min till jobbet innan frukost samt 45 min hem från jobbet.. är det bra fettförbränning eller borde jag gå mkt längre?
Nu när vi är inne på brännafettpåmagen, jag går 45 min till jobbet innan frukost samt 45 min hem från jobbet.. är det bra fettförbränning eller borde jag gå mkt längre?
Vad jag läst mig till är mellan 60-90 bäst. Men 45 min är ju bättre än ingenting!
jo det är väl nåt sånt jag har tänkt med =) jag går juh iaf 2x45min 5 dagar i veckan.. tycker juh det borde bränna en hel del!
Svårt att säga vad som bränner fett bäst, men efter allt jag läst mig till, dristar jag att göra en topp-5 lista ;~)
1) rask morgonpromenad före frukost 60-90 minuter, 60-70% av maxpuls
2) rask promenad någon annan tid på dygnet 60-90 minuter, 60-70% av maxpuls
3) rask promenad någon annan tid på dygnet mer än 30 minuter, 60-70% av maxpuls
4) promenad, cykel, styrketräning mm, minst 30 minuter om dagen, 60-70% av maxpuls
Det gemensamma är 60-70% av maxpuls. Mer än det bränner inte fett, utan bygger kondition.
Mao: vad som helst för lågintensivträning (= 60-70% av maxpuls) minst 30 minuter.
Synpunkter någon?
Oj, det blev 4... nå, läs mer om lågintensivträning: http://www.easytrade.net/polar/tranings … tem=607315
Åter igen, det är (i bland...) skillnad på att "bränna fett" och att göra av med energi.
Insulinet "skjuter" in glykolen (bl a) genom cellmembranet in till cellkärnan. Det finns alltså en reservdepå av glykols i blodet. Du kan köra slut på det. De tar ungefär, beroende på vad du gör, 30 - 40 minuter. Därför borde man (om fettförbränning önskas) dra ut på sina "fys pass", för att bränna fett optimalt.
HIIT, som jag inte riktigt har satt mig in i och kan, berör jag här inte. Ju mer energi som du gör av med ju mindre läggs på fett – återigen är energiförbrukning och fettförbränning alltså inte samma sak.
Vänligen Forsman