Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Onyttigt

Registrerad: 2004-01-28

Jag äter en hel del salt mat (Saltar maten ordentligt)... Påverkar det mycket?

Äter jag för lite grönsaker kan jag då äta vitaminer istället? (aka multivitamin piller etc)

Registrerad: 2003-11-07

Om du tränar hårt och svettas mycket är det bara bra att du får i dej salt. Överskottet utsöndras bara.

Bättre att få för mycket salt än för lite!

Så käka på med salt du men va medveten om att du kommer att ha mer och mer salt på maten för det förstör dina smaklökar och allt du äter smakar bara mindre och mindre saltat tycker du.
Har du högt blodtryck eller njurproblem kan du oroa dej för överkonsumtion av salt.

Vitaminpiller är billigt och ett bra tillskott om  det råder brist

Från: Fjollträsk
Registrerad: 2003-11-20

as

Moderator
Från: Hässelby Gård
Registrerad: 2003-11-01
Webbsida

as

vaddå as?

Från: malmö
Registrerad: 2003-12-14

d e fan bättre att få för lite salt än för mycket. salt är inte alls bra för skelletet. ät du för mycket salt så ska vi se senare i livet när du knappt kan gå.

salt finns tillräckligt i maten. jag saltar alldrig min mat (efter till lagning) förutom salladen.

Från: Jönköping
Registrerad: 2003-03-27

Om man inte äter något salt, tillsätter salt alltså. Får man då i sig tillräckligt med jod? (Tillsätter man salt bör man väl välja ett  jodberikat salt?)

ja d tycker ja!

Registrerad: 2003-11-07

e fan bättre att få för lite salt än för mycket. salt är inte alls bra för skelletet. ät du för mycket salt så ska vi se senare i livet när du knappt kan gå.

Den salt oro som existerar är klart överdriven, måttlig överkonsumtion av salt är inte farligt. Man utsöndrar bara överskottet. Svettas man mycket (man svettas mycket när man tränar) så är det väldigt lätt att det uppstår mineralbrist. Så alla som tränar intensivt skulle jag därför rekomendera att inte dra ner på saltet, men för den skull inte överkonsumera hellre. Lagom är alltid bäst :-)

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB