Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Typ frukt är alltid bra att äta men vilka frukter kan man äta "hur mkt som helst" av utan att öka i vikt.. gissar på apelsin oh mandarin..
Jag har för mig att viktväktarna förespråkar att man kan äta hur mycket frukt som helst utan att öka i vikt, tror inte en sekund på det.
Tänk dig själv att du käkar ett helt badkar med bananer på en dag, visst kommer du att öka i vikt av det=)
Men till din fråga, mandariner och apelsiner innehåller nästan bara vatten förutom fibrer och vitaminer så du kan äta ganska mycket av det. All frukt innehåller för övrigt väldigt mycket vatten, jag skulle rekommendera dig att äta runt 5-7 frukter/dag. Det ger massor med vitaminer, mineraler och har lågt GI.
Det jag framförallt känner till är att banan innehåller mycket mer energi än andra frukter. Här är ett exempel på energiinnehåll i lite olika frukter per 100 g:
Ananas - 51 kcal
Apelsin - 46 kcal
Banan - 97 kcal
Blåbär - 46 kcal
Grapefrukt - 30 kcal
Jordgubbar - 37 kcal
Kiwi - 48 kcal
Nektarin - 54 kcal
Päron - 55 kcal
Äpple - 52 kcal
Banan innehåller alltså mellan tre gånger och dubbelt så mycket energi som andra frukter. Men samtidigt tycker jag att banan mättar bättre än mycket annan frukt. Men det kan iaf vara värt att tänka på om man vill gå ner i vikt!
Men då är frågan, mättar 100 gram banan lika mycket som 200 gram apelsiner=) Ger ungefär lika mycket kcal.
Men då är frågan, mättar 100 gram banan lika mycket som 200 gram apelsiner=) Ger ungefär lika mycket kcal.
Det var just det jag menade, att det kan vara värt att tänka på hur allting mättar i förhållande till energiinnehållet. =)
Jo jag förstod det, men det var mer en fråga jag ställde.
Jag har dock för mig att man blir mättare av 200 gram apelsin än 100 gram banan.
Vore intressant om det fanns någon lista på vatteninnehållet i alla livsmedel, vet du nåt om det bondelid?
hehehe jo tack.. jag antog det.. =) en badkar me bananer skulle jag nog garanterat kräkas av!
Jag är nog inte nån direkt som måste gå ner i vikt väger mellan 56-57 och e ca 1.64 lång tränar 3-4ggr i veckan men fan e över 20 måste försöka hålla det här me =)
Jo jag förstod det, men det var mer en fråga jag ställde.
Jag har dock för mig att man blir mättare av 200 gram apelsin än 100 gram banan.
Vore intressant om det fanns någon lista på vatteninnehållet i alla livsmedel, vet du nåt om det bondelid?
Nej, det vet jag faktiskt inte. Men jag skulle gissa att apelsin innehåller mer vatten än banan iaf. Men å andra sidan så innehåller banan mycket, mycket mer vatten än vad man tror. Och vad gäller mättnad så tror jag nog att man bli mättare på två apelsiner än en banan, problemet är bara att det är så mycket mer opraktiskt med apelsin (t.ex. i skolan)!
Så sant så sant. Har förresten för mig att banan innehåller hela 80-90% vatten.
Det är bara att träna på tessan, hur länge har du styrketränat?
Så sant så sant. Har förresten för mig att banan innehåller hela 80-90% vatten.
Det är bara att träna på tessan, hur länge har du styrketränat?
Har tränat sen i börjat på sommaren 2003. Konternuerligt.. har aldrig vart helt stillasittande men det är väl nu jag verkligen tar mig tid.. men gymkort/år sen sommras.
Jag tror att det man menar i t ex VV när man säger att man kan äta hur mycket frukt som helst är att det är en hypotetisk fråga - klart man blir tjock om man orkar tvinga i sig 10 kg bananer varje dag under en period men det gör man ju aldrig bl a därför att frukt mättar på ett naturligt sätt, innehåller massor av vatten och fibrer, osv osv... Och har generellt sett lågt GI. Så det skickar inga "överätningssignaler" till hjärnan (till skillnad från typ chips, glass, godis, kakor...).
Tessan - om du nån gång blir tjock i framtiden så är det inte frukt du kommer att bli tjock av. Det kan jag personligen garantera dig.
Mirre
visserligen lite halvblond men så klart jag fattar det.. =) men man kan välja hur passnyttiga saker är och anpassa sig.. frukt är alltid bra men vilken frukt är bättre t.ex.
Tycker ändå inte riktigt att man kan säga så, om du äter 3500 kcal/dag och din kcalförbrukning ligger på 3500, så börjar du äta en 5-8 extra frukter/dag, är det då de extra frukternas kcal som sätter sig på kroppen eller är det maten=)
Jag fattar hur du tänker mirre och jag förespråkar oxå att man ska äta mycket frukt men jag tycker inte man ska överkonsumera det.
Har för mig att viktväktarna förespråkar att man även ska kunna äta hur mycket potatis man vill oxå, iaf sa en på jobbet det som var med i viktväktarna, det tycker jag är helt galet.
Då är det iaf bättre med frukt i stora mängder. Precis som mirre säger så määtar det på ett bra sätt och innehåller en massa nyttigheter, inte mycket kcal, mycket fibrer och vatten.
om du äter 3500/dag och förbrukar 3500/dag så måste du ju äta attans mkt för att ha den mängd du behöver.. annars e du undernärd ju.. hur mås det JAG HAR APTRIST E PÅ KASST HUMÖR och väntar på att kl blir halv 5!! help mee!!!
Tog bara mig själv och min egen kcalförbrukning som exempel.
Surfa runt lite här och lär dig mer, har du kollat hur mycket kcal du behöver/dag på uppladdningen ännu?
Själv har man nyss kommit in från en 1 mils runda på skidor. Var riktigt skoj, första rundan i år!
var bor du egentligen??
jo lite över 2100/dag.. det innebär att då jag tränar måste jag äta mer, hur mkt kan man bränna på ca 1 h styrketräning. För kalkylen jag gjorde fanns ingen styrketräningsdel så den la jag inte med men på ett ungeför ska jag nog äta straxt över 2000
Okej. Du kanske bränner 400-500 kcal på ett träningspass styrketräning. Väldigt svårt att säga faktiskt, tror jag själv brukar ligga på 500-600 kcal så du kanske oxå ligger på det.
Men jag tycker du ska beräkna dina styrkepass som samma sak som "Ishockey-, basketmatch, längdåkning 6.8 km/tim : 8", på Uppladdningsidan.
Bor i metropolen Kungsör, ligger utanför Köping som i sin tur ligger utanför Västerås, säger det dig nåt? ;)
Okej. Du kanske bränner 400-500 kcal på ett träningspass styrketräning. Väldigt svårt att säga faktiskt, tror jag själv brukar ligga på 500-600 kcal så du kanske oxå ligger på det.
Men jag tycker du ska beräkna dina styrkepass som samma sak som "Ishockey-, basketmatch, längdåkning 6.8 km/tim : 8", på Uppladdningsidan.
Bor i metropolen Kungsör, ligger utanför Köping som i sin tur ligger utanför Västerås, säger det dig nåt? ;)
Nja säger inte jätte mkt direkt men lite =) västerås nja norrköping en bit därifrån =)
Ok. Hur många gånger i veckan tränar du på gym förresten?
Ok. Hur många gånger i veckan tränar du på gym förresten?
4 dagar i veckan.. ca.
Kom bara att tänka på en sak när ni pratar om frukt och gå upp eller ned i vikt.
Jag har läst att om man deffar och har ett högt proteinintag så kanske det inte alltid är så lyckat att äta mycket frukt. Fruktos kan kroppen bara tillgodose sig som glukos och omvandlingen sker i levern som redan är ganska hårt belastad av ett högt proteinintag.
Vad säger ni om detta?
Om du dricker mycket vatten så borde det hjälpa levern att inte bli allt för påfrestad i detta läge. Vad jag tror iaf - lämnar över frågan till någon som läst mer näringslära än mig:)