Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej, det är så att jag ett tag nu har kört på en 5-split med omkring en muskelgrupp per pass förutom lite mage här och där. Är så att jag skulle vilja gå över till ett mer helkropps-schema där man kör varje muskelgrupp 2-3 ggr i veckan. Det enda som gör mig lite tveksam att gå över till det schemat utan att fråga är att jag faktiskt inte har en aning om hur mycket träning man skulle behöva lägga in per muskelgrupp för att stimulera proteinsyntesen? Och med proteinsyntesen menar jag muskeltillväxten, proteinsyntesen stimuleras antagligen av helt andra saker än vad jag menar ><
För tillfället har jag kört 4 övningar för de större muskelgrupperna. 3 För de lite mindre och 5 set 3 ggr i veckan för mage.
Jag hade tänkt köra varje muskelgrupp 2 ggr i veckan och därmed då helt enkelt halvera det jag kört och köra 2 övningar per pass med 3 set per övning.
För denna lite halvskrivna fråga som kanske har väckt en del frågetecken vad jag egentligen menar är det; Hur mycket måste man egentligen trycka muskeln för att få den att växa? Anledningen att jag frågar är att jag vill inte köra för lite, men självklart inte för mycket heller vilket är mera kontraproduktivt.
Tack för förhand!
Zhang skrev:
För denna lite halvskrivna fråga som kanske har väckt en del frågetecken vad jag egentligen menar är det; Hur mycket måste man egentligen trycka muskeln för att få den att växa? Anledningen att jag frågar är att jag vill inte köra för lite, men självklart inte för mycket heller vilket är mera kontraproduktivt.
Tack för förhand!
För att sammanfatta det hela vill du få stora muskler men bryr dig inte så mycket om att bli stark? :-)
Nu är jag ingen expert på exakta siffror men en vägledning är 8-12RM och enligt en dansk studie räcker ett set för överkroppen medan för benen krävs det 3-5 set om jag minns rätt. De flesta tränar ju fler set för överkroppen för att vara på den säkra sidan. Hur ofta är en mycket svårare beroende på hur du tränar och lever i övrigt, ett riktmärke är väl 1-2 ggr i veckan per muskelgrupp. Du kommer säkert få mer exakta svar av de som är mer pålästa inom kort. :-)
är det inte så att det är tyngden som är avgörande i den direkta frågan?
om du ligger under 65% av ditt max i övningen så kommer proteinsyntesen inte igång. kör du vikter över det så kommer proteinsyntesen att sätta igång, vilket är det du vill. där har du den viktigaste grunden i frågan.
Vad baserar du procenten 65% på, zartok?
av det en hel drös personer här inne säger.
Vad säger dem?
Tror du inte 65% av max skulle kunna motsvara 8-12RM? Det finns en skala som översätter de olika enheterna men jag har inte sett den på länge. Efter att ha googlat hittade jag en tabell som inte täcker hela skalan:
Reps %1RM
1 100
2 95
3 90
4 88
5 86
6 83
7 80
8 78
9 76
10 75
11 72
12 70
Så enligt dig borde du lyfta 14 RM eller tyngre.
enligt en hel hög personer här inne så borde man lyfta 14 rm eller tyngre, ja. jag instämmer med dom också, även fast jag ligger på 12 som mest.
lajne, vart har vi din röst? edert ord äro lag.
btw, snygg massquadpostning ^^
Jag vet vilken studie du snackar om, och jag tycker det är helt galet av dig och alla andra att rakt av dra slutsatser av den.
Hela NIO (statistisk signifikans någon??!!!) personer deltog i studien, och det framgår inte vilken träningserfarenhet de har/hade. Antagligen inte alls relevant för någon som tränat några år.
Stimulation of human quadriceps protein synthesis after strenuous
exercise: no effects of varying intensity between 60 and 90 % of one
repetition maximum (1RM)
University College London (2003) J Physiol 547P, PC16
Poster Communications
J.L. Bowtell*, D.M. Park*, K. Smith†, D.J.R Cuthbertson†, T. Waddell†
and M.J. Rennie†
------------
Strenuous exercise markedly stimulates the rate of human muscle
protein synthesis but the relative importance of intensity of
contraction and the associated metabolic changes are unknown. In
order to answer this question we arranged to measure muscle protein
synthesis in nine subjects (7 men, 2 women, aged 29.7 ± 5.5 years,
BMI 23.4 ± 1.6).
Subjects were randomly assigned to one of three exercise protocols so
that the intensity of isometric contraction of the quadriceps could
be varied but the total ATP turnover would be constant. The study had
the approval of the local ethics committee. The subjects, all
postabsoprtive, exercised as follows: high intensity, 3 repetitions,
90 % 1 RM plus 16.66 further sets, with 1 min rest between sets;
medium intensity, 8 repetitions at 75 % 1 RM, plus 7 further sets,
with 2 min 21 s rests between; low intensity, 15 repetitions at 60 %
1 RM, plus 4.33 further sets, with 3 min 8 s rests between.
A primed constant infusion of [1,2-13C]leucine was begun 160 min
before exercise and continued for 150 min afterwards. Muscle biopsies
were taken under local anaesthesia (lignocaine 1%) immediately after
exercise and 90, 120 and 150 min post-exercise. Blood samples were
taken intermittently from an antecubital vein. Muscle was separated
into myofibrillar and sarcoplasmic components and the fractional
protein synthetic rates determined from the incorporation of [13C]
leucine by our standard methods.
Basal protein synthetic rates were 0.042 ± 0.014 and 0.057 ± 0.011 %
h-1 (myofibrillar and sarcoplasmic, respectively, grand means ±
S.D.). In all cases the rate of muscle protein synthesis between 90-
150 min post-exercise period was stimulated markedly after a lag
phase of ~90 min.
The increase in myofibrillar protein synthesis was substantially
greater than that in sarcoplasmic, as previously observed (Rennie et
al. 1999). However, the extent of the relative increases (as
percentage of the resting value) were not significantly different
between the three groups (grand means, 3.4 ± 0.5-fold myofibrillar
and 2.6 ± 0.8-fold sarcoplasmic), suggesting that in the first 2.5 h
after exercise at least, the extent of the stimulation of muscle
protein synthesis is not determined by the intensity of the preceding
contractile activity. This does not preclude the possibilities that
the duration of any intensity-dose effect extends beyond the period
studied or that there may be additional effects in the fed state.
Tänk vad enkelt det skulle vara att glida runt och köra fikonträning på päronvikter år ut och år in.
päronvikter och päronvikter..
du är väldigt skeptisk till det här, så jag gissar att du har forskning som tyder på helt annorlunda saker?
Nej, men precis som jag skrev så hur relevant är den här forskningen? Jag har inte tillgång till fullängdsstudien så jag kan inte kontrollera hur den är gjord.
Det enda vi vet är det lilla som står i abstraktet, och det är för lite för att dra några slutsatser om hur det påverkar dig och mig.
även en liten grupp kan ge en fingervisning. visst, det är väldigt få försökspersoner men påvisar resultat det vi i ordalag säger så borde det ju finnas något underlag för det. man kan ju å andra sidan inte säga nej, så är det inte pga att gruppen var för liten för att man ska kunna lägga ett definitivt beslut om det hela.
Vet du innebörden av "statistisk signifikans"?
Jag kan göra en korrelationsanalys på 5 pers som bor i Umeå att de är militanta veganer och homosexuella och få en perfekt korrelations-koefficient. Betyder det då att alla som bor i Umeå är militanta veganer och homosexuella?
För att dra en parallell så har det visat sig att ju längre man tränat (erfaren vs nybörjare), desto kortare är proteinsyntesen förhöjd över basnivåer efter styrketräning. Dvs, hur kan du dra sådana tvärsäkra slutsatser när du inte vet ett jävla piss om försöksobjekten i studien du refererar till? Tror du att Arne Persson med sina 30+ år av styrketräning svarar på samma sätt med 65% av 1RM jämfört med ett fruntimmer i 35 års åldern som aldrig lyft en hantel?
Nästan alla studier som görs inom styrketräning/näringslära är alldeles för dåligt finansierade, vilket resulterar i för små mät-volymer och för dåliga upplägg. Däremot när det gång på gång på gång dyker upp oberoende studier där de kommer fram till ungefär likadan slutsats så kan man börja peka åt ett visst håll.
Senast redigerat av Cybercowboy (2008-08-28 08:26)
Rekommenderat för hypertrofi:
Novice: 60-70% 1RM
Intermediate: 70-80% 1RM
Advanced: 70-100% 1RM med fokus på 70-85%
Ur ACSM position stand.
vad säger du om det lajne just skrev cyber? ger en siffra på 70%, vilket bara är fem procent ifrån dom 65 som man kom fram till i studien, vilket väl blir runt tolv reps, och rekomendationen är fokuserad på den intervall som vi byggare brukar arbeta på. eller förkastar du det också pga att det påminner om studien som du publicerat ovan eftersom den studien suger åsna?
annars så har du rätt, precis varenda umebo är homosexuella veganer. yes. om du har funnit en undersökning där fem personer av fem är just det så tror jag faktist på dig. då ska det dock vara väldigt random.
Jag har ingen aning på vad dom siffrorna baseras på, och du verkar inte förstå vad jag har försökt förmedla i den här tråden med mina inlägg.
Edit: det verkar dock vara vettiga värden.
Senast redigerat av Cybercowboy (2008-08-28 11:45)
Lajne skrev:
Rekommenderat för hypertrofi:
Novice: 60-70% 1RM
Intermediate: 70-80% 1RM
Advanced: 70-100% 1RM med fokus på 70-85%
Ur ACSM position stand.
Det där ska man nog salta en hel del på. Man kan gott belasta progressivt inom vilket konstant intervall som helst. Exempelvis, att 1RM inte rekommenderas för novicer kan man förstå men att 1RM överhuvudtaget finns med som rekommendation för hypertrofi oavsett grupp är märkligt.
Fast bara marginellt märkligare än att jag själv en gång skrivit "1-20 reps bygger bäst" ;)
jodå, det du vill förmedla är att om man ska stödja sig på en forskning så måste det vara en forskning som eliminerar felmarginaler, bland annat genom att göra experimenten på en nog stor grupp, under nog lång tid och under nog kontrollerade former. rätt?
Typ så ja. Och om man, som du, ska dra slutsatser av den så måste man ha tillgång till mer än abstraktet.
Men har man inte läst några fullängdstudier och sett vilka brister som finns, utan enbart läst abstrakt, så är det svårt att veta vad jag pratar om.
Cybercowboy skrev:
Typ så ja. Och om man, som du, ska dra slutsatser av den så måste man ha tillgång till mer än abstraktet.
Snackar du skit om mina tarotkort?
Alltidxx skrev:
Cybercowboy skrev:
Snackar du skit om mina tarotkort?
Ja, och om hela din släkt. Lajne inkluderad.
varför är smilys "av" för? Moderator! Detta är väl ändå frihetsinskränkande goddammit!
Senast redigerat av Alltidxx (2008-08-28 16:32)
Cybercowboy skrev:
Jag har ingen aning på vad dom siffrorna baseras på, och du verkar inte förstå vad jag har försökt förmedla i den här tråden med mina inlägg.
Edit: det verkar dock vara vettiga värden.
Jag skrev ju vad de baseras på. En position stand från American College of Sports Medicine (i princip en gigantisk metastudie). Det ligger nånstans runt 10-20 referenser bakom dem eller något sådant; http://www.ms-se.com/pt/pt-core/templat … a/0202.pdf
bah! en gigantisk metastudie räcker inte på långa vägar för cyber. det måste vara större än så säkert. en mindre stads invånare bör dock räcka tror jag.
Du är ganska tragisk zartok.
Lajne: tack.