Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jag är en grabb på 20 år som har tränat seriöst i ca 1 år nu. Har laggt på mig ett par kilo i muskler vilket är kul men minder kul i löp-syfte. Har tidigare varit en riktig löparräka men nu går de lite tyngre eftersom jag har ett par kilo till att släpa på. MEN, mitt största problem är att jag får riktigt ont nere i korsryggen när jag löper nu för tiden. Problemet har succesivt kommit från att jag började träna marklyft. Frågan är då den: Lyfter jag för tungt (120*10 3-4set) när jag kör marklyft eller har jag bara blivit lite stelare nu jämfört med innan jag började träna? Att tillägga är att jag inte är världens bästa på att strech heller:/.
Tack på förhand!
Varför du får ont vet jag inte. Men jag hade lite ont där, fick det då jag löptränade. Pappa visade en stretchövning som en naprapat visade honom du han hade ont. Jag testade den och det blev bra.
Ligg platt på rygg med armarna längs sidan och axlarna i golvet. Sätt din ena fot bredvid det andra benets knä och luta det böjda benet över det raka benet. Samtidigt försöker du hålla båda axlarna i golvet.
Som på bilden, men ena benet rakt och armarna efter sidorna på kroppen.
Be någon titta över marklyftstekniken. Sänk repsantalet till ungefär 5.
Arf Pingvin@kolo skrev:
Marklyft för de med ländryggsbesvär.
Stå stabilt. Stången mitt över foten. Dra in luft och spänn magen extremt hårt, hela bålpartiet ska vara tight. Ingen svank, ingen krumning, naturligt rak (s-formad). Håll blicken framåt och gå ner och hämta stången fortfarande med magen hårt spänd. Överhandsgrepp funkar bäst men om det blir svårt att hålla stången får man ta till magnesium och mixat grepp. Hitta "dragläge" och dra lös stången från marken utan att tappa rakheten i ryggen och utan att skjuta iväg höften före axlarna (och stången) börjat röra sig. Stången nära kroppen genom hela utförandet och sen bara stå rakt upp med stången. Ställ ner stången med samma fokus på magen, släpp stången men håll fortfarande formen, stå rakt upp, andas ut. Nu har du gjort en repetition. Börja lätt, kör 3 uppvärmningsset på en för dig lätt vikt, sedan 5 set med 5 repetitioner, vikterna kan vara samma(hanterbara i 5 set) eller stegrande. Två pass i veckan, trappa upp vikterna eftersom.
Frågor på det?
Är själv aktiv i löpning, vad jag kan tänka mej så är det möjligt att du i din löpteknik lutar fram överkroppen en del, vilket är påfrestande för ländryggen. Detta brukar man ofta lägga märke till vid löpning i uppförsbackar, då det är vanligt att man lutar sig fram mer än vanligt.
Varför du inte har känt detta tidigare kan va för att du nu belastar ländryggen oerhört mycket med marklyft, och inte är 100% återställd när du far ut på löparrundan.
-Men som sagt, bara en teori.
Akame skrev:
Jag är en grabb på 20 år som har tränat seriöst i ca 1 år nu. Har laggt på mig ett par kilo i muskler vilket är kul men minder kul i löp-syfte. Har tidigare varit en riktig löparräka men nu går de lite tyngre eftersom jag har ett par kilo till att släpa på. MEN, mitt största problem är att jag får riktigt ont nere i korsryggen när jag löper nu för tiden. Problemet har succesivt kommit från att jag började träna marklyft. Frågan är då den: Lyfter jag för tungt (120*10 3-4set) när jag kör marklyft eller har jag bara blivit lite stelare nu jämfört med innan jag började träna? Att tillägga är att jag inte är världens bästa på att strech heller:/.
Tack på förhand!
Kan det vara så att dina ryggmuskler numera är byggda för att lyfta tungar vikter ett par repetitioner och att löpningen gör att din korsrygg samlar åt sig massvis med mjölksyra och det gör ont?
Jag vet själv att om jag ska ut och löpa måste jag vara fräsch i korsryggen annars kommer det att bli jobbigt (löper f öl inte så ofta numera)
Har ett jättebra exempel på mina dysfunktionella lågrepsvana muskler; Skulle sätta in ett väggfäste till tvn och det var 12 (!) jättetjocka bultar som skulle skruvas in i vääldigt trånga hål och jag var tvungen att ta i allt vad jag hade för varje gång jag skulle vrida om, efter 30 sekunders vridande hade jag sån pump, tryck och mjölksyra i underarmarna så jag var tvungen att köra lite setvila=)
Har du verkligen ont i korsryggen eller är det ländryggen?
Se över tekniken på marklyft.. Du måste ha svank genom hela övningen och vara rörlig i fotlederna annars kommer du aldrig kunna klara tekniken och ha en god hållning. Hur tugnt du kan lyfta kan ingen svara på här men testa att sänka vikten kraftigt och öka antalet reps, då kanske du klarar tekniken bättre?
Lyfter du med god teknik kommer du bli väldigt rörlig i fotleder och baksida ben, samt tränar bål väldigt bra men fuskar du med tekniken kommer du ingenstans alls utan kopplar ur bålen/rumpan och lyfter med ryggen istället. Rörlighet tränar du bäst genom just rörelse med god teknik - kompromissa inte!
jag har haft liknande problem. mer bålträning kan nog hjälpa! träna upp magen ordentligt med olika magövningar. helst ska du komma åt de "inre" magmusklerna. finns många bra övningar där du använder pilatesbollar. kolla om det finns nån form av övningstips på ditt gym annars kan ja se vad jag kan hitta eller förklara!
hoppas det löser sig, det är inget skönt problem :)
VH har helt rätt i att stabilitet är viktigt man då det är i ropet är det lätt att det blir för mycket fokus på det. Du kan få ont i ryggen av kombinationen dålig stabiltet och dålig teknik/hållning men tränar du bara på stabiliteten kommer du troligtvis inte bli av med smärtan utan du måste även fixa till hållningen. Det kan ju vara så att du inte klarar hållningen pga stramhet och nedsatt styrka. Be om hjälp så löser det sig..