Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Mors
Har funderingar att börja träna capoeira och undrar då om capoeiran funkar som styrketräning också?
Mitt mål med styrketräningen är inte att bli stor som tjur utan att kunna ta min egna vikt i bänkpress och inte se ut som en lång pinne (193 cm/ ~80 kg) så behöver inte ligga o pressa på gymet alla dagar i veckan. Och det jag har hört/läst och upplevt (1 träning! Woho) är att man tränar hela kroppens styrka med hjälp av sin egna vikt och ökar smidigheten och balansen enormt. Detta passar egentligen mig helt perfekt men undrar om det är något jag missat och om det finns något hör gärna av er.
Mvh
Marcus
Att du hittat något som är roligt, är jättebra och det tycker jag du ska fortsätta med!
Däremot är det ju så enkelt att det man tränar på blir man bättre på.
Vill du bli bättre i just bänkpress är det bänkpress du ska träna.
Det är klart att all form av motion är bra, men det finns inget som slår eller ens kommer i närheten av styrketräning när det gäller att bli starkare.
det är klart att en sådan sport gör dig starkare i kroppen! det är samma med dans eller någon annan fysisk sport, du blir starkare av det, även om det kanske inte är optimalt som styrketräning som tobbeno skriver.
dock så ser jag det såhär: träna det du tycker är kul. tycker du att capoeira är skitkul, träna det, strunta i styrketräningen. det viktigaste är att man gör det man själv tycker om. många finner inget kul i sport alls, och förstör sina kroppar istället.
Instämmer med de andra. Capoeira är säkerligen en väldigt mångsidig och tämligen komplett träning, kampsporter brukar vara det. Men så mycket starkare lär du nog inte bli. Om du är långt ifrån att ta din kroppsvikt i bänkpress idag kommer capoeira allena inte att hjälpa dig nå ditt mål.
Hur viktigt är det för dig att ta din egen vikt i bänk? Om det inte är så viktigt, skit i det och fortsätt med den träningsform som du trivs med!
Att sitta och gymma är inte direkt mitt största intresse men är ett skönt sätt att träna på fast börjar bli lite statiskt för mig. Van att spela fotboll och på så vis van att röra på mig. Visst går det kombinera löpning och gym men ren löpning känns inte direkt motiverande för mig.
coffe_aberg
Tar nog iaf 60 kg i bänk om jag kommer igång igen. Brukar värma upp med bänk på 33 kg 7 reps 3 sets.
Tack för svaren förresten.
20 kg i ökning kan vara mycket ^^ händer inte över en kväll iaf.
ZEE skrev:
20 kg i ökning kan vara mycket ^^ händer inte över en kväll iaf.
Behöver iofs inte ta så jättelång tid heller när man är nybörjare.. =)
en ökning med 33% är mycket. du har kanske inte genetiken till att bli så stark eller, som tex breakare som är sjukt starka och har blivit det pga dansen. dom hoppar uppochned på en arm och såna galna saker. men det är inte ett mål som är nödvändigt heller. när behöver du ute i friheten bänka din kroppsvikt? =)
zartok skrev:
en ökning med 33% är mycket. du har kanske inte genetiken till att bli så stark eller, som tex breakare som är sjukt starka och har blivit det pga dansen. dom hoppar uppochned på en arm och såna galna saker. men det är inte ett mål som är nödvändigt heller. när behöver du ute i friheten bänka din kroppsvikt? =)
Jo 33% kan vara mycket, men är man nybörjare som aldrig pressat sig på allvar är det stor skillnad mot en kille som bänkar långt mer än sin egen kroppsvikt.
Förbättring av teknik, rekrytering av fler motoriska enheter samt ökad styrka som brukar ta fart ganska bra när man börjar styrketräna är inte direkt något hokus pokus.
Är man 1,93@80 och bänkar 60 har man mycket att vinna på att ändra lite i träningsupplägget där man progressivt ökar belastningen- alternativt att man helt enkelt börjar pressa sig själv lite när man är på gymmet.
Senast redigerat av Tobbeno (2008-08-10 19:00)