Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

2 korta pass samma dag istället för ett längre?

Registrerad: 2007-12-30
Webbsida

Vad finns det för för- och nackdelar med att dela upp ett normalt pass i två?

Ex: överkroppspass med bröst, rygg, axlar, armar

Köra allt på en gång, eller köra bröst, axlar, triceps på morgonen och rygg, biceps på kvällen? Med samma setmångd, men halvering av tid ( 2*30 min VS 1*60 min)

Typ 30 min före jobb och 30 efter jobb.

Ni förstår var jag vill komma, men jag snurrade in mig lite.

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Nackdelen är att ifall du tränar samma muskler kommer den förhöjda proteinsyntesen avbrytas helt efter det andra träningspasset. Du bör vänta 24-40h mellan träning av samma muskler för att förhindra detta.

Fördelen är att du kommer vara mer utvilad och därmed starkare om du vilar så länge mellan passen.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

jag skulle nog kunna rekomendera dig att lägga upp träningen på så sätt att du kan köra två korta pass om dagen. splitta upp dig eller halv/helkroppa dig så att du kan köra två pass om dagen, det är det många byggare som gör. kör den mindre muskelgruppen innan jobbet och den större efter, skulle den ta lite längre tid så gör det inte så mycket. frugan lär inte slå dig fördärvad av att du är 10 min sen hem, chefen är en annan femma.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-11-11

Korta och intensiva pass höjer testot. Superseta alla övningar. Kör numera själv aldrig längre än 45 minuter. Min kropp har fått för sig att det är optimalt.

Från: Umeå
Registrerad: 2008-03-03

har t-rex sagt att det är så så måste det nästan vara så.
kan man köra två såna pass om dagen också, rex?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Lägre vila mellan seten = högre hormonellt gensvar. Behöver inte vara superset, med andra ord:)

Edit: Ehm, juste, vill också påpeka att i alla fall för min del löper mitt belöningssystem amok om jag kör två pass om dagen; första veckan är jag helt lyrisk av endorfinkicken och sen blir jag bara mer och mer allmänt låg. Det är dessutom allmänt slitigt. Rekommenderas alltså inte.

Senast redigerat av Lajne (2008-08-09 13:35)

Webbsida

Jag menade inte att jag ska köra delade pass varje dag i veckan, men kanske nån gång ibland, typ 2 ½:a och 3 hela i veckan.

Vrkar ju finnas delade meningar, så det är väl bara att prova och se hur det känns.

Webbsida

Förresten: Ang superset: Hur kör man bäst? Typ bänkpress + hantelpress, chins + rodd eller? När jag testat förut känns det asbra första seten, men sen orkar man ju fan inte nånting. Några tips vore najs!

Från: Göteborg, Sveriges framstjärt
Registrerad: 2005-01-16
Webbsida

superset kan du antingen kombinera synergister, dvs muskler som arbetar tillsammans för samma rörelse, eller så kan du kombinera antagonister, dvs två muskler som jobbar mot varandra ex. biceps och triceps, quadriceps, hamstrings etc.

Senast redigerat av Petergbg (2008-08-09 20:52)

Webbsida

Petergbg skrev:

superset kan du antingen kombinera synergister, dvs muskler som arbetar tillsammans för samma rörelse, eller så kan du kombinera antagonister, dvs två muskler som jobbar mot varandra ex. biceps och triceps, quadriceps, hamstrings etc.

Jo, det vet jag, var ute mer efte konkreta tips, träningsprogram kanske... Tack ändå

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB