Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej!
Är ny här, och skulle verkligen behöva lite hjälp med ett träningsschema, och kostråd.
Har en smal kropp, med höfter och rumpa, är nöjd med min kropp överlag, men något som retar mig är att jag tenderar att lagra fett på höfterna, riktigt irriterande. Kan jag träna bort det? Eller åtminstonde minska omfånget på det? Har också börjat få lite lite fett på magen den senaste tiden, vilket jag inte heller trivs med, går det att träna bort det?
Jag är som sagt smal i övrigt, och har smala ben, midja och armar, finns det några övningar som är särskilt bra för vader, armar, och som ger lite muskler vid midjan? Skulle också vilja ha en fastare, mer "putigt" rumpa, hur länge måste jag träna knäböj för att få resultat? Finns det något effektivt sätt att träna svanken/korsryggen?
För övrigt har jag ruskigt dålig kondition, såpass dålig att jag (känsliga läsare får ta ett steg tillbaka och läsa genom fingrarna) vid ett tillfälle spydde när jag sprungit och ansträngt mig för mycket.
Jag är 18 år, 1,74 cm och väger ca. 63-64 kg.
Nu fick ni något att bita i!
//Anna
Har redan svarat på ett liknande inlägg från dig i en annan tråd, men jag kan försöka vara tydligare=) :
Tyvärr går det inte att punktförbränna fett. Om man ska uttrycka sig väldigt enkelt står du nu inför två val:
1. Gå upp i muskelmassa
2. Gå ner i fettmassa
Tyvärr går det inte att göra båda sakerna samtidigt under en och samma träningsperiod.
till1. Du kommer måste ligga på ett kcal överskott samtidigt som du tränar kontinuerligt. Detta kommer leda till att du bygger muskler och bygger styrka som bäst. Du kommer få en fastare kropp och kan uppnå en "putig" rumpa.
till2. Du kommer ligga på ett kcal underskott samtidigt som du tränar kontinuerligt. Detta kommer leda till att du behåller din muskelmassa men att du går ner i fettmassa. Under denna tid ökar du också i styrka, men inte lika bra som under 1. Du kommer få mindre fett på kroppen och därmed också på låren, vilket resulterar i en mera definierad kropp.
Under båda perioder kan man konditionsträna, men den sortens träning (samt dess utveckling) är mera fördelaktig under 2.
EDIT:
Kan tillägga att till 1an så kommer du gå upp i vikt och till 2an kommer du gå ner i vikt. Sedan finns det ett 3e alternativ och det är att inte bry sig om energimängden man får i sig. Detta kan leda till både 1 eller 2, eller in mix (högst antagligen). Denna "mix" kommer nog leda till energibalans vilket i sin tur leder att du ökar i styrka (dock inte lika bra som 1) och inte bygger muskler (eventuellt en liten mängd). Dock kommer det se ut som om du gör det eftersom dina glykogenlager i muskelcellerna fylls vilket gör att musklerna sväller lite (kan också ge en "fastare look"). Dock är alternativ 3 inget bra val om man verkligen är ute efter resultat.
EDIT2:
Inte ovanligt att spy av ansträngning. Vissa löpare skiter på sig =)
Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-08-06 01:07)
Anna89 skrev:
Coffe_aberg och grundan: Tack, nu känner jag mig välkommen :) Hur gamla är ni? Är det mest killar på detta forum eller?
Grundan: Haha, gott det. Då har jag bara klena bröstmuskler, men det ska övervinnas! Jag brukar inbilla mig att armhävningar har med teknik att göra, då känns det mycket bättre ;)
Jag är 86:a och ja det är nog mest killar här men det finns en hel del aktiva tjejer också vilket är väldigt roligt!
Härligt, det är bara till att kämpa på! Tycker det låter som du har väldigt klara "mål" för dig själv om vad du vill uppnå med din träning. Kalas! Den viktigaste tekniken är att andas. Lycka till!
Edit: Jag svarade i din egna tråd så slipper vi massa OT (Off topic) i bildtråden, den är ju trots allt till för bilder.
Välkommen Anna89 =)
Jo, visst finns det tjejer här, du behöver inte känna dig ensam ;)
För övrigt svarade KOP bra!
Jag svarar väl också här för att inte spamma för mycket i bildtråden. De flesta är killar, men det verkar komma fler och fler tjejer faktiskt. KOP svarade bra på dina frågor så jag behöver inte fylla i något där. Jag är född -81 för övrigt.
Kör hårt och lycka till!
Jaha här var tråden.
Nej det går bra att skriva i den här tråden. Som sagt: vill du ha en bra rumpa så träna benen genom övningar som marklyft och knäböj.
Din fettfördelning beror på bl a hormoner - kvinnor får i regel mer fett på höfter, ben och bröst medan män i regel får mer bukfett. Din hormonfördelning kan bli mer "manlig" av styrketräning och genom att ha mer muskler och mindre fett.
Större armar får du av olika curls (men ryggträning som chins och roddar funkar minst lika bra). Midjan kan du bredda genom att stärka bålen med t ex tunga benövningar och magövningar som crunches och sit-ups.
Anna89 skrev:
Hej!
Är ny här, och skulle verkligen behöva lite hjälp med ett träningsschema, och kostråd.
Har en smal kropp, med höfter och rumpa, är nöjd med min kropp överlag, men något som retar mig är att jag tenderar att lagra fett på höfterna, riktigt irriterande. Kan jag träna bort det? Eller åtminstonde minska omfånget på det? Har också börjat få lite lite fett på magen den senaste tiden, vilket jag inte heller trivs med, går det att träna bort det?
Jag är som sagt smal i övrigt, och har smala ben, midja och armar, finns det några övningar som är särskilt bra för vader, armar, och som ger lite muskler vid midjan? Skulle också vilja ha en fastare, mer "putigt" rumpa, hur länge måste jag träna knäböj för att få resultat? Finns det något effektivt sätt att träna svanken/korsryggen?
För övrigt har jag ruskigt dålig kondition, såpass dålig att jag (känsliga läsare får ta ett steg tillbaka och läsa genom fingrarna) vid ett tillfälle spydde när jag sprungit och ansträngt mig för mycket.
Jag är 18 år, 1,74 cm och väger ca. 63-64 kg.
Nu fick ni något att bita i!
//Anna
Styrketräna, hela kroppen ett tag. Sedan deffar du lite och voila
Tack för svaren allihopa, snällt av er! Well, idag var jag och köpte träningskläder,bra skor och självklart en rosa vattenflaska.
Keep_on_pumpin: Jo, du har svarat tidigare på inlägget, men ville ha så många svar som möjlig så jag skapade mig en egen tråd! Vilket av nr 1 eller 2 skulle du tro ger mig snyggast kropp, baserat på vad jag vill uppnå, dvs muskler och fasthet? Om jag kör på nr. 1, kommer jag "märka av" att det blir mer fett på kroppen, eller kommer det att vara en såpass liten mängd att jag inte märker det? Har du/ni något förslag på ett litet träningsprogram till mig kanske, vore super.
Madball: Ehm..hur deffar man? :)
Anna: Att deffa innebär att man gör sig av med kroppsfett. Det är otroligt svårt att göra samtidigt som man bygger muskler, därför gör man det i perioder. Eftersom du är nybörjare tycker jag att du till att börja med kan äta som vanligt (förutsatt att du äter rätt bra förstås) och träna järnet! När du har tränat i några månader kommer de fördelarna du har av att vara nybörjare att avta, och då kan det vara läge att börja fundera över om du ska bulka (gå upp i vikt med målet att bygga muskler) eller deffa (gå ned i fettvikt och försöka behålla musklerna du har).
Om du känner dig tanig börjar du med att bulka och om du känner dig plufsig börjar du med att deffa. Snyggast kropp får du av att göra båda, fast inte samtidigt förstås. ;-) Vad som är en snygg kropp är också högst subjektivt, många tjejer nöjer sig med att vara smala och lite "fasta i kroppen". Om det är ditt mål kan det räcka att du gymmar och äter som vanligt. Med tanke på din längd och vikt kan du knappast ha särskilt mycket onödigt fett på kroppen. Tänk på att magen till exempel ser väldigt olika ut i ett uppifrånperspektiv (som du ser den när du tittar ned) jämfört med rakt framifrån (som andra ser den eller som du ser den i en spegel), vilket gör att man lätt lurar sig själv!
Jag rekomenderar att du áter bra och stryketránar hela kroppen. efter 1 mánad lár du se skillnad, och nár du slutar fá ándring sá, deffar du eller bulkar...
coffe_aberg skrev:
Anna: Att deffa innebär att man gör sig av med kroppsfett. Det är otroligt svårt att göra samtidigt som man bygger muskler, därför gör man det i perioder. Eftersom du är nybörjare tycker jag att du till att börja med kan äta som vanligt (förutsatt att du äter rätt bra förstås) och träna järnet! När du har tränat i några månader kommer de fördelarna du har av att vara nybörjare att avta, och då kan det vara läge att börja fundera över om du ska bulka (gå upp i vikt med målet att bygga muskler) eller deffa (gå ned i fettvikt och försöka behålla musklerna du har).
Om du känner dig tanig börjar du med att bulka och om du känner dig plufsig börjar du med att deffa. Snyggast kropp får du av att göra båda, fast inte samtidigt förstås. ;-) Vad som är en snygg kropp är också högst subjektivt, många tjejer nöjer sig med att vara smala och lite "fasta i kroppen". Om det är ditt mål kan det räcka att du gymmar och äter som vanligt. Med tanke på din längd och vikt kan du knappast ha särskilt mycket onödigt fett på kroppen. Tänk på att magen till exempel ser väldigt olika ut i ett uppifrånperspektiv (som du ser den när du tittar ned) jämfört med rakt framifrån (som andra ser den eller som du ser den i en spegel), vilket gör att man lätt lurar sig själv!
Alright. Oh, det känns lite klurigt, det är en hel djungel det här med träning ;) Tack för svaret, jag tror att jag ska träna som en galning och äta bra mat och sen deffa och kanske bulka sen.Eller borde jag bulka först och deffa sen? Hur länge brukar man deffa/bulka? Vad ska man tänka på när det kommer till maten man käkar? Hur tränar man när man deffar/bulkar? Jag undrar också om en muskel ser stor ut även när den inte är spänd, kanske en konstig fråga, men frågar man inget får man inget veta.
När jag börjar styrketräna och kombinerar det med en nyttig kost, kommer jag att förlora fett på tex. magen, höften, svanken? Det går ju inte att punktträna, men i och med att jag får mer muskler, borde ju fettet kring ovannämnda ställen minska?
Jo, jag tror att de flesta tjejer i större eller mindre utsträckning har en skev syn på sin kropp, men det ska övervinnas!
ZEE: Tack för svaret :)
Just det: SKa jag kombinera styrketräningen med konditionspass, eller enbart köra på styrketräning? Är pilates bra träning?
coffe_aberg skrev:
Alright. Oh, det känns lite klurigt, det är en hel djungel det här med träning ;) Tack för svaret, jag tror att jag ska träna som en galning och äta bra mat och sen deffa och kanske bulka sen.Eller borde jag bulka först och deffa sen? Hur länge brukar man deffa/bulka? Vad ska man tänka på när det kommer till maten man käkar? Hur tränar man när man deffar/bulkar? Jag undrar också om en muskel ser stor ut även när den inte är spänd, kanske en konstig fråga, men frågar man inget får man inget veta.
När jag börjar styrketräna och kombinerar det med en nyttig kost, kommer jag att förlora fett på tex. magen, höften, svanken? Det går ju inte att punktträna, men i och med att jag får mer muskler, borde ju fettet kring ovannämnda ställen minska?
Jo, jag tror att de flesta tjejer i större eller mindre utsträckning har en skev syn på sin kropp, men det ska övervinnas!
ZEE: Tack för svaret :)
Just det: SKa jag kombinera styrketräningen med konditionspass, eller enbart köra på styrketräning? Är pilates bra träning?
hmmmmmz
Alltså om du borde deffa först eller bulka först, är juh helt upp till dina mål med träningen, och hur länge du deffar/bulkar är upp till när du känner dig nöjd, men man brukar säga att om man vill bli stor, så brukar man bulka tills man märker att man har för mycket underhudsfett till exempel man är inte nöjd med ens spegel bild. Och deffa gör man inte i långa perioder, just på grund av då man ligger i underskott så är det lättare att bli sjuK/ skada sig. Men det är som sagt helt upp till ens önskningar. :)
Då det gäller maten, vid bulk och deff. Då ska man äta så mycket / lite att man ligger på det kcal intag man vill ligga på. Vad du äter för att uppnå det intaget är inte så stor betydelse. Men Protein är väldigt viktigt under båda perioderna. och det mättar bra och det är kcal snålt. Och det är muskelns byggstenar ofc :) Träningen vid bulk/deff är helt upp till dig själv hur du lägger upp den. Men vissa personer föredrar lågrep vid deff. Så som vissa föredrar 6-12 rep vid bulk, för det är generellt att de är bäst att ligga mellan de för att få bra med volym. men det där är upp till vad som funkar för en själv :D
En muskel kan se stor ut ospänd, om personen vid fråga om han/hon är deffad dvs har låg kroppsfett så att muskeln är synlig, och självklart ska hans/hons muskel ha volym. Och det där med att du förlorar fett nu när du börjar träna. Alltså jag vet inte hur ny du är till träning. Men ny börjare brukar ha egenskapen av att förlora fett medans de lägger på sig muskel massa. Men det är bara i början av tränings perioden. Sedan är det föredraget att man deffar/bulkar. Men som sagt du är varken tjock eller super smal så om du börjar med bra kost och bra träning, då kommer du märka fett förlust men det är inte i närheten av så mycke du kan få ut genom att deffa.
Alltså om du inte ska försöka öka i muskelmassa så är det inge fel med att kombinera styrke med konditonpass. Det går juh att kombinera då man försöker bygga muskler, men då måste man äta en hel del också, för du förbränner juh kcal vid konditionpass och det måste du äta dig upp. Så för enkelhetens skull så gör man inte det om man har svårt att äta mat :)
p.s. mitt svar var as långt o ja orkar inte kolla igenom det. Hoppas du förstår allt o de hjälper dig :)
Senast redigerat av ZEE (2008-08-11 18:37)