Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4  

Från pinne till MMA-fighter

Registrerad: 2007-02-25

Heeeey!
Jag har hållt på mycket fram och tillbaka med mitt tränande, det känns som att det är dags att köra på seriöst nu! Har länge velat ta tag i träning och kosthållning men det har alltid kommit något i vägen. Jag är en kille som just fyllt 22 år som drömmer om att kunna gå hårda fighter i MMA (Mixed Martial Arts) en vacker dag. Min kropp säger dock något helt annat för tillfället, jag har 78-79kg disponerat på 198,5 cm! Jag har gått ner ungefär 4kg det senaste året då jag gått i skola, mestadels har viktnedgången berott på dålig ekonomi(inte kunnat äta som jag velat) samt avbruten träning. Nu är skolan dock slut och jag jobbar för fulla muggar - jag kan med andra ord börja äta som ett monster då slantarna börjar falla in på kontot :) Har kännt mig som en pinne sedan det feta småglinet i mellanstadiet som var jag drogs ut som ett dragspel i växten. Tanken med denna dagbok är att motivera mig själv till att inte avbryta min träning eller förstöra min kosthållning. Jag har läst mycket om kost och träning men ni kommer märka att jag inte är någon expert på något sätt - påpeka gärna om ni märker något väl udda i mitt upplägg och tipsa. Skall försöka att hålla kosten någorlunda nyttig - tanken är alltså inte att extrembulka på allt möjligt krafs som pizzor och chips.

Att notera är att jag har en gammal axelskada sedan jag spelade handboll för många år sedan, min högra axel ligger lägre än den vänstra och vid vissa arbeten är den väldigt svag alternativt smärtar. Tanken är att jag återigen skall uppsöka en sjukgymnast för att få konkreta råd till rehab av denna axel - den har försvårat en hel del träning tidigare i livet för mig och det är dags att fixa det här problemet.

Imorn börjar mjukstarten, wish me luck...

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Kör hårt!

Kan börja med att påpeka att pizza etc inte är onyttig föda. Den är onyttig om din resterande kosthållning inte tillgodogör ditt behov (mikro/markonutrienter).

Registrerad: 2008-04-09

Lycka till!
Ska bli intressant att följa. Vart tränar du nånstans?

Vi är nåra stycken här på forumet som tränar/tränat MMA.

Registrerad: 2008-01-28

Kör hårt och hoppas din axel inte ställer till det för dig! MMA kan vara ganska påfrestande för axlarna.

Stickus skrev:

Lycka till!
Ska bli intressant att följa. Vart tränar du nånstans?

Vi är nåra stycken här på forumet som tränar/tränat MMA.

Tack! Började träna på GBG MMA i vår, varit borta väldigt mycket dock. Ska bli skönt med en nystart nu i augusti :)

Från: Skurup
Registrerad: 2007-01-03

RIProG ska bli skitskoj att följa och lycka till ska själv osså börja på MMA snart:) Kör du styrketräning samtidigt eller vad är det tänkt?

Sjoblad skrev:

RIProG ska bli skitskoj att följa och lycka till ska själv osså börja på MMA snart:) Kör du styrketräning samtidigt eller vad är det tänkt?

Yes, kommer att lägga en hel del tid i gymmet utöver mma-träningen. Kul att du ska börja, det är till och med roligare än man tror :)

2008-08-03
Yes, idag har man då satt igång lite lätt. Var nere på gymmet och kände lite på kroppen, lyckades dock glömma bort att göra shrugs som jag hade tänkt från början :S Berodde mestadels på att de hade gjort om hela gymmet sen sist jag var där, blev lite snurrigt :) Är klenare än jag varit på länge, men det väntade jag mig ju också. Har iaf fått ätit ordentligt idag, känner mig som en uppblåst ballong för tillfället. Blir väl ett litet mål till innan sängen. Så här har det iaf sett ut idag:

0900 - 1010 Morgonpromenad

1020 Frukost

2 glas mjölk
Gröt:
2 dl fiberhavregryn
1 msk linfrö
1 msk pumpakärnor
1 msk lättsockrad lingonsylt

1300 Mellanmål

1st Banan
2dl yoghurt

1520 Middag
Kummel (ca 200g)
4 potatisar
En halv tomat och lite gurka
Smält smör
3 glas vatten

1650 - 1740 Träning: Rygg/Triceps
Stående rodd, 20kg (10, 10, 10)
Sittande rodd, 35kg (10, 9, 8)
Latsdrag, 40.5kg (10, 9, 9)
Triceps arm extension, 22.5kg (10, 10, 10) <-- Den maskinen sög
Pulldowns, 25kg (10, 10, 10)
Dips (10, 10, 10) <-- Kändes inte bra, knakade i min dåliga axel vid varje rep

1740
1st Gainomax

1910 Middag nr 2
Kyckling (ca 150g)
2 port fullkornsris (1,5 dl uppmätt)
1 dl keso
3 glas mjölk

Registrerad: 2005-10-09

Varför kör du inte marklyft? Hoppa dipsen om de inte känns bra. Lycka till med träningen och MMAn i framtiden!

Xfer skrev:

Varför kör du inte marklyft? Hoppa dipsen om de inte känns bra. Lycka till med träningen och MMAn i framtiden!

Skall köra marklyft längre fram men vill komma igång lite först, är i kass form och är lite rädd för att skada mig på den övningen. Skall få hjälp av en polare med tekniken om någon månad sådär. Dips blir det inte fler gånger. Tack ska du ha :)

2008-08-04
Jobbat idag, efter att ha cyklat hem i regnet utan jacka kände jag inte för att traska någonstans så jag körde ett svettigt pass hemma istället. Tryckt i mig massa mat idag med, känner mig riktigt uppsvälld för tillfället - det är en positiv grej ;) Och hela ryggen värker - sweet!

0615 Frukost

1 glas mjölk
Gröt:
2 dl fiberhavregryn
1 msk linfrö
1 msk pumpakärnor

0730
1 mugg kaffe

1020 Mellanmål

2 skinksmörgåsar (lingongrova)
1 banan
1 mugg kaffe

1420 Middag
Lax (140g)
1 ½ port fullkornspasta (3,5-4 dl uppmätt)
3 glas vatten
Efterrätt: 1 chokladtopp (aka skumfylld munk:)

Träningspass hemma 1610-1710
Skuggboxning/förflyttningar varvat med armhävningar, sit-ups, sprawls, upphopp, knäböj(utan vikter)
Shrugs, 8kg (25, 25, 25, hade inte mer vikt hemma...)
Nackövningar

1730

Gainer 0,5l mjölk, 1 dl proteinpulver + 1 dl kolhydratspulver

1915 Middag nr 2

Kyckling(175g)
1 ½ port fullkornspasta (3,5-4 dl uppmätt)
1 dl Keso
Broccoli(200g)
2 glas mjölk
2 glas vatten

2230 Kvällsmat
Får se vad det blir :)

2300 ZzzzZzzz

Senast redigerat av RIProG (2008-08-04 21:54)

2008-08-05
Idag har jag varit nere på gymmet och kännt lite mer på kroppen, kändes lite tungt att biceps har blivit så klena men det är bara att blicka framåt - det var biceps som utvecklades lättast på mig tidigare så styrkan skall nog komma tillbaks :) MMA-starten är på måndag och jag känner mig riktigt taggad att börja köra - det känns hur skönt som helst att veta att man har råd att äta och träna i mängder framöver :) Måste dock bli lite bättre på att göra mina middagar roligare, känns lite torra hittills. Får ta en titt på några enkla såser tror jag... Så här har dagen iaf sett ut idag:

0740 Frukost

1 glas mjölk
Gröt:
2 dl fiberhavregryn
1 msk linfrö
1 msk pumpakärnor

1020 Mellanmål

1 skinksmörgås (solrosbröd)
1 banan
1 glas vatten

1420 Middag
Kyckling (200g)
1 port fullkornspasta (2,5 dl uppmätt)
2 glas vatten

Träning: Ben och biceps 1530-1620
Benpress, 122kg (10, 10, 10)
Bencurl bakåt, 40kg (10, 10, 9)
Hantelcurls sittande, 10kg (10, 10, 9)
Hantel"pump"curls, 8kg (8)
Skivstångscurls stående, 1s 12,5kg; 2s 10kg (8, 10, 9)
Stående vadpress, 120kg (20, 20, 20)

1620

Gainer av 0,5l vatten, 1dl proteinpulver och 1dl kolhydratpulver

1850 Middag nr 2

Thaimat: Kyckling, blandade grönsaker, cashewnötter och vanligt ris. Stor portion.
1 stort glas vatten

2210 Kvällsmat
Sannolikt blir det ett par stekta ägg och en solrosmacka... det brödet är mastigt!

Från: Kalmar/Nybro
Registrerad: 2007-01-09

Ser bra ut och ordentligt med mat också men på din längd tror jag du kan äte ännu mer utan att bli för "bulkig". Lycka till!

grundan skrev:

Ser bra ut och ordentligt med mat också men på din längd tror jag du kan äte ännu mer utan att bli för "bulkig". Lycka till!

Ja du kanske har rätt :) Får vänja mig vid denna nivån först dock tror jag, är änna segt att få i sig måltiderna ibland :) Men känns riktigt nice!

2008-08-06
Tvättar idag och skall jobba kvällen, så det blir en dag av vila för kroppen. Har träningsvärk som fasen så det är nog inte helt fel :) Men skall försöka trycka i mig gött med mat ändå. Får se hur det går :)

Senare
Det blev lite mindre portioner mat idag, kanske är ok i och med att jag inte tränat? Eller om jag skall äta mer än jag gör de dagarna jag tränar kanske jag ska försöka trycka i mig minst lika mycket på vilodagarna med? Feedback är välkommet.

0920 Frukost

1 glas mjölk
Gröt:
2 dl fiberhavregryn
1 msk linfrö
1 msk pumpakärnor

1220 Middag

Köttfärssås (200g nötfärs, ½ gul lök, lite tomatpuré)
Fullkornspasta (3dl)
Wookgrönsaker(150g)
2 glas mjölk

1420 Mellanmål
1 mugg kaffe

1800 Middag nr 2
Lax (140g)
Fullkornspasta (2,5dl)
Spenat (100g)
3 glas vatten

2230 Kvällsmat
2 stekta ägg
1 dl keso

Senast redigerat av RIProG (2008-08-06 22:29)

Fan vad nice:) jag kommer ungefär köra samma som dig, så fortsätt jävla bra motivation ger de!

Sjoblad skrev:

Fan vad nice:) jag kommer ungefär köra samma som dig, så fortsätt jävla bra motivation ger de!

Jodå jag skall köra på som faaaan! Bara kul om man kan påverka andra positivt med :) Är så trött på att vara en spinkig långeman när man borde ha tatt tag i det här för längesen och nu vara ett stort monster :)

2008-08-07
Idag har jag kännt på det psykiskt mest påfrestande passet av dem alla - Bröst, Axlar, Mage. Det är här jag trycks tillbaka mest av min axelskada och som vikterna sjunker mest. Jag försöker att inte bry mig om de andra i gymmet som är i samma storlek men som lyfter massvis mer än mig, försöker inrikta mig på mina egnal mål och inte notera deras vikter. Ibland är det dock svårt när man sitter med 4kgs hantlar och kör axelpress och andra glor förvånat på en. Kände att jag kunde tagit mer där idag men börjar lugnt eftersom axlarna är så känsliga för mig i nuläget. Får se om jag kan klämma in en måltid till efter kvällsmålet sen, har sovmorgon imorn - har inte bestämt om jag skall upp tidigt eller ej än. Men den stora köttfärssåsportinen förut idag kan nog kompensera för ett missat mellanmål isåfall :) Så här har dagen sett ut:

1020 Frukost

1 glas mjölk
Gröt:
2 dl fiberhavregryn
1 msk linfrö
1 msk pumpakärnor

1415 Middag
Torsk (200g)
Fullkornsris (1,5dl)
Broccoli (100g)
2 glas mjölk

1500 Fika
En mugg latte

1615-1715 Träning Bröst, Axlar, Mage
Hantelpress, 2x14kg (10, 9, 9)
45 grader vinklad uppåt Hantelpress, 2x10kg (10, 10, 10)
Bröstmaskin, 20kg? (10,9, 9)
Axelpress, 2x4kg (10, 10, 10)
Övning där man vrider underarmen från magen till rakt ut åt sidan, 7,5kg (10, 9, 9)
Övning där man vrider underarmen från sidan av kroppen in till magen, 1s 12,5kg; 2s 10kg (8, 10, 9)
Abdominal Crunch, varianten där man knäar sig i bröstet, ingen vikt (50, 35, 20)

1715
Gainer av 0,5l vatten, 1dl proteinpulver och 1dl kolhydratpulver

1810 Middag nr 2
En GIGANTISK portion av köttfärssås och fullkornsspaghetti med massvis av sallad
(Det tog mig 1 ½ timme att trycka i mig skiten, men ner kom det :)
3 glas mjölk

2300 Kvällsmat
2 stekta ägg
1 dl keso
1 glas mjölk

2008-08-08
Jag sov länge idag, kroppen behövde kanske det. Hann inte träna något eftersom jag skulle jobba kvällen idag. Detta har käkats idag.

1130 Frukost

1 glas mjölk
Gröt:
2 dl fiberhavregryn
1 msk linfrö
1 msk pumpakärnor

1415 Middag
Kyckling (200g)
Fullkornspasta (3-3,5dl)
Blandade grönsaker (100g)
2 ½ glas mjölk

1815 Middag nr 2

Köttfärssås(200g nötfärs)
Fullkornspasta(3dl)
Blandade grönsaker (100g)
2 glas mjölk

2200 Kvällsmat
2 stekta ägg
2 glas mjölk

Fick reda på att MMA-träningen sätter igång på onsdag, på måndag var det endast introduktion för nya. Så väntan blir lite längre... men den som väntar på lite stryk väntar aldrig för länge ;) Får se om jag får tränat nåt imorn, hoppas på det! Ciao!

Du bor inte i södra sverige eller?

Sjoblad skrev:

Du bor inte i södra sverige eller?

Jag bor i Stenungsund, 4-5 mil norr om gbg. Håla på 20000 pers =)

2008-08-09
Till min besvikelse stänger gymmet jag går på i hemorten klockan tre på lördagar, det var precis då jag slutade jobbet. Men jag körde lite skuggboxning här hemma och fick upp ett rätt gött flås iaf. Avslutade med att lägg lite extra energi på att stretcha och tänja musklerna. Senare var det utgång med några polare igår, men blev inget häftigt festande så kroppen tog förhoppningsvis ingen större skada.

0630 Frukost

1 proteindrink på 0,5l mjölk och 1dl proteinpulver
Gröt:
2 dl fiberhavregryn
1 msk linfrö
1 msk pumpakärnor

1030 Mellanmål

1 banan

1415 Middag

Lax (140g)
Fullkornspasta (3-3,5dl)
Spenat (100g)
1 glas mjölk

1550-1650 Träning

40min Skuggboxning med knän, varierat tempo
20min Stretching och tänjning

1700

1 proteindrink på 0,5l mjölk och 1dl proteinpulver

1815 Middag nr 2

Kassler (Ca 120g)
4 potatisar
Sallad, Tomat, Gurka, Champinjoner (100g)
1 ½ glas mjölk

2130-2330
2 Smirnoff ice
2 Drinkar (smirnoff + sprite + lime)
En näve popcorn
En morot

2330 Kvällsmat

Hamburgare (150g) med sallad, gurka, tomat, ketchup

Registrerad: 2003-07-27

En fråga bara vad kommer du att inrikta dig på för stil inom mma känns spontant som att med din längd borde du ha en fördel i räckvidd mot de flesta. Tänkte bara på att det är triceps som utvecklar kraften i slagen medans biceps är antagonist så vill du få lite extra tryck i slagen kan det var en ide att ta det lite lungnare med biceps passen kanske, (bara en tanke)

Du borde satsa på boxning liknande inom MMA för du får ut jävla kraft och räckvidd som sagt, men glöm inte biceps när det blir ground fight, ligga och hålla fast han om han är i full mount eller nåt behöva bicepsen bra, vad har du kört för kampsporter innan?

Kommer inte på allt bra men övningar som borde vara bra för MMA för triceps borde juh vara, Smalbänk, dips iallafall, några förslag som du har?

Senast redigerat av Sjoblad (2008-08-10 12:49)

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Grente skrev:

En fråga bara vad kommer du att inrikta dig på för stil inom mma känns spontant som att med din längd borde du ha en fördel i räckvidd mot de flesta. Tänkte bara på att det är triceps som utvecklar kraften i slagen medans biceps är antagonist så vill du få lite extra tryck i slagen kan det var en ide att ta det lite lungnare med biceps passen kanske, (bara en tanke)

Kraften i ett slag kommer inte från enbart en muskel utan från hela kroppen. Om något är det isf snarare rotationsmomentet i höften som ger mest kraft men det är ändå en kombination av alla muskler som samspelar i att ett slag är kraftfullt.

Mvh

mr WP det har du helt klart rätt i är ifrån höften man slår men i mma blir det mycke ground and pund och stående clinch fight och då är det mest triceps som används, men för att stärka ditt slag är det nog triceps som bör få mest uppmärksamhet för det andra är bara rotation tror inte det är nån muskel du kan träna för det:S

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Jag vill nog fortfarande påstå att enbart träning av tricepsmuskulaturen inte bidrar till ett kraftigare slag, det är så många fler muskler som är involverade även om slaget skulle ske i de speciella situationer som man ställs inför i sådan närkamp som mma innehåller. Det är axlarna, brösten, ryggen, underarmarna, bålen och även biceps för att stabilisera slaget.

Att träna upp sin rotationsförmåga via styrketräning måste väl gå? Bålrotation, exempelvis? Det är ju magen och höften, bl a, som skapar vridningen, eller?

Dock har jag ju ingen erfarenhet i detta ämne så jag kan ju ha fel, men det är så jag tänker iaf. :)

Hur som helst önskar jag lycka till med träningen för RIProG, det skall bli skoj att få följa!

Mvh

Sidor: 1 2 3 4  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB