Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Tjena, Matte här. Kille på 18 år, tränat i 2 år. Här har ni lite bakgrund..
Började som sagt träna för två år sedan, när jag började gymnasiet. Var allt annat än vältränad och var mycket smal och vek. Men som för de flesta så ökade jag stadigt i styrka de första månaderna och viktuppgången hade börjat. Sedan dess har jag tränat regelbundet i två år alltså, käkat massa skitmat och allt dedär vanliga. Men nu är det dags å vända neråt igen. Även om jag inte är "tjock" eller "kraftig" i huvudtaget så har magrutorna jag hade förra året försvunnit helt. Självklart är all fettmat orsaken till det hela men nu är det dags att börja deffa rejält för att få fram rutorna och få bort den grymt störande "bula" som står ut ;-)
Jag började faktiskt lite lätt i måndags och har de senaste dagarna succesivt börjat äta mindre, mer sällan och även hunnit joggat två dagar samt tränat på som vanligt. Har dock inte hänt någonting i stort sätt så inte mkt att säga om, så man kan väl säga att idag är den dag jag startar mitt mål mot magrutorna ;-)
Kommer i min dagbok skriva upp vad jag väger nästan varje dag samt mitt midjemått några dagar i veckan. Kommer även att skriva vilka övningar jag gjort på gymmet och möjligen antal reps/set om jag orkar och kommer ihåg.
Snabbfaktat
Ålder: 18
Nuvarande vikt: 88kg (morgon)
Nuvarande midjemått (under naveln, helt avslappnad): 97cm
MÅLET:
Mitt självklara mål vet ni ju redan men jag har ju också andra saker jag vill se resultat på, tex att mina biceps blir mer synliga och även att ansiktet rundas av lite. Har inte riktigt någon målvikt eller så eftersom jag inte har så bra koll på hur mycket jag ska gå ner för det men helst vill man ju väga runt låga 80 iaf. Självklart är också målet att tappa så lite i styrka som möjligt!
Let the DEFF begin ;-)
Härligt, det här fixar du lätt! ;-) Kör hårt!
Det här ska följas! Föressten hur lång är du?
Lycka till! :)
Good luck!! =)
Underlättar med att skriva kosten också, gör det !
Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-07-31 10:15)
Är 1.82 lång :)
Morgonvikten: 87kg
Segade i mig tre rågmackor (kanske 150-200 kcal?) och ett äpple (50 kcal) till frukost. Bra start på dagen med så lite kalorier som möjligt, brukar dock käka gröt istället men det blir mer sen när skolan drar igång igen. Käkar väl nåt mer innan jag drar och tränar senare..
Apropå träna, dags för överkroppen idag. Måste ju göra allt för att behålla de muskler man har ;)
Blir en joggingtur på kvällen med, även om vädret är allt annat än lockande just nu (spöregn typ). Hörs senare!
Frukosten är helt ok :) Drick gärna något (om du inte gjorde det) Jag brukar klunka i mig några munnar yoghurt också (korkflaska) tycker det mättar bra. (deffar också :P )
Jao drack självklart blev vatten som vanligt :) dags för gymmet nu!
arseenal skrev:
Är 1.82 lång :)
Morgonvikten: 87kg
Segade i mig tre rågmackor (kanske 150-200 kcal?) och ett äpple (50 kcal) till frukost. Bra start på dagen med så lite kalorier som möjligt, brukar dock käka gröt istället men det blir mer sen när skolan drar igång igen. Käkar väl nåt mer innan jag drar och tränar senare..
Apropå träna, dags för överkroppen idag. Måste ju göra allt för att behålla de muskler man har ;)
Blir en joggingtur på kvällen med, även om vädret är allt annat än lockande just nu (spöregn typ). Hörs senare!
Ett tips är att lägga rätt mycket krut på frukosten även under deff då det är kanske dagens viktigaste mål. Ligg på minst 3-400 kcal om du är man; själv snittar jag alltifrån 300-800 på frukosten.
Så en bättre start skulle med all sannolikhet vara att få i dig fler kalorier på morgonen och fylla på med mindre mellanmål under dagen och sen äta mer efter träningen och gainer eller vad du nu får i dig för återhämtningen.
Det beror ju iofs på också vilken tid du brukar träna.
Senast redigerat av Madball (2008-07-31 18:38)
Kan hålla med om att det kanske var i det minsta laget till frukost. Hade du nåt pålägg på mackorna?
Annars kan jag rekomendera kalkon. Minimalt med fett och hyffsat med protein.
Kom att tänka på min egen deffdagbok: http://www.halso.info/forum/t-31729.html
Du kan ju kika lite där vad jag åt om dagarna och ungefärlig energifördelning om du vill.
Hoppas gymvistelsen gick väl!
Okey låter bra ska kika i din dagbok för tips grundan :)
Madball: Jo jag vet frukosten var alldeles för liten imorse men som jag skrev tidigare så käkar jag annars gröt+några mackor så ska skärpa mig :)
Käkade nån sorts pastasallad till middag, grymt god mättande och förhoppningsvis bra för deff. Innehöll typ sallad, paprika, gurka, svamp, majs, lök och skinka. Ska nog göra den mkt i fortsättningen :)
Aja varit på gymmet nu iaf. Grymt seg! Hade inte så mycket tid på mig heller eftersom det skulle stänga så blev mest en stresstimme.
Körde bänk som vanligt. Senast jag maxade var typ i februari och då blev det 90 kg, men garanterat att jag minst 95 nu. Men har bara på dessa dagar tappat ganska mycket i energi och var mycket slö idag.
Bänkpress:
60kg, 10,10,10
70kg, 10,8,8
Ända jag hann med, ska egentligen köra på 80 med men får bli nästa gång ..
Körde militärpress i maskin sen, hann inte så mkt..:
40kg, 10,10,10
Sned hantelpress:
20kg, 10,10,10
Flys i maskin:
50kg, 10,10,10,5,5,5
Nån axelmaskin:
30kg, 10,10,10
+40gram protein efteråt.
Vet att man ska göra mindre rep och mer vikt när man deffar, ska börja med det. Blev inte mer idag anledningen vet ni redan. Får hoppas på ett bättre pass antingen på lördag eller måndag.
Nu har man käkat det som var kvar av pastasalladen med :)
Drar ut och joggar snart med, info om sträcka/tid kommer .. tja
Senast redigerat av arseenal (2008-07-31 21:35)
Så nu har man varit ute på en grymt jobbig joggingrunda. Springer en egen runda i stan, asfalt hela vägen. Har mätt upp och det är ganska exakt 4km, jobbigt! Grymt kassa skor har man dock, vet inte ens om de är till för att springa i, men orkar inte prioritera skor just nu då cashen e små.
4km löpning: 25.01 :/
- Knappast något imponerande resultat första gången, men man kan ju ta i åtanke att jag inte joggat på ett halvår samt gått upp några kilon. Men det kan bara bli bättre :) Inledde mkt starkt och trodde först på en riktigt bra debuttid. Ungefär halvvägs låg jag på 10 minuter men sedan dog jag totalt. Sista kilometern var rent ut sagt pinsamt dåligt och jag får fan ta å skärpa mig ;)
Här kommer dagens mål (ganska tunnt idag..):
Frukost: 3 Rågmackor, 1 äpple ~ 200kcal
Lunch: Gick upp på tok för sent för det..
Middag: Pastasallad ~ 400-500kcal?
Efter träning: Pastasallad ~ 400-500kcal?
Efter jogging: Banan ~ 100kcal
= ~1300kcal
.. vet att det är för lite att äta men ska bli bättre på det. Seg dag bara.. hörs imorn
Jag känner mig igen mig första gången jag skulle löpa efter min knäskada (då jag ej löpt på ca 7månader) Första minuterna kändes mer som " åh fan , vad bra det går =) " Efter ca 8 min var jag död, jag hade håll och mitt löpsteg var katastrof!! Förstås gick jag ut för hårt och var helt död när jag kom hem efter ca 5km..
Men , man lär sig av sina misstag! :P
Ja, det var inte så mycket du åt där. Lite mer imorgon vill jag se :P keep it up
edit: du måste fixa bra skor! Det är skitviktigt!
Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-08-01 08:55)
arseenal skrev:
Tjena, Matte här. Kille på 18 år, tränat i 2 år. Här har ni lite bakgrund..
Började som sagt träna för två år sedan, när jag började gymnasiet. Var allt annat än vältränad och var mycket smal och vek. Men som för de flesta så ökade jag stadigt i styrka de första månaderna och viktuppgången hade börjat. Sedan dess har jag tränat regelbundet i två år alltså, käkat massa skitmat och allt dedär vanliga. Men nu är det dags å vända neråt igen. Även om jag inte är "tjock" eller "kraftig" i huvudtaget så har magrutorna jag hade förra året försvunnit helt. Självklart är all fettmat orsaken till det hela men nu är det dags att börja deffa rejält för att få fram rutorna och få bort den grymt störande "bula" som står ut ;-)
Jag började faktiskt lite lätt i måndags och har de senaste dagarna succesivt börjat äta mindre, mer sällan och även hunnit joggat två dagar samt tränat på som vanligt. Har dock inte hänt någonting i stort sätt så inte mkt att säga om, så man kan väl säga att idag är den dag jag startar mitt mål mot magrutorna ;-)
Kommer i min dagbok skriva upp vad jag väger nästan varje dag samt mitt midjemått några dagar i veckan. Kommer även att skriva vilka övningar jag gjort på gymmet och möjligen antal reps/set om jag orkar och kommer ihåg.
Snabbfaktat
Ålder: 18
Nuvarande vikt: 88kg (morgon)
Nuvarande midjemått (under naveln, helt avslappnad): 97cm
MÅLET:
Mitt självklara mål vet ni ju redan men jag har ju också andra saker jag vill se resultat på, tex att mina biceps blir mer synliga och även att ansiktet rundas av lite. Har inte riktigt någon målvikt eller så eftersom jag inte har så bra koll på hur mycket jag ska gå ner för det men helst vill man ju väga runt låga 80 iaf. Självklart är också målet att tappa så lite i styrka som möjligt!
Let the DEFF begin ;-)
Det här ser bra ut Matte!
Du kommer att komma långt med den inställning och dina realistiska mål.
En parentes: Vägde själv lika mycket som du, är hyfsat jämnlång samt hade också 97cm i midjemått när jag började deffa i våras. Så det ska bli kul att följa din resa. :-)
Kolla in deff-tråden om du inte redan gjort det: http://www.halso.info/forum/t-6908.html
Lycka till!
mvh
Music
Hade varit kul med en förebild för att kunna se resultatet. :)
asså GRYMT JÄVLA frustrerande hade skrivt skitmkt vad jag gjort idag så skulle jag spara och allt bra försvann .. som ni förstår pallar jag inte skriva det igen ..
strosaren: jao men hade tänkt att visa både före och efter när jag är nöjd med deffningen, vill ju inte visa bild nu och sen kanske misslyckas eller vara nöjd med slutresultatet :)
musicman1: hehe ja har redan läst den faktiskt ganska najs att vi startade på ungefär samma grunder :)
spicegirl17: jo jag vet men inge sommarjobb i år så skralt me cash nu asså .. får bli när ja har råd :/
aja skrev upp allt ja käkat tidigare orkar inte nu kom fram till cirka 1400kcal iaf vilket kanske är för lite idag igen. Men försöker verkligen skärpa mig men svårt såhär i början att veta hur mkt man ska äta egentligen.
tränat mage/ben/rygg idag med mkt situps och så självklart är det magen man prioriterar just nu det kan man ju inte komma ifrån. kändes bra iaf! :)
hörs imorn då hoppas inget försvinner då ;P
Så sry för några dagars frånvaro har inte hänt så mycket och helgerna blir ganska aktivitetsfria när det SPÖREGNAR ute, ja ni kanske har hört om regnkaoset i typ halva Sverige har knappt kunnat vara ute, pissigt att regn stör min deff ;/
Aja vaknade seeeent idag vilket inte var planerat därför blev det inte mkt att käka idag. Gröt till frukost och pommes/kebab till middag (jag vet men jag kan inte styra vad alla i familjen käkar, men de va iaf stekt i olja vilket ska vara bra. dessutom så var min tallrik till 50% sallad). Även senvanliga proteindrinken vid träning. Nått äpple/banan här och där med.. var på promenad nyss med kände inte riktigt för att springa utan gör det imorrn ist :)
Tränade överkropp idag igen, ska börja med ett nytt "program" på bänkpress om jag lärt mig av Honn. länk finns här - http://www.halso.info/forum/t-33125.html
Kändes bra och jag har ju knappast tappat i styrka ännu men jag kommer väl förmodligen att göra det.
Har en vecka in på deffningen inte några jättesynliga resultat kanske, och magen har fortfarande samma omkrets .. :/ vet inte om jag gör något fel, men får väl fortsätta på samma sätt tills de händer nåt. Vågen visade 86,5 typ i morse, men med min jojovikt så är det förmodligen inget.
Resultaten kommer snart =) Jag såg inte heller något inom 1:a veckan, och knappt så mycket på 2:a veckan heller. Men det är bara att bita ihop och stå ut =). Om det fortfarande inte skulle ge resultat försök att antingen röra lite mer på dig, eller ät lite mindre.
keep it up !
edit: det är mest vätska man förlorar första veckan innan fettet börjar minska.
Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-08-05 09:40)
aja ute å sprang 4:an nyss iaf och det första positiva kom under min deff :) slog tiden från i fredags, 24.32 blev det (förbättring med 29sek.) visserligen ingen jätteförbättring men ändå det går framåt :) Kände att jag orkade springa liite mer idag men är fortfarande långt ifrån att kunna genomföra hela vägen utan att stanna.
Tränade magen/ben/rygg idag som vanligt inga problem alls allt kändes bra och även om jag inte ser några resultat så ser jag ändå liite mer av magrutorna därunder nånstans efter passet, visserligen bara de två övre men ändå :)
vilodag imorron får se om jag tar en promenad iaf tjao.
arseenal skrev:
så ser jag ändå liite mer av magrutorna därunder nånstans efter passet, visserligen bara de två övre men ändå :)
Du ser, snart kommer de två under också att börja krypa fram! Kör hårt!
coffe_aberg skrev:
arseenal skrev:
så ser jag ändå liite mer av magrutorna därunder nånstans efter passet, visserligen bara de två övre men ändå :)
Du ser, snart kommer de två under också att börja krypa fram! Kör hårt!
Yes, keep it up! GO arseenal !
blev fel ...
Senast redigerat av arseenal (2008-08-11 03:02)
fel igen ;P riktiga texten här under!
Senast redigerat av arseenal (2008-08-11 03:03)
Asså detta är ganska frustrerande.. deffat i 2 veckor nu ..
- Ätit BETYDLIGT mindre och mer sällan, dessutom avstått helt från godis, läsk fet mat osv.
- Börjat jogga/promenera cirka 4 ggr i veckan.
- Tränat på som vanligt (nästan ännu hårdare magpass nu).
Har endast gått ner 2 kg i vikt och inte tappat en ENDA centimeter runt magen, och det var därför jag började deffa för att minska den. Jag hade bara varit glad över 1cm då hade det känts som om jag kommit någonstans, men nu asså .. man typ tappar motivationen och jag vet inte om jag har lust att fortsätta nu när man ändå inte märker av NÅT efter 2 veckor när andra gör det ..
vad är felet?
2 veckor är väldigt kort tid! Have patience my young one... ;-)
EDIT: 2 kg är rätt mycket på två veckor, dock är det säkerligen mycket vätska du har tappat. Att det inte märks på midjemåttet är lite underligt, det medger jag. Ge det en vecka till så skulle jag tro att det plötsligt smäller till och du har tappat flera cm.
Senast redigerat av coffe_aberg (2008-08-11 07:26)
/Coffe
Ja jag hoppas verkligen det annars vet jag inte riktigt vad mer jag kan göra ..