Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
4 portioner
1. Koka upp 3 l vatten med 2 tsk salt i en stor kastrull.
2. Häll 7 dl makaroner i det kokande vattnet och rör om.
3. Koka makaronerna livligt 3 minuter utan lock. Rör om några gånger så att makaronerna cirkulerar.
4. Häll makaronerna i ett durkslag och skaka av vattnet.
5. Servera makaronerna nykokta.
klockrent recept mättande och nyttigt.
Alldeles för mättande har jag märkt. För optimal konsistens ska de koka 3:40, sen är det jävligt smaskigt med hyvlad ost på tills makaronerna svalnat, då börjar man med ketchup!
Peronligen tycker jag inte snabbmakaroner smakar något alls utom får hälla på flera dl ketchup :P
Det jag tycker är gott är makaroner av någon form , socker på dom och sedan mjölk. Så det blir som slags gröt :P hehe.. Lite ryskt kanske dock .
ok, 7 deciliter alltså...
Haha, vilket underbart recept. Ett gammalt familjerecept månne?
Personligen föredrar jag fibermakaroner. Kungsörnens har tämligen högt proteininnehåll, 14 g/100 g om jag inte missminner mig.
Har funnits i familjen i generationer tänkte att det var dags att fler fick tillgång till detta underbara recept ;)
är ni alla galna?
det ska vara fullkornspasta som kokar i runt fyra minuter när koktiden säger 8, då blir den riktigt aldente. bra motstånd, svårsmält och tas upp över ett längre tag i kroppen. det är vad jag kallar bra pasta =)
vill man ha smak till det så riv ner lite ost så har vi en amerikansk maträtt.
Amerikander äter väl knappast fullkorn?
nej, men dom äter pasta och ost. så pass mycket så att det finns chipssmaker från amerika med den smaken.
jaha den här tråden blev ju allt annat än oseriös, kan man lika gärna lägga till världens bästa tips för att få lite roligare makaroner.
1. plocka ut ägget/äggen ur kylen
2. kontrollera datum
3. fundera hurvida man kan dö av för gammla ägg
4. knäcka ägget
5. ta tillvara på gulan
6.häll gulan över makaronerna
7 rör om peppra
8. smaklig måltid
Senast redigerat av Grente (2008-08-01 12:15)
grente: Man kan ta lite matlagningsgrädde så fasnar äggen bättre och det blir mer som en carbonara :)
lite basilika och bacon är toppen!
spicegirl_17 skrev:
grente: Man kan ta lite matlagningsgrädde så fasnar äggen bättre och det blir mer som en carbonara :)
lite basilika och bacon är toppen!
japp carbonara är enkelt och gott men jag har plockat bort alla mjölkproduktern ur min kost sen länge tillbaka, brukar slänga i ett ägg eller två då jag gör nudlar också gör mycket för smaken och gör det lite krämigare utan att rätten blir så (onyttig)
hittat färdig grillade kycklingfileer att köpa på konsum nu också 4st för 56kr priset är väl sisådär men det räcker till två måltider och sparar massa tid i köket riktigt bra smak och konsistens också
Grente skrev:
spicegirl_17 skrev:
lite basilika och bacon är toppen!japp carbonara är enkelt och gott men jag har plockat bort alla mjölkproduktern ur min kost sen länge tillbaka, brukar slänga i ett ägg eller två då jag gör nudlar också gör mycket för smaken och gör det lite krämigare utan att rätten blir så (onyttig)
hittat färdig grillade kycklingfileer att köpa på konsum nu också 4st för 56kr priset är väl sisådär men det räcker till två måltider och sparar massa tid i köket riktigt bra smak och konsistens också
oki, det visste jag inte. Då förstår jag :) Äter du på stenåldernsvis?
stenåldervis fick rysningar och började tänka på fluffy ferret trådar, nej inte alls försöker att äta så balanserat som möjligt men valt att plocka bort mjölkprodukter av den anledningen att det är ett enkelt sätt för mig att dra ner på kalori intaget.
Grente skrev:
stenåldervis fick rysningar och började tänka på fluffy ferret trådar, nej inte alls försöker att äta så balanserat som möjligt men valt att plocka bort mjölkprodukter av den anledningen att det är ett enkelt sätt för mig att dra ner på kalori intaget.
ok då förstår jag :)
Grente skrev:
jaha den här tråden blev ju allt annat än oseriös, kan man lika gärna lägga till världens bästa tips för att få lite roligare makaroner.
2. kontrollera datum
4. knäcka ägget
5. ta tillvara på gulan
7 rör om peppra
8. smaklig måltid
Min ordning är:
1.komma hem och vara hungrig
2.kolla i kylen
3.kolla i skafferiet
4.sätta på tvn
5.kolla i frysen
6.sura för att det inte finns någon gott
Alltidxx skrev:
Grente skrev:
2. kontrollera datum
4. knäcka ägget
5. ta tillvara på gulan
7 rör om peppra
8. smaklig måltidMin ordning är:
1.komma hem och vara hungrig
2.kolla i kylen
3.kolla i skafferiet
4.sätta på tvn
5.kolla i frysen
6.sura för att det inte finns någon gott
min ordning är:
1.Komma hem och vara utsvulten
2.Kolla i kylskåpet
3.springa upp till affären och köpa tonfisk
4. Koka ris
5.Göra sallad
6. Äta gott
förut var det ungefär :
1. Komma hem vara utsvulten
2.Kolla i kylen
3.Kolla frysen
4. Kolla skafferi
5. Bre mackor
6. Vara hungrig
Tips på makaronipizza:
http://www.alltommat.se/recept?recipeid=1757
vill du ha den nyttigare så byt ut osten mot mjukost greve 9% fett
använd skinka.
Pizzasallad: stoppa vitkål, i matberedaren och finstrimla + blanda i en burk med pustasallad (finns bland konserverna)
Grente skrev:
5. ta tillvara på gulan
Nån särskild anledning att ta bort äggvitan?
Kan rekommendera pesto till pasta istället för ketchup!
mesmile skrev:
Grente skrev:
5. ta tillvara på gulan
6.häll gulan över makaronernaNån särskild anledning att ta bort äggvitan?
Kan rekommendera pesto till pasta istället för ketchup!
För annars snabbkokar du vitan i makaronerna och imo blir det inte lika krämigt
fler tips på pastan kan vara att man öser ner bacon i det. knaperstekt. då blir det riktigt gott =)
Pasta, bacon, broccoli, vitlökssås på creme fraiche... Mums! ;)
Ni har uppenbarligen missat TABASCO. En rejäl skvätt livar upp den tråkigaste pasta-ketchup-köttbulla. Levde på den konstant under studietiden.
Crosstjeck skrev:
Ni har uppenbarligen missat TABASCO. En rejäl skvätt livar upp den tråkigaste pasta-ketchup-köttbulla. Levde på den konstant under studietiden.
tabasco smakar väl bara starkt, svartpeppar är annars ett alternativ för den som inte gillar starkt starkt