Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
http://www.svensktkosttillskott.se/prod … cts_id=349
Vad anser ni om detta tillskott för att få i sig protein efter träning och typ 1 banan till det? Inte för att bli så stor men för att förhindra musklernedbrytningen och få i sig protein..
Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-07-19 08:29)
vad jag vet har twinlab blivit uppköpt av ett annat bolag och gått i konkurs (enligt gymägaren på gymet jag tränar på) kanske finns det fortfarande lite produkter kvar på marknaden. Min erfarenhet är att twinlab är fruktansvärt dyra och smakar inte särskilt gott (allt jag köpt har varit kvalmigt). Jag håller mig till till dalblads som finns att köpa på www.gymgrossisten.se t ex men jag har även använt eas produkter.
Det tillskottet du tittade på innehöll även lite kolhydrater och jag brukar använda mig av ett mer rent vassletillskott efter träningen. Någon gång har jag även använt mig av dalblads trippelprotein som även innehåller kaseinprotein. Vad säger experterna här på forumet. Är det bäst att använda ett rent vassleprotein och en banan efter träningen eller ett blandat protein? spelar det någon roll vilken träning man har utfört när det gäller val av protein? ex spinning och styrketräning är 1 port vassleprotein + en banan det optimala både efter spinningpass och styrketräningspass? Gäller det samma för om man tränar 50 min styrketräning följt av ett 20 minuters intervallpass på löparbandet?
ok, tack stella för tipset. Ja, jag har också tänkt på dahlblads. Ja skulle gärna vilja ha lite kolhydrater i eftersom jag tränar på elitnivå så blir lite som en återhämtningsdryck innan jag äter riktig mat hemma. Dessutom går jag till gymmet ofta efter ett 2hpass tennis så jag vill gärna ha lite snabba kolhydrater med :)
Vill du ha lite protein och kolhydrater efter ett pass så köpt ett billigt (men bra) protein tillsammans med lite kolhydrater, priset kommer bli oslagbart som en gainer och du kan göra den PRECIS som du vill, den enda nackdelen är att du förlorar möjligen lite plats i skåpet men du sparar på slantarna i plånboken ;)
Vad gäller val av protein efter ett pass så beror det lite på om du kommer äta efter passet. Har du som intention att äta väldigt snart efter passet så välj ett protein med så snabba källor som möjligt, då ett enkelt vassle. Tänker du ta lite tid på dig innan du ska äta så kan det nog vara på sin plats med en produkt med blandade proteiner, ett val av kasein och vassle? Ser ingen mening till varför man ska blanda ner ägg och skit i saker när kasein räcker även där väldigt bra?
Det finns ju studier som visar att du egentligen inte behöver protein efter ett pass för att upprätthålla proteinsyntesen utan det räcker med kolhydrater. Dett kräver ju dock att du äter väldigt snart efter träningspasset. Jag tror inte att kroppen har SAMMA behov av protein efter ett spinningpass som under styrketräning men de kommer fortf finnas ett behov och det får man se till att stilla. Jag vill dock inte säga att det är helt sant ifrån mig :)
Jag kommer oftast gå till gymmet efter ett 2hpass tennis som jag skrev, och köra styrka i ca 1h. Sedan tar det 1timme hem och laga mat så jag vill ha något som jag kan ta före gymmet och sedan efter gymmet. Menar du att jag ska köpa billigt protein och sedan blanda med kolisar eller vadå? :P
Vilket vassleprotein tycker du är bra.? Jag vill iofs ha lite protein då jag kan äta lite för lite..
spicegirl_17 skrev:
Jag kommer oftast gå till gymmet efter ett 2hpass tennis som jag skrev, och köra styrka i ca 1h. Sedan tar det 1timme hem och laga mat så jag vill ha något som jag kan ta före gymmet och sedan efter gymmet. Menar du att jag ska köpa billigt protein och sedan blanda med kolisar eller vadå? :P
Vilket vassleprotein tycker du är bra.? Jag vill iofs ha lite protein då jag kan äta lite för lite..
Det finns ingen mening med att köpa färdiga gainers förutom om man är lat imho. Det blir billigare och kan bli bättre till och med om man köper separat delar och blandar en egen. ALLA kroppen behöver inte samma ratio av kolhydrater och protein som det finns i en färdiggjord gainer och inte för satt snacka om ifall man behöver inta nåt under olika tider på dygnet då behovet av kolhydrater kommer variera.
Jag kör själv på produkter ifrån gymvaruhuset i form av pro fx, slow fx och carbo fx (malto). De är billiga och har bra smak. Nu har ju även henke gett oss ett mycket bra pris på en säck (25kg) malto så nu blir gainern ännu billigare! Jag tycker att slow fx har bättre smak än pro fx men pro fx blandar sig bättre. Pro fx är ett vassle och slow fx ett kasein. Behöver du båda så blanda bara ihop det och ös ner carbo fx så voila, en gainer. Jag tar 30g pro fx med 70g carbo fx efter träningen. Före träningen tar jag 70g carbo fx med ungefär 12g EsaPRO.
Ett BRA vassleprotein är ett prisvärdigt sådant, alltså bra pris / portion till bra kvalitet. Det är ingen skillnad annars mellan ett vanligt vassle och ett annat vanligt vassle. Köp ett som är billigt och passar dig bra.
jag vet ej vad som passar mig bra. Du tycker jag ska köra då carbo fx ? P:
spicegirl_17 skrev:
jag vet ej vad som passar mig bra. Du tycker jag ska köra då carbo fx ? P:
Ja, oavsett träningsform så kommer du behöva kolhydrater efter träningen och då från en snabb käll. Det är där som carbo fx passar helt utmärkt. Det finns att köpa som 1kg-förpackningar vilket är smidigt att förvara då de är små. De finns även i storpack eller JÄTTEPACK som maltodextrin i säck på 25kg.
Ett vassle efter träningen är "aldrig" fel.
Twinlab är väl uppköpt av WNT? Eller det är samma sak vad jag har hört. WNT finns ju och köpa lite här och var om man gillade twinlabs produkter.
Jag tycker väl att det finns bättre och billigare produkter. Jag gillar strength och Dalblads. Om du behöver kolhydrater så har du ju även LOADEX också ifrån dalblads, tycker jag smakar helt grymt bra + billigt.
Så vitt jag vet så finns Twinlab kvar. Enligt det jag fick veta om WNT av en tillskottsförsäljare, så produceras det av den fabrik som Twinlab använde förut. När Twinlab bytte fabrik, så ville de fortsätta tillverka tillskott och lanserade ett eget märke med samma innehåll och som de tidigare produkterna. Därav de snarlika namnen.
ok då kan jag köpa carbo fx men vill gärna ha lite protein ?
Tror nog du lika gärna kan köpa http://www.svensktkosttillskott.se/prod … ucts_id=53 Micro Whey, halva priset och mer protein / 100 g
vårdar: Ja , den ser riktigt bra ut :-)
en fråga, kan man ta den för att få lite energi till nästa styrkpass efter löpning eller liknande? Alltså micro whey..?
en mycket vis man har sagt till mig att skillnaden på proteiner, whey 80 och 100 är så liten så att det nog bara blir mätbara resultat. på det så ska man lägga till att det kostar en jädrans massa mer.
zartok: så jag ska inte ha micro whey ?
Du kan lugnt köpa det biligaste vasslet du hittar. Skillnaden mellan olika sorter kommr inte at märkas.
Vad menas med detta har det någon betydelse hur proteinet framställs? Eller är detta mer eller mindre ett försäljningstrick?
Vassleisolat kan framställas på två olika sätt. Antingen genom jonbyte eller micro/ultrafiltrering. De fleta vassleisolat på marknaden är tillverkade med jonbyte eftersom det är den billigaste av de två metoderna. Tyvärr förstörs vissa mycket viktiga proteinfraktioner under denna process exempelvis proteinerna lactoferrin, lactoperoxidas och glukomakropeptid. Väljer man istället att rena proteinet genom micro/ultrafiltrering får man inte bara en högre proteinhalt, utan bevarar också dessa omtåliga proteiner. Exempelvis lactoferrin har en mängd positiva effekter bland annat är det antiinflamatoriskt, bra för imunförsvaret och ökar kroppens förmåga att binda järn. Som du säkert redan räknat ut är WPI givetvis renat med micro/ultrafiltrering.
Vad tror ni om denna:
http://www.traningsgrossisten.se/produc … cts_id=369
skulle jag vara dig så skulle jag köpa whey 80. världens vanligaste protein, prisvärt i förhållande till innehållet och har alla essentiella aminosyror, och extra mycket av glutaminet som är den mest anabola aminosyran.
kortfattat så säger båda umeborna här, jag och honn att du ska satsa på ett billigare protein eftersom det knappast märks skillnad i slutändan. eller, det kommer det inte att göra. mer än att du har en lättare plånbok.
och vem kan säga emot oss umebor egentligen? =D
zartok skrev:
skulle jag vara dig så skulle jag köpa whey 80. världens vanligaste protein, prisvärt i förhållande till innehållet och har alla essentiella aminosyror, och extra mycket av glutaminet som är den mest anabola aminosyran.
kortfattat så säger båda umeborna här, jag och honn att du ska satsa på ett billigare protein eftersom det knappast märks skillnad i slutändan. eller, det kommer det inte att göra. mer än att du har en lättare plånbok.
och vem kan säga emot oss umebor egentligen? =D
haha, Då köper jag whey 80
http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ib … ;extra=000
Detta eller?
För dom med en tätare inkomst är http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ib … ;Visn=Std2 att rekommendera ;D Smakar som gainomax även om man blandar med vatten! Fan godaste jag druckit.
spicegirl_17 skrev:
zartok skrev:
och vem kan säga emot oss umebor egentligen? =Dhaha, Då köper jag whey 80
http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ib … ;extra=000
Detta eller?
det är det som dom allra flesta köper, så det är det jag skulle rekomendera. när man har druckit ett par kubik av det så finns det dock en annan kedja, budo och fitness som har prisgaranti, dvs att dom ger samma pris minus 5% på motsvarande produkter som deras konkurrenter har. men då ska man ha båda i samma stad skulle jag tro.
så, köp whey 80, blandar du med vatten så rekomenderar jag starkt hallon, bästa vattenblandningen helt klart.
Jag gillar willes förslag där. Men kanske ska testa o köpa båda. Min plånbok är ganska mätt för tilfället och jag har lust att skämma bort mig lite ;)
då kommer du att köpa ett pulver enbart för smak, och billigt var det verkligen inte. närmare 330 kr/kg och du ser inte vilka aminosyror som är toppade. jag skulle inte peta i ett så dyrt protein idag när det absolut inte ger effekt. du kan tom köpa ren glutaminsyra för mindre (när jag såg det sist kostade det 240 kr kilot storköp).
därav att jag och säkert många till skulle vilja avråda dig från att lägga dina pengar i sjön, men om du har en ruggigt rik förälder (eller möjligen två) som ger dig pengarna till det så shoot. annars så finns det mycket annat man kan göra med pengar som man själv har tjänat ihop. till dig som sportar så mycket så skulle jag tex rekomendera att du skulle köpa antioxidanter som hindrar åldrandet bland andra när dom fria radikalerna sätter in efter att man motionerat för mycket för dom kroppsegna antioxidanterna.