Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Svankning vid bänkpress

Registrerad: 2008-07-16

Hej

En del säger att det e bra att svanka när man bänkpressar. Jag förstår att man klarar tyngre vikt då.

jag testade detta häromdan när jag bänkpressade men dagen efter hade jag ont i nedre ryggen(korsryggen) särskilt i höger sida.
Jag vill veta om jag har gjort nåt fel när jag svankade. Det jag vet är att man ska ha fötterna stadigt på golvet och rumpan och axlarna på bänken.

är det något jag har missat som gjorde att min korsrygg blev påfrestad eller?

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-01-03

Det är skillnad på att svanka och "expandera" bröstkorgen, det är inget vidare nyttigt att översvanka korsryggen så som det låter som du gjort.

Registrerad: 2006-04-27

svankar inte jag så gör det ont i axlarna när man kommer ner djupt me stången.

känns mer som det har med stelhet att göra?

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Svanken tjänar väl till att man inte måste gå ner med stången så djupt samt att man kan trycka på bra med resten av kroppen?

Degpekka skrev:

känns mer som det har med stelhet att göra?

Nej tok heller! jag kan ju nästan gå ner i split vafan! :O
Det blir ju stabilare om man svankar också.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Split har iofs inte mycket med stelhet just i de berörda musklerna (axlar, möjligen baksida rygg eller djupare bröstmuskulatur) att göra:P En bänkpress helt utan svank blir djupare utan en med svank, och är axlarna stela gör det ont att gå så djupt. Se det som överkroppens split, fast nästan alla klarar av att göra det:P

Lajne skrev:

Split har iofs inte mycket med stelhet just i de berörda musklerna (axlar, möjligen baksida rygg eller djupare bröstmuskulatur) att göra:P En bänkpress helt utan svank blir djupare utan en med svank, och är axlarna stela gör det ont att gå så djupt. Se det som överkroppens split, fast nästan alla klarar av att göra det:P

Haha jaha så du menar att inte split har nå med bänkpress att göra? okej allright!
Men har hört att det är bra att vara stel om man ska köra bänkpress.

Webbsida

Det är aldrig, ALDRIG, bra att vara stel:)

jag förstår inte vad du menar kubein... :S

haha men jag skämtade om dedär med split... Ja om man är stel så man knappt kan få ner stången blir det ju typ samma princip som bänktröjja :P

Webbsida

Nej, musklerna fungerar inte riktigt som tyg^^ T.ex. kommer tyget "studsa" tillbaka efter att du har töjt ner till bröstet, medan musklerna helt enkelt går sönder;)

haha joojo! men en aning perfekt stel så går det nog! Alltså bara om man är PERFEKT stel!

Webbsida

Nej. Bara nej helt enkelt:P

Registrerad: 2004-09-14

Jag har under många års tid svanka extremt mycket när jag kör bänkpress, och jag kan iaf i mitt fall påstå att jag har fått en del problem med korsryggen av det..

Registrerad: 2008-01-13

kubein skrev:

Svank (ländrygg) har inget med axlar att göra.. känner du smärta i axlarna och det inte kommer från rörelseinskränkning måste det komma mycket högre upp ifrån columna så frågan är snarare vad du gör med nacken.

Från: Göteborg
Registrerad: 2005-04-18

Svanka är fusk och fel. Det är sämre för kroppen och det involverar muskler som int eär meningen att använda vilket gör att du får sämre för bröstmusklerna. Själv sätter jag upp fötterna på bänken för att det inte ska bli någon svank alls. Bättre träning och långt mycket mindre risk för skador och ryggont.

Registrerad: 2006-02-05

therunningman skrev:

kubein skrev:

Svank (ländrygg) har inget med axlar att göra.. känner du smärta i axlarna och det inte kommer från rörelseinskränkning måste det komma mycket högre upp ifrån columna så frågan är snarare vad du gör med nacken.

Det blir andra vinklar och rörelselängd om man ligger platt på bänken. Det är mycket vanligt att man bryggar mer när man har problem med axlarna för att skydda dem.

Registrerad: 2006-02-05

jonazz skrev:

Svanka är fusk och fel. Det är sämre för kroppen och det involverar muskler som int eär meningen att använda vilket gör att du får sämre för bröstmusklerna. Själv sätter jag upp fötterna på bänken för att det inte ska bli någon svank alls. Bättre träning och långt mycket mindre risk för skador och ryggont.

Bänkpress är en övning för hela överkroppen. Svank tillåter en att hantera större vikter.

Registrerad: 2004-09-14

jonazz skrev:

Mindre bra för ryggen är det, men det är långt ifrån fusk då det är godkänt att svanka på bänk tävlingar..

Registrerad: 2008-01-13

Arf Pingvin skrev:

therunningman skrev:

kubein skrev:

Det blir andra vinklar och rörelselängd om man ligger platt på bänken. Det är mycket vanligt att man bryggar mer när man har problem med axlarna för att skydda dem.

Men då är det troligtvis rörelseinskränkning i skuldrorna eftersom han kompenserar med extra svank.. Det är enklare att dra ihop/ned skulderbladen vid svank och då undviker du bättre inklämningsproblem i axlarna.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB