Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Som rubriken säger blir det här mitt första försök att i detta forum försöka hålla en tränings- och matdagbok. Är inne på forumet dagligen för att lära mig så mycket jag kan och har även sett att kunskap finns absolut bland alla forumister. Vilket jag hoppas ska vara till hjälp/stöd/peppning som jag kan använda mig av i den här "satsningen".
Satsningen/målet är följande:
Att komma under 90 kg, träna regelbundet med både kondition och styrketräning och försöka hålla en balanserad och sund kost. Och uppnå målet utan åtefall till tidigare ätstörningsproblematik. (Diagnostiserad ätstörning vid två olika instanser: Sjungade Dalen, Skellefteå och Frejagården, Umeå)
Satus:
Kille/man (beror vem man frågar)
27år
182 cm
97,5 kg
99 cm i byxlinning
110 cm över magen+höfterna
95 cm under revbenskanten
Hjälpmedel:
Energibalans.nu, kostprogram.
Hälso.info, forum, kunskap, support, träning- och matdagbok.
Badrumsvåg+måttband+spegel
Motionerar dagligen till jobbet vilket är en rask promenad på 4 km enkel väg. Ska givetvis försöka fullfölja det alla vardagar så långt det är möjligt. Har styrketränat tidigare i drygt 1½ år, men haft uppehåll i ca 6 mån. Har återigen införskaffat ett gymkort inkl. spamöjligheter och då återupptagit styrketräningen vilket känns kanon. Börjar med helkroppspass för att efter några veckor köra troligtvis 3 split. Konditionsträningen blir till en början löpning på kuperat elljuspår i sommar/höst och förhoppningsvis badminton och ev skidåkning till vintern.
Anser mig relativt händig i köket och är inte rädd för nya maträtter, smaker eller tillagningssätt.
Och med det här inlägget så får jag väl anse att den här satsningen är STARTAD!
Det kommer bli grymt bra det här.
Lycka till!
Lycka till :-)
Genomförde första styrketräningen i tisdags, ett helkroppspass. Och det känns riktigt ordentligt i kroppen idag. Speciellt i vader, axlar och triceps. Men då vet man ju att det finns några muskler kvar :)
Dagens energiförbrukning: 3090 kcal
Dagens energiintag: 2277 kcal
Energifördelning: 168 gr protein, 87 gr fett, 201 gr kolhydrater
Träning: 70 min rask promenad
Frukost: 559 kcal
2 ägg
1 port fiberhavregrunsgröt
2 dl mellanmjölk
3 msk Kalles randiga kaviar (supergod!!)
2 msk äppelmos
Mellanmål: 134 kcal
35 gr proteinshake
Lunch: 545 kcal
Köttfärsbiffar, ugnsbakad potatis, keso, morot, mellanmjölk
Mellanmål: 279 kcal
35 gr proteinshake
1 st kiwi
1 st äggvita
8 gr kaviar
62 gr vindruvor
1 st morot
Middag: 666 kcal
Ugnsbakad torskpaket med potatis, rödlök, räkor, cremefraiche, lättdryck
Mellanmål: 94 kcal
125 gr vindruvor
Känner mig lite fram hur jag ska skriva i dagboken så det kan bli lite olika upplägg på informationen, vill inte fastna direkt på att det är skitjobbigt att skriva in allt. Men sen är det ju min första dagbok :) Men det känns på något vis annorlunda i den här satsningen, lite nyfiket och förväntansfullt.
Tack för lyckoönskningarna!! Och nu är det bara att ösa på med kritik, tips, funderingar och allt annat!! :)
Dag nummer två. Har gått riktigt bra idag, kännt mig riktigt peppad och engagerad. Lite extra stolt har jag varit över att jag tackat nej till både butterkaka, kanelkransar och pizza. Men även om jag inte åt av det så kändes det mer som att "nje, jag tror jag kan stå över, har ju redan ätit mellanmål" och inte den välbekanta, "NEJ!!! Du får INTE äta det där!!" Så det känns bra.
Kroppen börjar komma igen men vaderna är det fortfarande mycket träningsvärk i. Men det ska nog släppa snart. Har fått tillbringa några trevliga timmar på sjön och är nu helt slut, så ska bara skriva och sen ska här sovas!
Dagens energiförbrukning: 3383 kcal
Dagens energiintag: 2164 kcal
Intagets energifördelning: 38% (203gr) protein, 30% (71gr) fett, 33% (175gr) kolhydrater
Frukost: 514 kcal
Havregrynsgröt m mjölk & äppelmos, ägg med kaviar.
Proteinshake
Lunch: 648 kcal
Köttfärsbiffar, potatis, keso, mjölk
Mellanmål: 194 kcal
Proteinshake, äggvita m kaviar
Middag: 532 kcal
Räksallad, scones, köttfärsbiffar, fun light
Mellanmål: 142 kcal
Apelsin, vattenmelon, kokt skinka
/Sec
Dagens energiförbrukning: 3264 kcal
Dagens energiintag: 2579
Intagets energifördelning:23% (145gr) protein, 33% (93gr) fett, 44% (279gr) kolhydrater
Fukost/lunch: 716
Dagens mellanmål: 350+558 kcal
Middag: 955 kcal
/Sec
Känns alltid svårt att på helgerna hålla lika hårt på kosten. Har tillbringar helgen hos föräldrarna och syskonen vilket innebär att man inte får välja maten, och inte kan tillbringa lita mycket tid på tex. träning. Men vill inte att den här satsningen ska ta allt för stor plats så att det privata tar allt för stora smällar. Helgen har ändå flutit på bra med underkott (om än lite) båda dagarna.
Dagens energiförbrukning:2600 kcal
Dagens energiintag: 2244 kcal
Intagets energifördelning: 17% (97gr) protein, 37% (92gr) fett, 46% (256gr) kolhydrater
Frukost/lunch: 555 kcal
Dagens mellanmål: 685 kcal
Dagens middag: 1004 kcal
Idag var det då en ny vecka och jag hade förberett mig för att åter ge kroppen en genomkörare på gymet. Ett helkroppspass var inplanerat. Men jag insåg snabbt att mina förberedelser var riktigt dåliga. Jag åt en lunch på 208 kcal, energi som skulle räcka fram till mellanmålet och sedan för träningen. Det gick ju självklart åt skogen och jag började snabbt må illa och skaka i hela kroppen under gympasset. Så självkritiken kom snabbt. I övrigt känns kroppen bra och humöret är det inget problem på, även om energiintaget varit lågt.
Dagens energiförbrukning: 3577 kcal
Dagens energiintag: 2038 kcal
Intagets energifördelning: 31% (157gr) protein, 32% (71gr) fett, 38% 191gr) kolhydrater
Frukost: 520 kcal
Fiberhavregrynsgröt med äppelmos och mellanmjölk
2 st kokta ägg med Kalles Randiga
35gr proteinshake
Lunch: 208 kcal
Räksallad utan dressing, mjölk
35 gr proteinshake
Mellanmål 2: 153 kcal
35 gr maltodextrin
6 gr Esa Pro
Middag: 805 kcal
Fullkornsdinkelpasta med korv+köttbullar
Fun light
Äggvita
Kvällsmål: 85 kcal
Vattenmelon
Träning:
Helkroppspass på 45 min, stora muskelgrupper som vader, bröst, biceps, triceps, axlar, rygg.
Rask promenad på 70 min.
Även om jag tränade igår känns jag oförskämt pigg i kroppen. Har dock fått någon form av nackspärra som gör att vänstra skulderbladet och upp mot nacken är riktigt öm och stel. Men det hade jag känning på innan träningen igår. Dock kanske träningen hjälpte till att göra det lite värre. Men men. Annars ser jag som fram emot vägning och mätning på torsdag, alla resultat är ju ofrånkomliga men jag hoppas ju på några helkto ner i alla fall. Men det visar sig ju.
Mina planer på att ge mit ut i löparspåret tog slut innan jag hann dra på mig skorna, men det är ju en dag i morgon oxå, och motionsspåret ska ingenstans. Det enda som kändes lite trist med att jag fick förhinder, ja förutom att jag inte kunde springa, var att min inplanerade middag med kyckling, bulgur och broccoli blev pasta och en blandning av köttbullar och korv. Men så går det. Ny dag i morgon och fortsatt bra känsla mot målet.
Dagens energiförbrukning: 3219 kcal
Dagens energiintag: 2200 kcal
Intagets energifördelning: 30% (167 gr) protein, 34% (38 gr) fett, 35% (194 gr) kolhydrater
Frukost: 520 kcal
Fiberhavregrynsgröt, äppelmos, mellanmjölk och två ägg med Kalles randiga.
35 gr proteinshake
Lunch: 430 kcal
Köttfärsås med fullkornsdinkelpasta, vatten
35 gr proteinshake
Middag: 940 kcal
Fullkornsdinkelpasta, 18% fet korv med 99% kött ( riktigt god!!), köttbullar, ketchup och Fun Light .
Mellanmål: 42 kcal
125 gr vattenmelon.
Dagens energiförbrukning: 3094 kcal
Dagens energiintag: 2211 kcal
Intagets energifördelning: 32% (176gr) protein, 31% (77gr) fett, 37% (203gr) kolhydrater
Frukost:548 kcal
Dagens mellanmål: 268 kcal
Middag: 889 kcal
En vecka in i satsningen och jag har gått på en rejäl motivationsmina. Trodde verkligen att jag skulle få något sorts positivt resultat efter att ha hållit mig på rätt sida om energibalansen. Har legat i snitt under veckan på ett energiunderkott på nästan 1000kcal, 980kcal om man ska vara noga. Men resultaten har totalt uteblivit.
Status, efter 1 vecka:
97,5kg +-0kg
99cm byxlinning +-0cm
110cm mage+höfter +-0cm
94cm revbenskant -1cm
Jag har inte gått ner ett enda gram, inte en enda centimeter runt magen. Vad gör jag för fel!!?? Känns ju som en helt bortkastad vecka. Lägger ner seriös tid på att motionera, äta rätt och hålla motivationen uppe. Ska kanske säga att jag har försökt hitta en bra balans med ett energiunderkott som i sin tur genererar viktminskning i några månader, vilket innebär att min början här med en dagbok inte bör se som en helomvändning av kost och motion.
Så forumister, några tips? Ja annat än: " Seså, kämpa på! Du ska se att de kommer ge resultat bara du ger det tid"
Är mycket väl insatt i att det inte går att hitta drömformen på en vecka, men som sagt, har försökt hitta några som helst förbättringar i fler månader och vände mig hit med dagboken för att få en lite extra hjälp. Och när man då VERKLIGEN kämpar, lägger ner tid och tror man gör rätt så hade då jag hoppats på någon sorts förbättring.
Vet ju att många tänker att jag måste räknat fel. Att jag lurat mig själv med intaget eller förbränningen. Men det kan jag direkt avfärda. Dock har jag förlitat mig på Energibalans.nu och att det programmet räknar rätt. Skulle det inte vara fallet så kan jag absolut gå med på att jag inte har energiunderskott. För energiunderkott är det som krävs för att jag ska minska i vikt och storlek. Eller?
Efter dagens forumdiskussion så får jag snabbt placera mig i skaran av människor som inte kommer längre än en vecka av idoget skrivande i sin träningsdagbok. Måste omvärdera och hitta ett nytt upplägg så att jag kan bli nöjd över resan dit. Men en dag kanske!!
/Sec
har du inte gått ner måste du ha räknat fel nånstans. antingen kaloribehovet eller maten du käkar