Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
hej nån som kan tipsa om nån bra maträtt där keso ingår.
blir trött på att äta direkt ur förpackningen ibland.
Hur kan du bara äta keso. Skulle nog inte få ner det fast jag har ju inte testat.
finns ju med massa smarriga smaker annans,passion etc
lite jobbigt är det, nån som har några tips?
Vegetarisk lasagne med keso istället för bechamelsås - en nyttigare variant av lasagne!
Fräs en massa grönsaker typ hackad lök, riven morot, hackad paprika, aubergine etc i olivolja, späd med krossad tomat på burk, lite mjölk och nån buljongtärning samt örtkryddor typ timjan... låt koka ett tag... pressa ner några vitlöksklyftor, smaka av med salt & svartpeppar. Varva med lasagne plattor och rejält med keso i en ugnsform och strö riven (lätt)ost överst + lägg på tomatskivor, peppra & salta överst, om du vill lyxa till det nyriven parmesan ovanpå tomaterna också... In i ugnen 200 grader ca 40 minuter. Jättegott och nyttigare än vanlig lasagne.
Keso istället för ost på skinkmackan är ju jättegott, med svarta oliver också... yum yum...
Mirre
Past med keso är jättegott! Pröva t.ex. något i stil med Pestosmak eller Provencale (tror det finns).
skal pröva, danke
Ett tips är att blanda en burk lättkesella med lite honung och ca en tesked kanel, det är riktigt gott men det ät ju mer ett mellanmål än lunch/middag förstås...
Bakad potatis med keso är jättegott, fast med tanke på att bakad potatis har högt GI är det väl att betrakta som efter- träningen mat!
Jag kan ett gryyymt recept som går fort...
Köp en halv grillad kyckling, släng bort skinnet. Servera med en burk Keso-ananas. Voila! Färdigt! Supergott.
annars kan du köra keso (smaksatt såklart) direkt på en macka, det smakar kanon
Köpte en Keso smaksatt med apelsin för att de hade slut naturell. Första skedarna gick bra, men sen tog det emot. Aldrig mer apelsinsmak. blä!
Hört att chili ska vara god. Ska testa nån gång.
Köpte en Keso smaksatt med apelsin för att de hade slut naturell. Första skedarna gick bra, men sen tog det emot. Aldrig mer apelsinsmak. blä!
Hört att chili ska vara god. Ska testa nån gång.
Annanas är bra, bättre än apelsin! Prova den.
Hört att chili ska vara god. Ska testa nån gång.Annanas är bra, bättre än apelsin! Prova den.
Feta/oliv smak är ännu godare =)
Jag tycker naturell keso direkt ur paketet är riktigt gott. Nästan som chips, det är svårt att sluta äta!
Feta/oliv var helt klart en höjdare. Ett bra alternativ till bakad potatis. Nästan lika gott som skagenröra och då slipper man trycka i sig 80-100 gram fett på en måltid:) Vad det har för GI kvittar för mig. Jag börjar bli smått allergisk mot GI. Ärligt talat, märker ni någon skillnad själva? Det är klart att en liter läsk eller en påse godis inte mättar speciellt länge men det visste väl alla ändå.
Ärligt talat, märker ni någon skillnad själva? Det är klart att en liter läsk eller en påse godis inte mättar speciellt länge men det visste väl alla ändå.
Jag känner att jag blir mkt mättare av mörkt, grovt bröd än av formfranska, och då menar jag om man äter samma vikt av dem, så visst märks det.
Här har du lite goda recept som innehåller kesella.
Glasstårta med frukt
6 dl lättglass
150 gram Kesella
4 Konserverade persikohalvor
4 Kiwifrukter
Gör så här:
Låt glassen ligga framme så att den blir lite mjuk, blanda sedan glassen med kesellan. Hacka ned frukten och blanda i kesella-glass blandningen. Häll upp krämen i en plastfilmklädd form, låt stå i frysen i ca 1 timme. Stjälp upp glasstårtan och dra av plastfolien.
Garnera med frukt och servera!
Kesellakaka med björnbärssås
300 g Kesella
3 ägg
2 msk sötningsmedel
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bordsmargarin
Björnbärssåsen:
200 g björnbär
½ dl vatten
2 msk sötningsmedel
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop kesella, ägg, sötningsmedel och vaniljsocker. Smörj 4 ugnsäkra portionsformar lätt med margarinet. Fördela smeten i formarna och grädda i ugnen tills smeten stelnat och pöst upp något, ca 20 minuter. Låt formarna stå och svalna och stjälp därefter gärna upp dem på tallrikar.
Koka upp bären med vatten och sötningsmedel och fördel blandningen över tallriken.
Himmelska hallonmoussen
250 g hallon
1 par droppar citron
75 g kesella
2 tsk sötningsmedel
2 dl lättmjölk
1 ½ tsk gelatinpulver
Gör så här:
Tag undan 8-12 st hallon och kör resten i mixern tillsammans med kesella och citron. Värm lättmjölken tillsammans med gelatinpulvret, rör om tills det löst sig på svag värme. Vispa ned lösningen i moussen. Häll upp i 4 portionsglas, ställ i frysen i ca 30 minuter. Garnera med ett par hallon och eventuellt en citronmelisse.
Persikokaka
3 äggulor, spara vitorna
3 msk socker
5 msk sötningsmedel
150 gram kesella
1 ½ tsk bakpulver
15 msk vetemjöl (=lite mer än 2 dl)
2 msk juice av persikorna
Senare:
3 vispade äggvitor
1 burk persikor i naturell juice
5 hackade sötmandlar
Gör så här:
Vispa äggulorna pösigt med socker och sötningsmedel. Rör i kesella, bakpulver och mjöl. Rör i 2 msk av persikospadet och vänd sist ned de vispade äggvitorna. Bred ut smeten i bakpappersklädd låg vid form med lös kant, ca 27 cm i omkrets.
Låt persikohalvorna droppa av och skär dem sedan i klyftor. Stick ned klyftorna i kakan i ett prydligt mönster och strö sedan på mandel över allting. Grädda kakan ca 20 min i 200 grader.
Låt den svalna och dränk sedan försiktigt in den med ½ dl persikospad.
Servera gärna glass till!
Fromagelängd med bär
3 äggulor, spar vitorna
2 msk socker
5 msk sötningsmedel
6 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk vailjsocker
1 msk vatten
3 vispade äggvitor
Indränkning:
3 msk sockerfri fruktdryck med exotisk smak
Fromagekräm:
150 g kesella
200 g jordgubbar
1 tsk gelatinpulver löst i 2 msk sockerfri fruktdryck med exotisk smak
valfria bär till garnering
Gör så här:
Vispa äggulorna pösigt med socker och sötningsmedlet, tillsätt resten med torra ingredienser och sist vatten och de hårt vispade äggvitorna som vänds i försiktigt. Bred ut smeten i en bakplåtsklädd avlång brödform på 1 liter. Grädda kakan tills den är torr, ca 20-25 minuter i 200 grader. Stjälp upp den och låt kallna, botten ska vara uppåt. Dränk in den med ett par skedar fruktdryck, blanda krämen av kesella och mosade bär. Rör i gelatin som lösts i lite fruktdryck. Ställ krämen i kylen i 15 minuter och bred sedan på den när den börjar stelna. Lägg på valfria bär som dekoration.
Bananmuffins
3 ägg
1 dl strösocker
1 dl sötningsmedel
75 gram kesella
50 gram bordmargarin, rumsvarmt
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
120 gram banan
1 tsk citronsaft
Gör så här:
Vispa ägg, socker och sötningsmedel poröst, rör sedan i kesella och mjukt fett. Blanda sist i mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör tills smeten blivit slät. Klicka ut smeten i 20 muffinsformar, skär bananerna i 20 lika stora skivor och droppa lite citron över dem.
Lägg en skiva i varje muffinsform, grädda muffinsen i ca 10 min i 175 grader.
Grovt bröd med keso, avocado och rödlök är supergott!
Prova att ha keso på fläskpannkaka, blanda gärna upp det med lite lingonsylt. Det blir suveränt gott.
Det funkar också väldigt bra till vanliga pannkakor och plättar.
Jag tycker naturell keso direkt ur paketet är riktigt gott. Nästan som chips, det är svårt att sluta äta!
Feta/oliv var helt klart en höjdare. Ett bra alternativ till bakad potatis. Nästan lika gott som skagenröra och då slipper man trycka i sig 80-100 gram fett på en måltid:) Vad det har för GI kvittar för mig. Jag börjar bli smått allergisk mot GI. Ärligt talat, märker ni någon skillnad själva? Det är klart att en liter läsk eller en påse godis inte mättar speciellt länge men det visste väl alla ändå.
Om man tränar mycket så är inte GI lika relevant, för då har man en god insulinkänslighet, och blodsockret svänger automatiskt mindre. Men för de som har problem med hetsätning eller ofta har "sug" efter olika saker, så är det värdefullt. Jag ändrade min kost och tog hänsyn till GI, och det gav enorma resultat..
Jag tycker Keso Naturell på en vanlig knäckemacka med några skivor tomat på, är supergott!
Det är helt OK att käka Keso ur burken som den är, men prova också att äta det tillsammans med en god grillkrydda och tärnad tomat.
Bred ett tjockt lager keso på mörkt bröd (finax gyllene grova tex :))
Lägg på några skivor gul paprika .
Jättegott !