Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

hälsporre

Registrerad: 2008-03-24

hej, jag har under några månader nu haft hälsporre. Den är inte så jätte allvarlig som det kan vara. Har fixat sådana inlägg med extra dämpning. Det har sagta blivit bättre med inläggen. Jag kan löpa fullt och kännes mest av de på morgonen.

Är det någon som har hälsporre här och i såfall fungerar stretching dvs- hjälper med mot skadan?
Jag brukar stretcha och det känns bättre men finns det några övningar som kan förbättra det yttligare, jag har nämnligen inte gått til en sjukgymnast.

Rätta mig om jag har fel men det är väl brosk som ligger och trycker så det känns? Då borde det väl egentligen inte finnas någon övning som hjälper eller?

Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-07-05 13:00)

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Har aldrig hört talas om ordet "hälsporre", men om det är en smärta man har i hälsenan kan jag meddela att det var den som sabbade min friidrottskarriär! ^^ Gör något åt det såfort som möjligt!!

EDIT: Jag fick bl a specialinlägg i skorna formade efter min fot osv.

Senast redigerat av Keep_On_Pumpin (2008-07-05 13:39)

Keep_On_Pumpin skrev:

Har aldrig hört talas om ordet "hälsporre", men om det är en smärta man har i hälsenan kan jag meddela att det var den som sabbade min friidrottskarriär! ^^ Gör något åt det såfort som möjligt!!

EDIT: Jag fick bl a specialinlägg i skorna formade efter min fot osv.

DU skojar??!! Läser jag rätt, har du aldrig hört ordet hälsporre??

http://www.ergomove.no/index.php?cat=ha … mp;lang=se

Nja, det är mer under hälen man har den smärtan. Smärtan kan variera, vissa kan köra på som vanligt medan andra måste ta till operation.
Tråkigt att det sabbade din kariärr :(

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

"Karriär" jag var väl run 12-13, men duktig =P. Hoppas detta inte sabbar något för dig, jag skulle kolla upp det så snabbt som möjligt!

Keep_On_Pumpin skrev:

"Karriär" jag var väl run 12-13, men duktig =P. Hoppas detta inte sabbar något för dig, jag skulle kolla upp det så snabbt som möjligt!

ok, men tråkigt ändå..

Nej, alltså det är inga problem så, som sagt HAR jag kollat upp det men inget gått till någon sjukgymnast. Han som jag var hos sa bara att jag ska få inlägg så blir det bättre. Det är ok, jag löpser springer, kravlar som vanligt ;) Tänkte bara någon med samma problem och undrar om det finns någon tips &  trix :)

Från: Träningslogg under "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

näe, inga trix, bara inlägg med specialmjukgojs under "sporren" och det har du ju redan, + löp på mjuka underlag (skogsstig el. motsvarande) och för placebo- och smärtminskningens skull så kan du lägga en isklabb/ispåse under foten precis när du kommer hem efter löpning el annan påfrestning på hälen. Och undvik ALL vardagsbelastning på hälen/foten: ex ska du till affären så gå inte - cykla! osv.

Registrerad: 2007-08-20

Plantarfasciepati är nog rätta ordet. (ofta diagnotiserad som plantarfasciit men det behöver ej bara en "it" inflammation. Hälsporren inte inte obligat utan oftare ett röntgenfynd vid långdragna inflammationer)

Info och standarsbehandling http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=444

Nytt och vad jag vet ännu ej godkänt av landstinget men en form av stötsvågbehandling kan för relativt många ge bra resultat.
http://www.umearygg.se/system/visa.asp? … ;HSID=5643 (googlade till denna finns säkert bättre info)

EDIT: http://www.rehabteamet.se/stotvagsbehandling.html

TIPS: Ta det på allvar och kontakta genast en bra och rutinerad sjukgymnast.
Du måste även ändra på det sätt du tränar idag. Något är fel; skor, löpstil, frekvens etc.

Mvh
/Dr.Demento

Senast redigerat av Dr.Demento (2008-07-05 16:35)

Självklart tar jag det på allvar! Men den är inte så allvarlig. Jag har inlägg OCH det har blivit bättre. Den är absolut inte så allvarlig - men jag tar den på allvar.

Jag joggade inte de första veckorna och går ALLTID i dessa inlägg. Jag har kunnat träna på som vanlig och det har blivit bättre. Tack för tipsen :)

Varför ska jag ändra mitt sätt när det fungerar? OM jag skulle få ondare så kanske jag ska tänka om..
Jag hade hälsporre när jag var 11 år och då fick jag inlägg. Sedan blev det bra igen efter ett tag.

spicegirl_17 skrev:

Självklart tar jag det på allvar! Men den är inte så allvarlig. Jag har inlägg OCH det har blivit bättre. Den är absolut inte så allvarlig - men jag tar den på allvar.

Jag joggade inte de första veckorna och går ALLTID i dessa inlägg. Jag har kunnat träna på som vanlig och det har blivit bättre. Tack för tipsen :)

Varför ska jag ändra mitt sätt när det fungerar? OM jag skulle få ondare så kanske jag ska tänka om..
Jag hade hälsporre när jag var 11 år och då fick jag inlägg. Sedan blev det bra igen efter ett tag.

Låter bra att det redan är bättre.
Att man bör ta det på allvar är för att de kan bli väldigt långdraget (möjligtvis fördärva en idrottskarriär)

Att man skall ändra något är för att problemet uppstår då man gör något som inte är bra. Att du blev bra snabbt förra gången är inte garanti för att du blir bra snabbt nästa gång också. Snarare är det ett dåligt tecken att du fått tillbaka problemet.

En duktig sjukgymnast jag pratade med nyligen sa att det är främst på grund av svaga fotvalv som problemet mer plantar fasciit uppkommer. Svaga fotvalv leder till att foten får sämre naturlig dämpningsförmåga och det stressar senskidorna under foten där problemet uppkommer. Träning och stretching av foten är a och o i både bahandling och förebyggande. Sedan får man försöka komma på vad det är som triggar problemet. Har man ökat på något typ av träning, bytt skor, tränat på annat underlag. Vet man om vilken typ av träning som triggar problemet får man undvika den eller väldigt långsamt trappa upp just den typ av träning.

All inlägg behöver inte vara bra utan kan till och med långsiktigt hjälpa till att försvaga fotvalven ännu mer.

Lycka till med rehabiliteringen.

Mvh
/Dr.Demento

Senast redigerat av Dr.Demento (2008-07-05 16:53)

Registrerad: 2008-05-02

Spicegirl_17, Jag har samma problem och jag har haft det sedan lågstadiet (är 23år nu) Det går inte över. Jag har inte konstant ont men har jag dåliga skor på mig känns det efter ett tag. Så mitt tips är väl ett par riktigt bra skor. Ibland när man står och diskar får man sjukt ont efter ett tag (beroende på diskens storlek haha) då får man dra på sig ett par bra tofflor eller nått. =)
Vet inte om man kan göra något medicinskt ingrepp i problemet!?

Supermassive skrev:

Spicegirl_17, Jag har samma problem och jag har haft det sedan lågstadiet (är 23år nu) Det går inte över. Jag har inte konstant ont men har jag dåliga skor på mig känns det efter ett tag. Så mitt tips är väl ett par riktigt bra skor. Ibland när man står och diskar får man sjukt ont efter ett tag (beroende på diskens storlek haha) då får man dra på sig ett par bra tofflor eller nått. =)
Vet inte om man kan göra något medicinskt ingrepp i problemet!?

Om sjukgymnast inte funkar så hade jag provat stötvågsbehandling. Som sista utväg går det att pröva med en operation men det är riskfyllt och inte säkert att det blir bättre.

Mvh
/Dr.Demento

Dr D- Jag började köra mycket matcher efter knäskadan vilket blev en liten överbelasning i foten och därav också hälen. Skor har jag alltid varit noggran med! Han sa jag hade jättebra skor och en bra löpsteg. Problemet var att jag körde mycket träning + matcher därav blev det en liten överbelastning som sagt.

Super- ok, ditt verkar vara mycket allvarligare än mitt då jag inte känner längre när jag löper vilke jag gjorde förut. Man kan operera om man känner väldigt mkt. OJ! får du t o m ont när du diskar, jobbigt! :(

tror det kommer gå över faktiskt för mig. Har du inlägg? Går du till sjukgymnast?

Från: Träningslogg under "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

inte "t o m ont när du diskar" utan snarare; självklart ont vid just en sån sak, långvarig konstant tryck på hälen skulle iallafall framkalla smärta hos mig, det är därför jag som sagt undvek all vardagsbelastning så långt det gick när jag hade som mest ont av en plantar fasciit (som dr. D skriver så är det troligare att du har en reaktion av inflammatorisk karaktär än en "förbening" som en hälsporre är); cykla överallt, alltid sitta ner om det går, undvika en heldag med fönstershopping på stan, osv. sånt fick iallafall jag onödigt ont av och när jag tog bort allt sånt och bara sprang på så försvann p-fasciiten rätt snabbt (jo, den var diagnostiserad med MR också, så jag vet att jag hade en inflammation)

ok, men för mig är det faktiskt inte självklart att det gör ont när man diskar då jag ej verkar ha såna allvarliga problem som ni. :)

Jag går aldrig i stan ändå :P och har alltid joggingskor med inlägg,- inga flippflopp

Registrerad: 2008-05-02

Jag går inte hos någon sjukgymnast. Klarar mig rätt bra ändå. Som sagt har jag bara bra skor på mig så är det lugnt. Sen går man på stan en hel dag (vilket var väldigt längesen) så blir man ju mör i fötterna men det blir väl alla? =)
Känner av det när jag står still på hårt underlag.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB