Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Vad ska man äta innan man lägger sig om man försöker gå ner i vikt (jag styrketränar INTE, utan powerwalkar bara ca 2 tim/dag)? Jag brukar äta två skivor skinka med keso på, men vet inte om det är "rätt". Alltså protein, inga kolhydrater innan jag går och lägger mig.
Jag vill behålla de muskler jag har, och gå ner i fettvikt... jag har vaknat fem varje morgon superhungrig, så jag måste nog äta något innan jag lägger mig, men vet inte vad (så att det inte omvandlas till fett)
Tips och hjälp från expertpanelen, tack :-)
Att du säger att du är jättehungrig 5 på morgonen kan ha och göra med hur du äter resten av dagen , ( rätta mig om jag ha fel) Tycker keso är bra kvällsmål, med macka, ägg är bra också..
Det kommer alltid vara något som omvandlas till fett (räta mig igen om jag har fel) men allt har att göra med hur du äter under dagen, så du ska inte vara jätterädd att trycka i dig kolhydrater, även om mer protein är att föredra.
Hur ser kosten ut för en dag?
Spelar ingen roll hur du äter på kvällen, bara du ligger rätt i det totala kcal-räknandet.
Eftersom du vaknar hungrig beror det på att du äter för lite på dagen innan, och då får du nog klura ut någon anna kost, för att vakna hungrig ska inte behövas bara för att man ska ner i vikt. Hur äter du?
Hmmm jo, jag tror jag skrivit i en annan tråd innan, men klistrar in det här (har ändrat lite på kosten också):
Frukost:
1 omelett gjord på 2 ägg men bara 1 äggula, 1 knäckemacka med skinka (alternativt 1 portion havregrynsgröt, utan mjölk, och en knäckemacka med skinka)
Mellanmål: Frukt (vattenmelon eller ananas, eller ett äpple)
Lunch:
Typ kyckling, och broccoli. Kanske en bit knäckebröd om jag är hungrig
Mellanmål: Frukt (äpple t.ex)
Middag: 1 Nutrilett bar
Innan jag lägger mig: 2 skinkskivor med keso på
Ibland byter jag ut ett mellanmål eller ett mål med nutrilettpåsar (ej bars) också. FÖrsöker att få i mig tillräckligt med näring, men så få kalorier som möjligt. Man kan köra renkur Nutrilett, fem påsar per dag för all näring man behöver som tjej men bara 500 kalorier... men eftersom jag powerwalkar två timmar om dan känns det som att jag förlorar muskler om jag bara går på ren kur.
Därför försöker jag äta kyckling/skinka/keso kombinerat med Nutriletten...
Försöker "äta mest", eller "det med mest kalorier" tidigt på dan som ni ser, och gå ner i kalorier ju närmare kvällen jag kommer, men utan att gå ner för mycket i näringsvärde (alltså protein o sånt) för jag fått för mig att förbränningen är högst på dagen, mindre på natten? Försöker alltså t.ex äta min lunch efter mitt powerwalkpass, så att kroppen får bränsle och inte bryter ner muskler efter passet, men att det fortfarande förbränns fortare... fattar ni vad jag menar?
Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar :)
Oooooch en fråga till - vet att man inte ska äta FÖR LITE fett när man försöker gå ner i vikt, jag äter omega 3 tillskott varje dag. Men jag köper ändå Light Keso (1.5 % fett) för jag tänker på kalorierna. Det är inte nämnvärt mer kolhydrater i lightvarianten, som det ibland kan bli med lightprodukter. Men borde jag ändå köpa den med normalt mkt fett i? Eller ska jag köra på lighten för jag försöker bli av med fettvikt?
Tänker på att jag brukar äta keso innan jag lägger mig också, så om det är mkt fett i kesot kanske inte viktminskningen är lika effektiv?
Senast redigerat av Frances (2008-07-04 09:58)
Vad jag tycker få du i dig för lite kolhydrater. jag tycker du absolut ska äta en "vanlig" middag. Till lunch tycker jag absolut du ska ta pasta,ris , potatis. Att äta för lite kolhydrater är inte bra, vilket jag tycker du är på gränsen till att göra. Annars ser kosten helt ok ut.
Enligt mig är det inte konstigt att du blir hungrig med tanke på din eftermiddagskost samt kvällkost. Mer kolhydrater!
Nej, du kan köra vanlig normal fett i. Inget du behöver tänka på när det gäller kvällen att du tar keso. Var inte rädd för fett!
Jag läste faktiskt en artikel där det var en kvinna som också var läkare , hon hade gått ner 20kg på att äta mycket fett, men det är en anna historia.
Nja, ska man tänka optimalt osv undviker man mättat fett på morgonen, då det sänker insulinkänsligheten på kvällen, samtidigt som man lägger huvuddelen av sitt kolhydratsintag så tidigt på dagen som möjligt då insulinkänsligheten är osm högst. Allt detta gör att så lite som möjligt går till fettinlagring, men det är relativt ointressant på ett kaloriunderskott då det inte sker någon speciell mängd nybildande av fettfri massa. Dessutom sätts allt lite ur spel så fort träning kommer in i bilden, då är det viktigare att få i sig mat just efter träningen, för optimal återhämtning och just som du säger att slippa tappa muskler.
Vidare så varierar förbränningen förvisso över dagen, men eftersom den inte påverkas av mat (eller rättare sagt påverkas lika mycket av maten när du än äter) så kommer du i slutändan av dagen att ha ett lika stort underskott oavsett om du åt på morgon eller kväll, med en lika stor fettförlust som resultat. Jag personligen brukar tycka om att lägga en större del av mitt intag relativt sent på dagen, så att jag slipper lägga mig hungrig och om möjligt dessutom slipper vakna hungrig.
Varför ska hon äta mer kolhydrater? Hon "powerwalkar" bara vilket inte kräver någon större mängd kolhydrater.
Protein mättar bättra än kolhydrater, så därför är det att föredra. Tycker ditt kvällsmål med keso och skinka är helt OK. Själv brukar jag äta ägg precis innan läggdags - fett och protein = mättar bra.
Ok tack, ska testa med tipsen! :) Tyvärr så blir det ändå Nutrilett bar som middag för jag jobbar eftermiddag/kvällar, och har inte tid att äta normal middag... men jag får ta en macka med keso och skinka när jag kommer hem stället, och inte undvika kolhydrat (macka) på kvällen antar jag :)
Anledningen till att du förbränner mer på dagen är främst att du troliigtvis rör dig mer då.
Min första reaktion är att det är åt helvete för lite. och jag förstår att du vaknar hungrig.
Utan att bråka för mycket med dina rutiner skulle jag köra på ungefär följande:
Frukost: Havregrynsgröt med frysta blåbär, kokt ägg
Mellanmål: Banan
Lunch: Typ kyckling, och broccoli, Kanske en bit knäckebröd om jag är hungrig
Mellanmål: Nutrilette-bar
Middag: Typ kyckling, och broccoli, Kanske en bit knäckebröd om jag är hungrig
Kvällsmål: Keso med skinka (Eller kesella-kvark o fun-light)
Håll i tanke att ge kroppen näring när det behövs: Timmarna efter träningspasset.
Ja, jag har också insett att lägga mig hungrig inte är någon höjdare. Har allvarligt talat vaknat fem varje morgon i två veckor för att jag är så otroligt hungrig...
Är gröt ett yes eller no innan man lägger sig? (fiberberikad) :)
Jag tycker hon äter för lite kolhydrater, om hon på morgonen bara tar havergrynsgröt. För mig tycker jag det ser för lite ut. Men jag kanske har fel, då jag äter oftast alltid pasta,potatos, eller ris i alla mina större måltider, så jag vet inte :)
Det som vårdar nämnde tycker jag ser bra ut, men i såfall variera middag med fisk eller lik..
Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-07-04 10:07)
gröt är väl inte den bästa, som jag tycker bör du äta mer middag och sedan ta din kesomacka, det blir bra tror jag..
Jag har räknat lite på Vårdarjävelns tips, det där är väl ca 1500 kalorier? Jag har hört att om man inte har någon övervikt att gå ner, så måste man ibland gå ner på mycket färre kalorier än så för att faktiskt gå ner i vikt...
Frances skrev:
Allting handlar om kcal_in vs kcal_ut. Dvs, har du "råd" att på kvällen äta en måltid som innehåller x antal kalorier så kan du göra det. Är man extremt hungrig på kvällarna så får man göra som Lajne och lägga upp sin kost så att man har "råd" att äta större delen av kalorierna på kvällen.
Som jag sa tidigare: protein mättar bättre...
Det som vårdar nämnde tycker jag ser bra ut, men i såfall variera middag med fisk eller lik..
Klart det är, men det var bara ett exempel, och det är smidigare att äta samma sak under dagen så man slipper laga mat flera gånger. Fisken får man ta imorgon :-)
Om du tycker det är gott är det klart du ska äta det! Kasta i lite frön!
Om jag åt sådär skulle jag vara livrädd för att få näringsbrist. Om du är livrädd för kolhydrater från ex. pasta och ris, släng åtminstone in lite bönor/kikärtor och någon grönsak om dagen. Du kommer inte blir tjockare för det.
Hörrni, hjärnan behöver väl lite carbs eller?
Visst, kcal in, kcal ut men finns det bättre sätt så.. tror jag iallafall! Äter jag såhär går jag ner i rasande tempo. Och jag har aldrig uteslutit kolhydrater helt, bara minskat på dem och valt bättre kolhydrater.
fullfart skrev:
Om jag åt sådär skulle jag vara livrädd för att få näringsbrist. Om du är livrädd för kolhydrater från ex. pasta och ris, släng åtminstone in lite bönor/kikärtor och någon grönsak om dagen. Du kommer inte blir tjockare för det.
Hörrni, hjärnan behöver väl lite carbs eller?
Visst, kcal in, kcal ut men finns det bättre sätt så.. tror jag iallafall! Äter jag såhär går jag ner i rasande tempo. Och jag har aldrig uteslutit kolhydrater helt, bara minskat på dem och valt bättre kolhydrater.
Jag håller med dig. Jag minskat mitt kolhydratsintag och valt bättre. Men samtidigt så är alla individer olika och för trådskaparen kanske det räcker med det mål som står. Men jag står fast vid mitt beslut om kolhydraterna..
Eller kanske skulle du äta lite mer kolhydrater, och sen byta ut 2 timmars powerwalk mot en timmes jogg? :)
Hjärnan kan överleva lika bra på en blandning av ketoner och oxiderat protein; i teorin tror jag att endast ketoner också funkar. Men visst, ska man inte in i ketos behöver den carbs, och då uppnår man en varierande och högst personlig grad av slöhet om man inte får tillräckligt i sig.
Angående näringsbrist så är traditionella kolhydratskällor i allmänhet ganska näringsfattiga per kalori; de funkar väl i energibalans eller till viktuppgång men ska man ner gör man nog klokt i att lägga mer fokus på grönsaker etc. Dessutom mättar de dåligt, en diet som innehåller färre kolhydrater och mer protein/fett minskar problemen som finns med hunger.
Slutligen så verkar det komma en massa fördömanden och förkastanden av kcal in vs kcal ut i viktnedgångssammanhang på forumet på senaste tiden från diverse användare. Jag ber därför om en så detaljerad redogörelse som möjligt för hur kroppen kan skapa energi ur ingenting.
Jag syftade mer på näringsämnen från ex. fet fisk och grönsaker. Hon är tjej och behöver järn, vartifrån får hon det?
kanske tabletter?
fullfart skrev:
Jag syftade mer på näringsämnen från ex. fet fisk och grönsaker. Hon är tjej och behöver järn, vartifrån får hon det?
Men det var väl inte det du klagade på? Råden som har givits i tråden har varit att dra ner på kolhydrater och öka på sådana saker. Du verkar vilja att hon ska öka på allt?:P
haha ja jag tycker att hon ska öka på allt. Men det är ju min åsikt.
När jag skrev "Jag skulle vara rädd att få näringsbrist" menade jag inte från kolhydrater, utan från en varierad kost överlag- vilket inte finns här. Möjligt att det lät som att näringen skulle komma enbart från kolhydrater, det var inte så jag menade.
Sen tycker jag ÄVEN att hon borde öka på kolhydratsintaget (som inte måste vara ex. pasta utan kan vara ex. kikärtor). Jag är verkligen ingen expert, men detta skulle fungera för mig i varje fall.