Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Efter att jag kommer hem från jobbet tar jag gärna en smörgås innan jag lägger mig.
Har det då någon betydelse om jag väljer keso eller pastej?
Så länge jag räknar in kalorierna i min kaloribalans?
Hm, keso är väl nyttigare än pastej då det innehåller mer fett va? Keso är proteinrikare, så jag skulle ta keso. Men annars har det ingen betydelse tror jag.. :)
Självklart är keso nyttigare, mer protein, mindre fett.
Grejen är den att jag tröttnat på keso och älskar pastej. ;)
Men jag misstänker att så länge kcalintaget inte överstiger min gräns så kvittar det nog...
Sen går det välja nyttigare pastej också. ;)
ja älskar pastej jag med :) Nej, handlar det om kcalintaget så är det helt ok är jag ganska säker på. Så länge du inte tar typ 4kg pastej så är det nog lugnt ;)
Attans också... Jag som brukar använda 5 kg! ;D
Pålägget kommer inte gör någon praktisk skillnad, ät det som är gott:) Jag älskar f.ö. också pastej, använde det som frukost varje dag i ett år eller så;)
Lajne skrev:
Pålägget kommer inte gör någon praktisk skillnad, ät det som är gott:) Jag älskar f.ö. också pastej, använde det som frukost varje dag i ett år eller så;)
" använde" ? Vad hände om du nu älskar det?
Lajne skrev:
Tack för tipset! =)
Kommer fylla på med gurka och tomat till bredden också. ;)
Men din metabolism är något högre än min Lajne, om man nu tror på sånt...
spicegirl_17 skrev:
Det är jobbigt att handla bröd, smör och pastej (tre saker!), och det är också jobbigt att göra själva mackan. Allt detta jämfört med att bara sleva i sig en liter yoghurt, ett näringsämne jag f.ö. också älskar:P
Richard_85 skrev:
Jo men du sade ju att du redan hade kcal-intaget beräknat och klart, så att säga:P Annars är det klart man ska "tro" på en hög metabolism, det existerar ju i allra högsta grad. Det som är fel i vad folk i allmänhet verkar tro är att en hög/låg metabolism hindrar folk från att gå upp/ner i vikt som de vill, när det ända som hindrar dem är bekvämlighet:)
Senast redigerat av Lajne (2008-07-04 09:40)
Lajne skrev:
Det är jobbigt att handla bröd, smör och pastej (tre saker!), och det är också jobbigt att göra själva mackan. Allt detta jämfört med att bara sleva i sig en liter yoghurt, ett näringsämne jag f.ö. också älskar:P
Hur blir magen egentligen av att svepa 1 l yoghurt?
Vårdarjäveln skrev:
Lajne skrev:
Hur blir magen egentligen av att svepa 1 l yoghurt?
DET undrar jag med ? , yoghurt älskar jag med!! Ja, väldigt jobbigt att göra så mycket, nästan lika jobbigt som att köra intervaller tills man spyr ;)
Den mår bra. Faktum är att min mage blir rätt orolig av att svepa 0,5l yoghurt, men 1l klarar den alldeles utmärkt. Vet inte varför:S
Lajne skrev:
Den mår bra. Faktum är att min mage blir rätt orolig av att svepa 0,5l yoghurt, men 1l klarar den alldeles utmärkt. Vet inte varför:S
Konstigt :o ? det kanske vänjer sig hehe, nej jag har inte den blekaste.
Du skakar den väl inte? Utan bara dricker direkt ur korken (Lättare konsistens)? Kanske är därför maggen funkar bättre på 1 L, då allt blir med blandat...?
Nej, jag häller ut den i en skål och slevar in den med sked. Därför det stod "slevar" i första inlägget också. Man dricker inte yoghurt med 3,7% fett och 95kcal/100g:P
Missade sleven... Vad är det för yoghurt? Tror ändå det är lättare att dricka ur skruvkork, fast man kanske får gå ner lite i fett% då. Nån klunk olivolja att jaga yoghurten med :p
Lajne skrev:
spicegirl_17 skrev:
Richard_85 skrev:
Jo men du sade ju att du redan hade kcal-intaget beräknat och klart, så att säga:P Annars är det klart man ska "tro" på en hög metabolism, det existerar ju i allra högsta grad. Det som är fel i vad folk i allmänhet verkar tro är att en hög/låg metabolism hindrar folk från att gå upp/ner i vikt som de vill, när det ända som hindrar dem är bekvämlighet:)
Yes, jag har en plan på 1500 kcal / dag. Tror dock jag kan öka den något utan fara. =)
Det du säger är sant. Alla kan gå ner i vikt, bara de vill.
Men vissa tror inte på att hög respektive låg metabolism existerar.
De tror endast på fysisk omedveten aktivitet.
Är det inte bättre att dricka yoghurten? Det gör jag alltid, köper en sådan med korkskruv! Riktigt gott :)
Lajne skrev:
Hehe. Min mage blir orolig av 765.576 gram.
Äter jag mindre så får jag huvudvärk och äter jag mer så fattar jag eld. Men på just 765.576 gram så blir min mage lite orolig.
Hehe.
Vårdarjäveln skrev:
Missade sleven... Vad är det för yoghurt? Tror ändå det är lättare att dricka ur skruvkork, fast man kanske får gå ner lite i fett% då. Nån klunk olivolja att jaga yoghurten med :p
Extra Fin Yoghurt, från Skånemejerier. Den heter verkligen så, Extra Fin Yoghurt^^ Egentligen betyder det bara "vi har bombat det här med socker och fett, så det smakar sjukt gott" =D
Richard_85 skrev:
Yes, jag har en plan på 1500 kcal / dag. Tror dock jag kan öka den något utan fara. =)
Det du säger är sant. Alla kan gå ner i vikt, bara de vill.
Men vissa tror inte på att hög respektive låg metabolism existerar.
De tror endast på fysisk omedveten aktivitet.
De som inte tror på det bör undersöka vad sköldkörteln gör. Det är dock helt rätt att det som kallas "metabolism" eller vad man ska säga inte står för en jättestor del av skillnaden i energiförbrukning mellan individer, och här är omedveten fysisk aktivitet en stor faktor, om än kanske inte den enda faktorn. Vem vet. Vad jag har hört är att anorektiker i slutstadiet av sin sjukdom (eller vad man ska säga) med helt krashad ämnesomsättning sällan ens vrider på huvudet när de blir tilltalade, som en extrem form av exempel på där kroppen har dragit ner på omedveten rörelse.
Svea skrev:
Hehe. Min mage blir orolig av 765.576 gram.
Äter jag mindre så får jag huvudvärk och äter jag mer så fattar jag eld. Men på just 765.576 gram så blir min mage lite orolig.
Hehe.
He he
Det finns perioder då jag inte superbulkar också, och att halvera frukosten är ett steg i detta. Dock märker jag att så fort jag käkar 0,5l istället för 1l så blir magen orolig i nån timme framåt. Det är inte mer med det^^
he he
Extra Fin Yoghurt, från Skånemejerier. Den heter verkligen så, Extra Fin Yoghurt^^ Egentligen betyder det bara "vi har bombat det här med socker och fett, så det smakar sjukt gott" =D
Ja, jag har kollat här uppe i sörmland, men inte hittat någon likvärdig. Kanske skulle kolla AG´s favör, den affären är väl från skåne?
Ingen aning om varifrån AG's är, och även om den är från skåne brukar man ju inte frakta mejeriprodukter hur långt som helst (jag antar pga hållbarhet). Iofs utgör väl yoghurt ett visst undantag där, eftersom jag kan köpa finsk sådan, men jag tror ändå du kommer få svårt att hitta det.
Senast redigerat av Lajne (2008-07-04 12:08)