Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Förmodligen fel...

Registrerad: 2007-06-23

... forum, fel webb - men ändå...

Jag har läst en hel del i forumet och förstår att här finns mycket kunskap - det är den jag är ute efter ;-)

Jag styrketränar inte utan har ett specifikt problem: efter en viktminskningsoperation så får jag ibland stopp i matapparaten och då kan jag inte äta alls, jag får kramp i mellangärdet när jag försöker. Oftast går det över efter något dygn - krampen släpper och jag kan börja äta igen. Men ibland är stoppet långvarigare och jag behöver ju då få i mig näring i drickbar form.

Jag har sett att ni nämner proteinpulver, "prottepulver" m m - men VAD är detta? Kan detta vara något för mig? Jag har frågat på hälsokostbutiker men de har tydligen inte förstått mig... Skulle någon kunna ge mig ett tips på produkt jag kan köpa?

Vill också nämna att i mitt jobb är jag ofta ute på resande fot och har svårt att ha med mig färskvaror - därför tror jag att ett pulver som blandas ut med vatten vore en lösning...

Ber om ursäkt ifall jag har hamnat alldeles fel - men behöver verkligen tips!

Tack på förhand!

Lisbeth
aka
Lissu

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

www.gymvaruhuset.se - här hittar du alla möjliga proteinpulver. Se till att ta ett som är kaseinbaserat, tex double pro eller protec om du ska ha det som måltidsersättare/mellanmål. Dock skulle jag rekommendera en helt vanlig måltidsersättare i pulverform. Fråga efter "måltidsersättare" i en hälsobutik så borde de förstå vad du menar. Eller så kollar du runt lite på ovan nämnd adress eller www.gymgrossisten.se

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Om du kan och det inte är för jobbigt, så gör det inget om du blandar det med mjölk eller dricker lite mjölk till (för att få lite fett), tar det med en vitamintablett (som behöver fett för optimalt upptag), och gärna tar något eller några gram fiskolja till:) Mer optimalt än så blir det inte:P

För övrigt: Ett proteinpulver är protein i pulverform, oftast mjölkprotein. Mjölkprotein består av två olika sorters protein, kasein och vassle, som säljs rent var för sig eller i olika blandningar. Vassle tas upp väldigt snabbt av kroppen, samt är vattenlösligt och går därför att blanda ut väldigt lätt. Kasein tas upp långsamt och passar därför enormt mycket bättre som måltidsersättare, men är fettlösligt och kräver därför mycket mer vatten för att få en drickbar blandning. Att blanda det med mjölk är bara uteslutet.
Inget av det är farligt (som sagt, det är bara mjölkprotein) eller enbart till för styrketränande, det är helt enkelt till för folk som får för lite protein i sin dagliga kost (vilket råkar vara huvudsakligen styrketränande^^) eller behöver något som är enkelt att få i sig direkt efter träningen (återigen huvudsakligen styrketränande). Dock är det även den självklara basen i en måltidsersättare.

Orkar du inte blanda eller köpa "avancerade" grejer eller över huvud taget sätta dig in i saker, så är den enkla men dyra utvägen att köpa herbalife. Det är en drink som tillgodoser ditt dagliga behov av vitaminer och mineraler, samt ger dig lite protein, fett och kolhydrater. Finns mer info (och även en hel del kritik, meningslöst pajkastande och allmänna jobbigheter) här: http://www.halso.info/forum/t-29459.html

Edit: Jag föreslår då också att du ringer upp din doktor och frågar vad det är som händer, och om det är normalt etc, så att du inte har råkat ut för någon allvarlig komplikation och riskerar nån form av bestående men eller skada.

Senast redigerat av Lajne (2008-07-02 18:25)

Tack för klargörande och tips!

Ska läsa och ta till mig...

Jag har talat med min läkare efter att ha hamnat på sjukhus flera gånger när "proppen" har hållit i sig för länge - och detta är nog tyvärr en komplikation jag får dras med... Det är inte så ofta tack o lov... men det är bra om jag kan vara förberedd. Jag tror nämligen att detta är i stor grad mentalt - om jag vet att jag får i mig näring i dryckform så kan jag kanske koppla av och lättare få i mig det... Jag märker att när jag hamnat på sjukhus så har jag direkt blivit bättre så fort jag fått dropp och känner att jag själv inte längre har ansvaret... Då vänder det direkt...

Som sagt - tack för svar - trots att det kanske är på fel ställe ;-) !

Lisbeth
aka
Lissu

Från: Rehabhelvetet
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Sen finns ju drickyoghurtar, testat sånna? =)

Många gånger - blir dock lite tjatigt, är lite sött och klarar inte 30 graders värme en dag!

Lisbeth
aka
Lissu

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB