Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jag är en tjej som är 24 år gammal, 170 lång och väger 63kg. Jag går 1.5timmes powerwalks varje morgon, och tänker inte träna mer utöver detta just nu (inte värt för mig att köpa träningskort för jag bor inte i Sverige, bara här i en månad).
Jag vill gå ner till 55kg - just nu har jag gått ner 1.2 kg på en vecka, så det kan väl ses som bra antar jag...
Jag kombinerar vanlig mat med Nutrilett, antingen påsarna eller barsen.
Jag äter, på en vanlig dag:
Frukost:
1 omelett gjord på 2 ägg men bara 1 äggula, 1 knäckemacka med skinka (alternativt 1 portion havregrynsgröt, utan mjölk, och en knäckemacka med skinka)
Mellanmål: Frukt (vattenmelon eller ananas)
Lunch:
Liten tallrik med fullkornspasta och hemmagjord tomatsås med svamp, lök etc. Broccoli.
Alternativt: 3 kycklingklubbor, broccoli.
Mellanmål: Frukt (äpple t.ex)
Middag: 1 Nutrilett bar
Innan jag lägger mig: 2 skinkskivor med keso på
Jag har STENKOLL på att jag inte stoppar i mig mer än såhär, så ni behöver ej fråga detta (vet att det är det första man tänker på, att man kanske fuskar ;-))
Det gick fort att gå ner i vikt i början, men nu är det mycket mycket trögare... jag FUNDERAR på om det är för att jag äter för lite? För jag åt mer när jag gick ner i vikt i början, men kanske är det så att det bara var vatten/jag har lite mer muskler nu eller whatever...
Jag är otålig och vill gå ner så fort som möjligt, 5 veckor på mig att gå ner åtminstone 5-6 kilo :) Jag vågar liksom inte börja experimentera och äta mer riktigt, för att jag vill ha min snabba viktnedgång. Men kan det verkligen vara så att man går ner fortare om man äter mer? Det låter ju... inte logiskt? :)
Hjälp och tips tack!
Hej!
Jag läste igenom din mat och jag tycker du ska äta mer till middag! Nutrilett bar är ingen riktigt måltid tycker jag. Försök att äta riktigt mat. När det gäller din viktnedgång går det alltid fortast ibörjan. Det mest hälsosamma viktnegång är att gå ner ca 05.kg/vecka, men 1kg är också helt ok tror jag. Jag tycker heller du inte ska skynda med att gå ner i vikt då du kanske äter för lite, vilket ej är bra..
Den första veckan är det vätska som försvinner och lite annnat. Du funderar inte på att jogga ibland då du gör av med mer kcal - rätta mig någon om jag har fel-
Kosten ser annars bra ut tycker jag! OCh frågan på om du kanske ska äta MER för att gå ner stämmer ej. Det är alltid kcal in . vs kcal ut!
Jag hade exakt samma problem i vintras, och då vet jag att det var att jag år för lite för när jag började äta igen kände jag mig både mjukare i kroppen och jag gick ner mer i vikt.
Och så passade jag mig för kolhydraterna.
Du kanske kan testa lite mindre frukt till mellanmål, det är ju fruktsocker du får i dig genom det.
Kanske lite mer proteiner skulle behövas, såg ut som att du bara får i dig det till frukost i form av ett ägg.
Prova att äta några skivor skinka till mellanmål i stället, man står sig längre och det är ju bara 15kcal/skiva.
Lycka till!
Tack för svaren, även fast de motsäger varandra! ;-)
madspa: jag får ju i mig proteiner när jag äter 2 skinkskivor med keso på innan jag lägger mig också... och jag tror att nutrilettbarsen är rätt proteinrika också om jag inte har fel :)
Det jag oroar mig för lite är om jag äter för lite kolhydrater? Ibland äter jag inte alls pasta till lunch, tuan enbart kyckling+broccoli. Då får jag nästan bara i mig kolhydrater av knäckebröd och nutrilett...jag bara undrar om det kan ha någon påverkan på viktnedgång.
Spicegirl17: Det här med kalori in och kalori ut, kan det inte vara så att kroppen inte vill släppa ifrån sig fettet om man äter för lite? Har liksom stått helt still i några dagar nu i vikt, och det är ju inte så kul när man anstränger sig...
Frances skrev:
Tack för svaren, även fast de motsäger varandra! ;-)
madspa: jag får ju i mig proteiner när jag äter 2 skinkskivor med keso på innan jag lägger mig också... och jag tror att nutrilettbarsen är rätt proteinrika också om jag inte har fel :)
Det jag oroar mig för lite är om jag äter för lite kolhydrater? Ibland äter jag inte alls pasta till lunch, tuan enbart kyckling+broccoli. Då får jag nästan bara i mig kolhydrater av knäckebröd och nutrilett...jag bara undrar om det kan ha någon påverkan på viktnedgång.
Spicegirl17: Det här med kalori in och kalori ut, kan det inte vara så att kroppen inte vill släppa ifrån sig fettet om man äter för lite? Har liksom stått helt still i några dagar nu i vikt, och det är ju inte så kul när man anstränger sig...
Ja det kan vara så då kroppen använder sina reserver! Det har du rätt i! ,när du skriver det där med kolhydraterna tycker ajg inte det verkar så bra. DU måste få i dig kolhydrater för att orka! Det kan absolut ha och göra med inga resultat. Ät pasta, ris, potatis, bönor m.m.!
Lite kolhydrater kan ge en falsk viktnedgång. I musklerna finns kolhydrater lagrat och vatten bundet till kolhydraterna, åt du normalt innan du började gå ned i vikt så hade du ca 1,5 kg kolhydrat+vatten i kroppen. Äter man inga kolhydrater använder kroppen lagret i första hand. Vilket gör att man tror man förlorat vikt, sedan när man börjar äta normalt går man snabbt upp motsvarande vikt igen. En nackdel till är att man kan bli trött och inte orka träna ordentligt om man äter för lite kolhydrater och på så sätt bränner man mindre (då tycker jag att det är bättre att äta mer och orka träna mer).
I övrigt så börjar 55 kg vara på gränsen till vad som kan anses hälsosamt, beror lite på vad du har för kroppsbyggnad. Du har redan en bra, hälsosam vikt till din längd. Skulle du gå ned blir det mer att du plockar bort fettet som ger kurvorna, vilket en kvinna naturligt ska ha. Men det är min personliga åsikt.
Ironwoman skrev:
Lite kolhydrater kan ge en falsk viktnedgång. I musklerna finns kolhydrater lagrat och vatten bundet till kolhydraterna, åt du normalt innan du började gå ned i vikt så hade du ca 1,5 kg kolhydrat+vatten i kroppen. Äter man inga kolhydrater använder kroppen lagret i första hand. Vilket gör att man tror man förlorat vikt, sedan när man börjar äta normalt går man snabbt upp motsvarande vikt igen. En nackdel till är att man kan bli trött och inte orka träna ordentligt om man äter för lite kolhydrater och på så sätt bränner man mindre (då tycker jag att det är bättre att äta mer och orka träna mer).
I övrigt så börjar 55 kg vara på gränsen till vad som kan anses hälsosamt, beror lite på vad du har för kroppsbyggnad. Du har redan en bra, hälsosam vikt till din längd. Skulle du gå ned blir det mer att du plockar bort fettet som ger kurvorna, vilket en kvinna naturligt ska ha. Men det är min personliga åsikt.
Jag håller med dig om vikten. Jag reagerade också på att vikten är bra förhållande till längd. Men som du säger beror det också på kroppsbyggnaden.
spicegirl_17 skrev:
Frances skrev:
Ja det kan vara så då kroppen använder sina reserver! Det har du rätt i! ,när du skriver det där med kolhydraterna tycker ajg inte det verkar så bra. DU måste få i dig kolhydrater för att orka! Det kan absolut ha och göra med inga resultat. Ät pasta, ris, potatis, bönor m.m.!
Nej, nu ska vi inte vara dumma här. Äter du mindre än du gör av med går du ner i vikt, punkt. Om du inte drar in 3g testo och lite hgh i kroppen varje dag förstås, och även då tar det bara en viss tid innan man går ner ändå. Faktum är att om kroppen sparade på fettet skulle du gå ner snabbare, eftersom det enda andra som finns att ta av som innehåller energi är muskler, och muskler innehåller lite drygt en tiondel av energin som fett gör mätt per viktenhet (7-8000kcal/kg jämfört med ~800kcal/kg).
Kvinnor ska ta det lilla lugna med det här med viktnedgång, det är mycket svårare för er del att spåra eftersom ni lägger på er och tappar ganska stora mängder vätska i samband med er mens-cykel så det är inte lönt att få panik bara för att vågen står still en vecka.
Förutom det så är det ju inte helt orimligt att kroppen sänker sin energiförbrukning när den får i sig mindre energi, frågan är huruvida att äta mer kommer öka förbrukningen mer än mängden mat man får i sig. Oftast är det inte så; man är anpassad för att överleva och rent överlevnadsmässigt hade det varit idiotiskt.
Det alla vi andra gör för att hålla förbrukningen uppe är istället att träna; jämförelsevis kan jag gå ner nåt halvkilo i veckan på 3000kcal/dag de dagar jag jobbar och tränar emedan jag har stått still på 1500kcal/dag relativt stillasittande (och om jag som nära 90kg tung man stog still på 1500, vill jag inte ens tänka på hur lite en stackars 60kg flicka skulle behöva äta för att gå ner om hon inte rörde på sig). Skillnaden det gör är alltså absolut inte att underskatta.
tack Lajne för rättelsen.
Tack för svar :)
Lajne: Men jag tränar ju, fast inte styrketräning... kör powerwalks på morgonen istället, 1.5 timme till 2 timmar per dag. Varje dag! :)
Och jo jag vet att min vikt är bra för min längd, men jag har vägt runt 58-60kg innan min backpackingresa förra året som gjorde att jag gick upp till 69kg... huvva! Försöker bara bli av med det plus lite till nu innan Beach 2008 :)
Kroppsmått och bilder är många gånger bättre än vågen. Självklart måste vågen gå ner under ett längre perspektiv för att resultat ska visa sig, men korta mätperioder som t.ex. 1-2 veckor så kan vätskan spela för stor roll och därför "gömma" en faktiskt fettnedgång.
Fortsätt att träna och ät vettigt (läs: ät lite) så kommer du gå ner i vikt. Och precis som Lajne skriver ovanför så är det inte lätt att vara tjej när det gäller viktnedgång, men det är bara att bita ihop. En realistisk viktnedgång för en tjej med dina mått är allt mellan 1-5 hekto i veckan.
Cybercowboy: Aha tack.... oooh vad lite, 1-5 hekto :/ Hehe... hade hoppats på att jag skulle kunna gå ner 1.2kg i veckan som jag gjorde i början, i fem veckor. Antar att det inte kommer att funka då :P
Jag har mätt mig varje vecka också och har gått ner i omkrets, fast inte vikt - så jo jag hoppas ju på att det är musklerna som väger...
Muskler väger mer än fett .
Alltså jag blir knäpp!!! jag har gått upp 0.4kg på 6 dagar, vad är det som händer?! Jag har INTE fuskat, och har t.om börjat gå 1 timme mer än mina 1.5 timmar... så 2.5tim sammanlagt.
Jag FÖRSTÅR verkligen inte hur jag ska äta eller vad jag ska göra för att gå ner den där jäkla fettvikten... man läser alltid om alla som det går så smidigt för ;-( Och jag har inte ens FUSKAT! :P Vart kan problemet ligga?
Jag börjar ju lugnt betvivla "kalorier in vs kalorier ut"-sanningen... jag kanske äter MAX 1200-1400 kalorier per dag... och då måste jag ha powerwalkat bort iaf c.a 500-700 kalorier minst. Plus min basala kaloriförbränning, som säkert ligger på en 1450 eller så *gissar*.... så jag måste ju ligga en herrans massa minus, hur kan man då gå upp? ;-(
Senast redigerat av Frances (2008-07-02 09:09)
Kolhydrater + vatten som jag var inne på tidigare.
Mindre fibrer (mer "mat" kvar i magen)
Vätskesamling vid mens (fast jag tror att du äter på gränsen för att få mens, med så lite energi tror kroppen att det är svälttider och inte lämpligt att få barn)
Står olika på vågen
Inte orka träna ordentligt, då du knappt äter någon orkar inte kroppen hålla tmpo på träningen.
Jag tycker du överdriver nu och med så stort energiunderskott kommer du förlora muskler.
Testa att äta mer, fungerade för mig, som sagt var. Och mer bra fett, testa en tsk linolja på morgonen, det drar igång kroppen och hjälper de dåliga fetterna ut.
Du kommer må bättre, jag lovar =)
Och skippa paniken, träna för att det är skönt och roligt, inte för att du MÅSTE.
Lycka till igen
Jag börjar äta mer från och med idag, så får vi se hur det går!
Madspa och Iron: läste om er i ätstörningstråden.... hoppas ni blivit friska!
Jag har också haft det men är frisk nu (ja tankarna finns väl alltid kvar, men jag skulle aldrig sluta äta nu).
Efter jag totalslutade träna efter mina ätstörningar så började jag äta normalt efter ett tag, och sket i att väga mig på ett par månader... sen när jag vägde mig ett par mån senare hade jag gått ner massor.
Så jag tror definitivt man kan äta för lite på något sätt, det är därför jag betvivlar kalorier in vs kalorier ut-sanningen som är så poppis på detta forum. Kroppen kämpar ju för att INTE gå ner i vikt när man äter för lite!
Som sagt, ska börja äta mer från och med idag, så får vi se hur det går :)
Frances skrev:
Så jag tror definitivt man kan äta för lite på något sätt, det är därför jag betvivlar kalorier in vs kalorier ut-sanningen som är så poppis på detta forum. Kroppen kämpar ju för att INTE gå ner i vikt när man äter för lite!
Amen människa! Det omintetgör väl ändå på inget sätt sanningen om kcal in vs kcal ut; skulle kroppen skapa energi av luft eller? Om förbukningen (kcal ut) sänks kommer givetvis minskningen av kcal in behöva vara större för att åstadkomma önskad viktminskning; vi har väl aldrig påstått att något av värdena behöver vara konstant?
Tack Frances!
Ja känner mej bra nu, min kropp är frisk och mjuk. Hade ett litet återfall runt midsommar men jag kom över det snabbt. Ju mer jag äter desto bättre resultat får jag av min träning. I vintras hade ja helt stopp på vågen , nästan så att jag gick upp varannan vecka och jag vet att det var för att jag trände sönder mig (minst 2h spring varje dag, åt nästan bara sallad) och kroppen ställde in sig på svält. Men det är skönt att veta att man kan vara mätt och må bra =)
Testa linolja, den är verkligen bra, känns som att den smörjer och rensar hela systemet =)
Mitt tips är att fortsätta på samma inslagna bana och inte stirra dig blind på vågen. Som jag skrev tidigare så är bilder/kroppsmått många gånger bättre än vad som står på vågen.
Om det då inte hänt någonting efter en viss tid så får du/vi tänka om. Problemet är att du är så extremt törstig efter resultat eftersom att du ska nå den perfekta beach-formen under en väldigt kort tid - istället för att vara ute i god tid. Som alltid så: du tog dig knappast ur form på endast ett par veckor, och du lär inte ta dig i form heller under ett par veckor. Sånt här tar tid, inte minst för tjejer.
Oj vad jag känner igen mig!
Trevligt att vara tillbaka btw. ;) Har haft ett uppehåll härifrån nu. Detta forumet är ju minst sagt beroendeframkalande. ;)
Jag tror vi är många tjejer som ifrågasätter att det är så "enkelt" som kcal in VS kcal ut.
Det kanske är enklare på en sammansatt mans-kropp som inte har cyklar och annat som stör vårt system lika lätt som på killar, som uppenbarligen verkar vara svårare att rubba. ;) (som Lajne var inne på?)
Däremot så tror jag på fenomenet som Ironwoman berättade om. Att äta så att man får ork att träna riktigt ordentligt.
Det känns i kroppen och det ger resultat, men inte alltid i siffror på en våg.
Jag står fortfarande sten-still på mina relativt låga kcalorier och gör små ändringar lite här och var med jämna mellanrum, men jag är fast.
Ett långt uppehåll från träningen har inte gjort saken bättre heller...
Det är lätt att fixera sig på ett "herre gud jag MÅSTE gå ner i vikt NU!" MEN om man släpper det där och fokuserar på att bli starkare, mer hälsosam och må som en prinsessa istället, så blir aaaaallt mycket bättre. Det är ett löfte. Jag tror att fixeringen i sig kan vara onödigt släp att dra på och kan säkert påverka resultaten.
För de som har försökt bli gravida nån gång kan nog känna igen fenomenen. När man stressar upp sig och "måste" bli gravid, så strejkar kroppen men allt vad den har. Och det är en stress som heter duga. Precis som viktnedgång kan vara.
Släpper man fokuset (ställer om fokuset) och gör det som egentligen ska vara roligt istället ;) så hamnar kroppen i en mer hälsosam miljö och "går med på" kraven som hjärnan har.
Dessa två samarbetar nämnligen inte alltid. :P
Stort lycka till tjejen!
Jag känner igen problemen!
Kommer följa tråden och dina resultat.
*kram*
Åh tack! :) Ska försöka ta det lite mer chill, och främst ÄTA MER. VIlket jag gjort idag redan :D
Ja, jag har också varit aktiv här tidigare men tagit en grymt lång paus på nåt år... vad har hänt med alla avatarer förresten?!
Ms February, försöker du också gå ner i vikt eller är du mer inne på styrketräning?
Jag är inne på både och. Och enligt pojkarna här inne så ska det vara möjligt eftersom jag inte har kört styrketräning på det sättet som jag gör nu. (sk nybörjare) Är 167/ 66kg
Däremot så måste jag släppa fixeringen för den ger verkligen inget annat än negativa känslor. Speciellt om kroppen är i strejk.
Kroppen reagerar bara på omständigheterna och bryr sig knappast om ifall vi (hjärnan) vill gå ner i vikt.
Och kommer man in i en omständighet som innebär stress för kroppen, ja då svarar den väl som den borde av hälsosynpunkt. Bromsar och bromsar och bromsar... :-/
Egentligen är det ganska logiskt. Och hur ofta är inte sjukdomar i alla de slag framkallade utifrån stress?
Enligt läkare så är stress en väldigt vanlig orsak till viktuppgång och därför blir befolkningen överallt fetare i takt med krav förväntningar och stress.
Det är jättesvårt att försöka ställa om tankesättet. Jag vet. Jag själv jobbar med det varje dag och försöker hålla ute mina antenner ifall man känner att något ämne tar upp mycket av tankeverksamheten på dagarna. Då måste man bryta och koncentrera sig på nåt annat för ett tag.
Det tråkiga med viktnedgång är att det tar tid (för mig går det inte alls men skit i det just nu ;) ).
Många tjejer är experter på att försöka hitta nödlösningar och snabba resultat i såna sammanhang. Lika många är jojjobantare.
Jag kollar "Nya" metoder med jämna mellanrum och är ibland väldigt nära att hoppa på dem också. Den där extra tankeställaren är så viktig just då.
Gå ner i vikt för DIG. För DIN skull. Inte för de runt omkring.
Det är de runt om kring som du vill gå ner i vikt till ett visst datum kan jag tänka mig?
Och det är vanligt. Men ohälsosamt, inte minst för din självkänsla i långa loppet!
Varför vill du gå ner i vikt? Också något att fråga sig själv och dröj gärna med svaret.
DU ska må bra. Och då gör det kanske inget att det tar lite tid? FÖrsök att släppa datum och omgivning. Utmana dig själv! ;)
En tjej som är pigg och mår bra är mycket mer attraktiv än en stressad fixerad spinkis. ;)
I min kompiskrets som består av merdelen män, så säger SAMTLIGA "hellre lite för mycket än lite för lite!" (om en kvinnas hull)
Tåls att fundera på. :)