Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 … 17 Tråd låst

Lajne löper!

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

OBS! Om ni tillhör den där seriösa, tråkiga typen kan ni bara låta trådtiteln säga allt och sedan göra er själva en tjänst och skippa den kursiva delen;)

Det var en mörk, stjärnlös natt. Det tunga, smattrande regnet som ursinningt föll ner från den svarta himlen piskades nästan vågrätt av en oförsonlig vind som ven runt knutarna på den stora ladan. Det var en nästan fallfärdig byggnad, med flertalet hål i väggarna och den enda dörren som var placerad på vindsidan såg ut att när som helst ge efter för luftmassornas tryck och flyga av gångjärnen.
Därinne var det helt mörkt förutom en liten, konstant skiftande cirkel av ljus som formades runt ett fladdrande stearinljus inneslutet i en glaskupa. I cirkelns utkant gick det nätt och jämnt att urskilja 4 mörka figurer som stod placerade i vars ett vädersträck. Klädda i stora, mörka kåpor av säckväv var de inte helt olika de munkar som för århundranden sedan ägnade sig åt bön långt nere i katedralers mörka kryptor.
"Jag är uttråkad", sade den västliga figuren.
"Jag med", sade den östliga.
"Så, vad föreslår ni att vi leker med då?", svarade den sydliga.
"Frågan är väl inte vad, utan snarare vem", blev det västliga svaret.
Det blev tyst en stund, medan de funderade.
"Jag tror jag vet den perfekta kandidaten", sade slutligen den nordliga figuren, och glaskupan som ljuset stod i skimrade till och visade en bild av en man djupt försänkt i sömn hemma i sin egen säng. Även om det inte syntes gick det att känna hur atmosfären ändrades, hur själva luften darrade i skräck när de fyra kåpförsedda figurerna började le.
"Ja, han blir perfekt", skrockade figuren i väster, "synnerligen perfekt".
Som genom en tyst överenskommelse började de fyra figurerna samtidigt att kasta sin besvärjelse, rörde händerna långsamt i invecklade mönster medan de mässade obegripliga ord på ett sedan länge dött språk. Luften fylldes av eliktricitet, sprakade och knastrade av den kraft som åsamlades i mitten av ljuscirkeln. Vinden tilltog i styrka, och regnet hällde ner med en kraft sällan skådad. Allteftersom tiden gick blev mässandet mer och mer högljutt, handrörelserna snabbare och snabbare och mer och mer invecklade och till slut, när det verkade som om den dånande domedag som fanns i de fyras röster skulle kunna rubba jorden självt, uttalade de det sista ordet ackomanjerat av en kraftig åsksmäll. Långsamt sänkte de händerna till sidan och andades ut. I glaskupan visades hur mannen vaknade ur sin säng, gnuggade sig i ögonen och sedan reste sig upp. Han gick direkt till sin dator, och utan att egentligen veta vad i helvete han tänkte skrev han ett mail till floppix. Mailet, detta ödesdigra mail, bad henne om hjälp, bad henne lära honom allt det hon kunde om löpandets mysterier. Något förvirrad och fortfarande inte riktigt medveten om vad han hade gjort, gick mannen och lade sig igen.
"Det är fullbordat", sade den sydliga figuren.

So... Hur ligger det till egentligen? Jag deffar ner mig för tillfället, för att uppnå en kroppsvikt mer lämplig för löpning. Schemat innefattar för nuvarande 3 löppass i veckan (MER ÄN SÅ FÅR DU ABSOLUT INTE KÖRA! /floppix) och 3 helkroppspass styrketräning i veckan för att i möjligaste mån undvika muskelförlust. Jag har dock sett mig själv krympa påtagligt i spegeln ända sedan min första löprunda, och inte känns det bättre av att både måttband och spegel visar fel och påstår motsatsen heller. Löppassen ligger på tisdagar, torsdagar och lördagar, och styrkepassen på måndagar, onsdagar och fredagar.
Min sträcka är 5km, jag har av nån anledning alltid tyckt bäst om att springa just den sträckan och därför blir det också den. Det enda PB jag har är för närvarande det jag satte under min första runda på över 2 år, nämligen 5km på 30min. Jag tänkte låta det stå i fet stil här nedanför och sedan uppdatera det allteftersom det blir bättre. På det sättet kan jag bli arg när det inte går bra längre och avsluta denna dagbok för att istället ägna mig åt schack. Eller nåt.

PB 5km:
30:00
(080610)
27:17(080703, på en 7km-runda i 11km/h som tog totalt 38:23)
25:43:30(080810, på ett intervallpass; undrar om jag nånsin ska göra ett "rent" PB)

Nåväl, då är det bara att låta galenskapen börja:)

//Lajne

Senast redigerat av Lajne (2008-08-10 16:04)

Registrerad: 2008-03-24

Vad roligt att du ska börja löpa ordenligt nu =) Jag håller med floppix- MAX 3 ggr löpning. HUr kommer ditt program se ut? Kommer du lägga in intervallpass, eller bara fokusera på långlöpning!

Lycka till :)

Edit: Roligt historia XD

Webbsida

Löpning, 24/6-08
5min gång, 5,5km
2km jogg, 9km/h
1km snabbare jogg, 11km/h
500m jogg, 8km/h
500m jogg, 8,5km/h
500m jogg, 9km/h
500m jogg, 8,5km/h

De sista 2km skulle enligt planen vara "bekväm jogging"; eftersom jag inte har nån som helst jävla aning om vad detta betyder då "bekväm" och "jogging" aldrig har varit två ord som har gått ihop för min del så valde jag att tolka det som jogging i en hastighet jag kan hålla i all oändlighet. Eftersom 9km/h visade sig vara bara aningen över denna gräns fick det bli 8,5km/h till slut; alltså inte mer än hälften av distansen i "rätt fart" men nu vet jag iaf till nästa gång. För övrigt är det sjukt hur det blir när man avslutar ett pass på det här sättet, man hinner liksom glömma hur jobbigt det som kom innan den lugna joggen verkligen var och när man går av är man helt till freds med livet.
Vilket för övrigt tar mig till 1km i 11km/h; jag har ett diffust minne av att det faktiskt var lite jobbigt när jag gjorde det, men så här i efterhand känns det som om det var det enklaste jag nånsin gjort. Vilket är jätteskumt, för jag är helt säker på att redan 9km/h var rejält slitigt i början då jag av nån anledning var lite sliten i kroppen. Nåja. Slutet gott, allting gott, typ.

//Lajne

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Lajne skrev:

Lajne löper!

HAhahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahaha

Ska bli intressat! =D

Webbsida

spicegirl_17 skrev:

Vad roligt att du ska börja löpa ordenligt nu =) Jag håller med floppix- MAX 3 ggr löpning. HUr kommer ditt program se ut? Kommer du lägga in intervallpass, eller bara fokusera på långlöpning!

Edit: Roligt historia XD

Ni kvinnor är ena jävla mjäk. Förstår inte varför ni inte bara kan gå ut och ge järnet i en vecka eller två, och sen skada er och ta lite välbehövlig vila de nästa 6 månaderna så som vi riktiga män gör:(

Bra fråga förresten. Grejen är att jag vet inte, det är ju inte jag som lägger upp min träning riktigt^^. Men om hon inte är helt inkonsekvent den lilla djävulen, så kommer det sannolikt att vara ungefär vartannat pass i stil med det som jag precis körde, dvs lite längre intervaller (1-5min) varvat med lugnare jogging och vartannat pass en längre tid (30+min) i samma hastighet. Progressionen kommer sedan ske på alla plan; i intervallpassen kommer både längden på och hastigheten i intervallerna att öka, och även hastigheten i "mellanjoggen" ökar nog en del, och i de längre passen kommer både passens längd och hastighet att öka. Sedan räknar jag med att saker som inte riktigt passar in i dessa mallar, såsom kortare och snabbare intervaller med total vila emellan, kommer läggas in när jag når en högre nivå och om hon fortfarande finner nöje i att träna mig då:)

high_school_boy skrev:

Lajne skrev:

Lajne löper!

HAhahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahahahahahahahhahahaHAhahahahahahhahaha

Ska bli intressat! =D

Ditt "haha" är så långt att det inte ens syns i 1900x1200 widescreen. Grattis.

Senast redigerat av Lajne (2008-06-24 18:23)

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Vi har redan diskuterat detta på msn, men jag måste säga att jag gråter inombords. :( Men men, jag önskar dig lycka till med löpandet... Du måste edita att ditt pb står i fetstilt btw =P Kan tillägga att jag inte läste din berättelse^^.

Från: Karlstad
Registrerad: 2005-12-18
Webbsida

Du är skicklig på att formulera dig. :-) Lycka till med vansinnesprojektet!

Registrerad: 2008-03-30

Jag läste din berättelse, du skriver bra:).. Lycka till! Det kommer gå bra tror jag:)

Från: Luleå
Registrerad: 2006-02-03

high_school_boy skrev:

Lajne skrev:

Lajne löper!

Ska bli intressat! =D

+1! jag är fortfarande rejält förvånad över att du löper Lajne, men det är starkt!

Från: Kristianstad
Registrerad: 2008-04-18
Webbsida

:o Detta ska bli intressant. Börja lungt bara och tänk på 10% regeln. :)

Lycka till!

Coolt att du löper! :) Riktigt lycka till, hitta löpsteget och konditon och du kommer äga!

Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-06-24 19:19)

Webbsida

spicegirl_17 skrev:

Coolt att du löper! :) Riktigt lycka till, hitta löpsteget och konditon och du kommer äga!

Men du har ju redan skrivit nyss i tråden? xD Typ samma sak :D Börjar du bli virrig? ;D

haha jag skrev ju " Vad roligt att du ska börja löpa ordenligt nu =) Jag håller med floppix- MAX 3 ggr löpning. HUr kommer ditt program se ut? Kommer du lägga in intervallpass, eller bara fokusera på långlöpning!

Edit: Roligt historia XD " det är väl inte samma sak som "coolt att du löper! :) Riktigt lycka till, hitta löpsteget och konditon och du kommer äga!" Eller  :P

Webbsida

Nej kanske inte... Men det lät konstigt att du typ blev förvånad och ba "coolt att du löper! :)" när du redan kommenterat det xD... Men va vet jag haha^^

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Jag. Är. Mållös.

Registrerad: 2006-05-13

Keep_On_Pumpin skrev:

Nej kanske inte... Men det lät konstigt att du typ blev förvånad och ba "coolt att du löper! :)" när du redan kommenterat det xD... Men va vet jag haha^^

Knäppgök phille

haha, jag förstår vad du menar men det var lite mer " coolt- ( bra gjort att du löper)" och inte "coolt- ( shit vad coolt du löper ? ! )

Från: Träningslogg under "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Jaha. Redan på första sidan i Lill-Lajnes nya träningstråd så kommer beviset för att Lajne har blivit tjej. God damn så fort det gick att tappa testo pga. för mycket katabol högreppar-, aka. kondis-, träning. Det kommer gå bra, lilla gumman, lyssna på mig och Zajber så är toppformen snart ett faktum. Adjö så länge och godnatt.

Från: Ö-vik
Registrerad: 2007-09-12

Lajne skrev:

Löpning, 24/6-08
5min gång, 5,5km
2km jogg, 9km/h
1km snabbare jogg, 11km/h
500m jogg, 8km/h
500m jogg, 8,5km/h
500m jogg, 9km/h
500m jogg, 8,5km/h

De sista 2km skulle enligt planen vara "bekväm jogging"; eftersom jag inte har nån som helst jävla aning om vad detta betyder då "bekväm" och "jogging" aldrig har varit två ord som har gått ihop för min del så valde jag att tolka det som jogging i en hastighet jag kan hålla i all oändlighet. Eftersom 9km/h visade sig vara bara aningen över denna gräns fick det bli 8,5km/h till slut; alltså inte mer än hälften av distansen i "rätt fart" men nu vet jag iaf till nästa gång. För övrigt är det sjukt hur det blir när man avslutar ett pass på det här sättet, man hinner liksom glömma hur jobbigt det som kom innan den lugna joggen verkligen var och när man går av är man helt till freds med livet.
Vilket för övrigt tar mig till 1km i 11km/h; jag har ett diffust minne av att det faktiskt var lite jobbigt när jag gjorde det, men så här i efterhand känns det som om det var det enklaste jag nånsin gjort. Vilket är jätteskumt, för jag är helt säker på att redan 9km/h var rejält slitigt i början då jag av nån anledning var lite sliten i kroppen. Nåja. Slutet gott, allting gott, typ.

//Lajne

Öka takten :D

Moderator
Från: Lund/Bollhuset
Registrerad: 2005-02-25

Cybercowboy skrev:

Jag. Är. Mållös.

Trodde jag aldrig skulle säga detta, men plus ett.

Från: Umeå, IKSU
Registrerad: 2007-10-02

Asso jag förstår inte varför de valde dig? och vilka är dom där 4? är de orakel eller... Du beskrev det riktigt bra, skit i löpandet bli författare!

skämtosido, Löper du bara för att få bättre kondis, för en deff eller är det för något annat??

Varför bör du löpa 3ggr max per vecka??

Senast redigerat av ZEE (2008-06-25 01:37)

Registrerad: 2006-10-02

Oj, Lajne har gått och blivit tomte! ;P

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Ja men det är ju bara att önska 'Lycka till!' med löpningen Lajne, hoppas att det kommer gå bra!

Springer Du ute eller inomhus? Motionsspår, bana eller löpband?

P.S. Grymt bra skriven historia!

Mvh

ZEE skrev:

Asso jag förstår inte varför de valde dig? och vilka är dom där 4? är de orakel eller... Du beskrev det riktigt bra, skit i löpandet bli författare!

skämtosido, Löper du bara för att få bättre kondis, för en deff eller är det för något annat??

Varför bör du löpa 3ggr max per vecka??

Floppix kan nog det bättre än vad jag kan , man jag anser att för mycket löpning hinner inte kroppen återhämta sig och skaderisken blir större. Det beror väl också på HUR man kör, dvs långlöpning HIIT -pass m.m..

Webbsida

Man lämnar en tråd ensam i lite drygt ett halvt dygn, och titta vad som händer med den. Ena förbannade spammare, det är vad ni är! Finns ingen möjlighet att besvara alla, så tack för alla lyckoönskningar iaf, och ni som inte lyckönskade mig kan dra åt helvete:)

Sidor: 1 2 3 … 17 Tråd låst

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB