Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

mjölk, den bästa återhämtningdrycken?

Registrerad: 2008-03-24

Jag har just läst i "idrott och kunskap" att mjölk - lättmjölk- skulle vara den bästa återhämtningsdrycken av alla sportdrycker. Det visar sig att den mjölken stannar längre kvar i kroppen än de andra dryckerna och man återhämtar sig bättre. Vad tror ni? Kan detta stämma?

Jag tror att dem menar för själva vätskebalansen anses mjölk den bästa men däremot kan olika pulver/tillskotts-produkter vara bättre när det gäller att gå upp i vikt, öka muskelmassan osv..

Från: Täby - AK
Registrerad: 2006-10-12
Webbsida

Mjölk är bra i alla avseenden egentligen. Mjölk i sig blir som en hel måltid bara man dricker tillräckligt av det, väldigt näringsrikt och enligt mig en bra ratio av makronutrienterna. Som återhämtningsdryck finns det dock bättre saker som går snabbare in i kroppen och som höjer proteinsyntesen mera. Se bara på mixen malto och fria EAA. Om man ska köra helt "naturligt" (utan pulver osv) skulle jag ranka mjölk som etta.

Keep_On_Pumpin skrev:

Mjölk är bra i alla avseenden egentligen. Mjölk i sig blir som en hel måltid bara man dricker tillräckligt av det, väldigt näringsrikt och enligt mig en bra ratio av makronutrienterna. Som återhämtningsdryck finns det dock bättre saker som går snabbare in i kroppen och som höjer proteinsyntesen mera. Se bara på mixen malto och fria EAA. Om man ska köra helt "naturligt" (utan pulver osv) skulle jag ranka mjölk som etta.

Så, då kan man dricka några dl mjölk efter träningen istället för att ta vatten eller någon sportdryck?
Det är nog det som studien handlar om - den bästa återhämtningsdrycken vad det gäller olika sportdrycker. Dem jämförde inte alls med några andra tillskott- så som du säger är mjölk den bästa när det gäller de "naturliga" dryckerna

Webbsida

Ja du kan absolut dricka mjölk istället för någon sportdryck och vatten hjälper ju noll i återhämtningssyfte. Sportdrycker innehåller oftast malto och kan vara bra om man måste återhämta sig snabbt (har en match till eller är mitt uppe i en match eller ska träna en gång till samma dag osv). I alla andra fall ser jag bara fördelar med mjölk vs. vanliga sportdrycker. =)

Registrerad: 2006-10-02

Spice: Här finns en liten artikel angående vatten och sportdrycker. Tänkte att den kanske kunde vara intressant =)
http://www.johnberardi.com/articles/nut … rition.htm

Keep_On_Pumpin skrev:

Ja du kan absolut dricka mjölk istället för någon sportdryck och vatten hjälper ju noll i återhämtningssyfte. Sportdrycker innehåller oftast malto och kan vara bra om man måste återhämta sig snabbt (har en match till eller är mitt uppe i en match eller ska träna en gång till samma dag osv). I alla andra fall ser jag bara fördelar med mjölk vs. vanliga sportdrycker. =)

Ok, jag tränar ju 2 pass/dag då det är oftast förmiddag och sedan kväll- det blir ca 4-5 timmar imellan minst. Ska jag då dricka mjölk efter ? Äter sedan som vanligt  1timme efter träning. Sedan kan jag kanske ta sportdryck om jag ska direkt till gymmet ?

Sigyn skrev:

Spice: Här finns en liten artikel angående vatten och sportdrycker. Tänkte att den kanske kunde vara intressant =)
http://www.johnberardi.com/articles/nut … rition.htm

tack Sigyn :) Intressant!

Registrerad: 2007-03-03

John Berardi brukar trolla ganska ofta. Så var försiktiga och tänk själva bara.

Webbsida

spicegirl_17 skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Ok, jag tränar ju 2 pass/dag då det är oftast förmiddag och sedan kväll- det blir ca 4-5 timmar imellan minst. Ska jag då dricka mjölk efter ? Äter sedan som vanligt  1timme efter träning. Sedan kan jag kanske ta sportdryck om jag ska direkt till gymmet ?

Jag tror skillnaden är så marginell så det inte spelar nån roll. Om man ser till att äta ordentligt efter första passet ska man nog orka med ett andra. Om du behöver energi väldigt snabbt är det optimalt med en dryck som innehåller snabba kolhydrater, ta då denna efter passet. Annars ser jag som sagt bara fördelar med mjölken eftersom det innehåller proteiner och på så sätt kan stimulera proteinsyntesen också, dessutom verkar mjölken också antikatabolt. Tyvärr kan jag inte ge dig ett exakt svar på din fråga :(.

Keep_On_Pumpin skrev:

spicegirl_17 skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Jag tror skillnaden är så marginell så det inte spelar nån roll. Om man ser till att äta ordentligt efter första passet ska man nog orka med ett andra. Om du behöver energi väldigt snabbt är det optimalt med en dryck som innehåller snabba kolhydrater, ta då denna efter passet. Annars ser jag som sagt bara fördelar med mjölken eftersom det innehåller proteiner och på så sätt kan stimulera proteinsyntesen också, dessutom verkar mjölken också antikatabolt. Tyvärr kan jag inte ge dig ett exakt svar på din fråga :(.

Jo jag tycker du ger bra svar :) Jag är nöjd nu iallafall. tack för snabba svar!

Registrerad: 2008-01-28

Keep_On_Pumpin skrev:

Annars ser jag som sagt bara fördelar med mjölken eftersom det innehåller proteiner och på så sätt kan stimulera proteinsyntesen också, dessutom verkar mjölken också antikatabolt.

Exakt. Speciellt med tanke på att du efter träning bara behöver cirka 8 gram protein för att få i gång proteinsyntesen. Kompletterande proteinintag bör sedan vara fördelat på de 4 kommande timmarna efter träning.

Senast redigerat av Strosaren (2008-06-23 14:26)

Registrerad: 2006-10-02

I Svea I skrev:

John Berardi brukar trolla ganska ofta. Så var försiktiga och tänk själva bara.

Nu är väl inte just denna artikeln, om du hann läsa den, något man direkt kan trolla med. Bara lite sunt förnuft =)

Registrerad: 2006-03-31

Keep_On_Pumpin skrev:

Ja du kan absolut dricka mjölk istället för någon sportdryck och vatten hjälper ju noll i återhämtningssyfte.

Är det verkligen sant? kroppen måste ju ha vatten efter träning, annars kan man få huvudvärk och därmed försämrad prestation?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Strosaren skrev:

Exakt. Speciellt med tanke på att du efter träning bara behöver cirka 8 gram protein för att få i gång proteinsyntesen. Kompletterande proteinintag bör sedan vara fördelat på de 4 kommande timmarna efter träning.

Hmm, jag har bestämt för mig att jag har läst 0,2g/kg bv för en optimal stimulans av proteinsyntesen gällande vassleintag. Eller blandar jag ihop före och efter träning med varandra?

Webbsida

Fhoob skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

Ja du kan absolut dricka mjölk istället för någon sportdryck och vatten hjälper ju noll i återhämtningssyfte.

Är det verkligen sant? kroppen måste ju ha vatten efter träning, annars kan man få huvudvärk och därmed försämrad prestation?

Återhämtningssyfte ser jag som att tanka upp glykogendepåerna verka antikatabolt eller stimulera proteinsyntesen... Men självklart behövs vatten för att man ska kunna prestera lika mycket som att syre i luften också är relativt viktigt ^^.

Lajne skrev:

Strosaren skrev:

Hmm, jag har bestämt för mig att jag har läst 0,2g/kg bv för en optimal stimulans av proteinsyntesen gällande vassleintag. Eller blandar jag ihop före och efter träning med varandra?

Jag överdrev nog något. Var till och med 6 gram direkt efter träning. Hittade min källa och med tanke på att killen underbygger sina påståenden ser jag det som tillförlitligt.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/show … ostcount=4

Fast sedan reserverar han sig något gällande protein vs essentiella aminosyror. Hela den tråden är för övrigt riktigt bra.

Webbsida

Minns inte hur mycket av vassle som är EAA just nu, får kolla upp det sen. Men det är iaf inte 6g, den saken är helt säker. Nåväl, 6g EAA är iaf inget konstigt, det är ju rekommenderad dos av esapro:)

Om man tittar på Pro FX per 30 gram:

Då är:

23,2 gram protein
11,6 gram EAA

6 gram Pro FX borde då innehålla 2,32 gram EAA. Alltså i runda slängar 18 gram Pro FX för att komma upp i 6 gram EAA.

Från: Göteborg
Registrerad: 2004-10-08

Något man ska tänka på med dessa EAA-studier är att de är gjorda efter en natts fasta för att minimera avvikelser mellan försökspersonerna. Dvs, hur applicerbart det är i vardagen från fall till fall är väldigt svårt att säga (beroende på bl.a. matvanor), speciellt om man tar vassle istället för EAA.

Angående mjölk:

Shirreffs SM et al. Milk as an effective post-exercise rehydration drink. Br J Nutr (2007): Pg 1-8

The effectiveness of low-fat milk, alone and with an additional 20 mmol/l NaCl, at restoring fluid balance after exercise-induced hypohydration was compared to a sports drink and water. After losing 1·8 (SD 0·1) % of their body mass during intermittent exercise in a warm environment, eleven subjects consumed a drink volume equivalent to 150 % of their sweat loss. Urine samples were collected before and for 5 h after exercise to assess fluid balance. Urine excretion over the recovery period did not change during the milk trials whereas there was a marked increase in output between 1 and 2 h after drinking water and the sports drink. Cumulative urine output was less after the milk drinks were consumed (611 (SD 207) and 550 (SD 141) ml for milk and milk with added sodium, respectively, compared to 1184 (SD 321) and 1205 (SD 142) ml for the water and sports drink; P,0·001). Subjects remained in net positive fluid balance or euhydrated throughout the recovery period after drinking the milk drinks but returned to net negative fluid balance 1 h after drinking the other drinks. The results of the present study suggest that milk can be an effective post-exercise rehydration drink and can be considered for use after exercise by everyone except those individuals who have lactose intolerance.

Elliot TA et. al. Milk ingestion stimulates net muscle protein synthesis following resistance exercise. Med Sci Sports Exerc. (2006) 38(4):667-74.

PURPOSE: Previous studies have examined the response of muscle protein to resistance exercise and nutrient ingestion. Net muscle protein synthesis results from the combination of resistance exercise and amino acid intake. No study has examined the response of muscle protein to ingestion of protein in the context of a food. This study was designed to determine the response of net muscle protein balance following resistance exercise to ingestion of nutrients as components of milk. METHOD: Three groups of volunteers ingested one of three milk drinks each: 237 g of fat-free milk (FM), 237 g of whole milk (WM), and 393 g of fat-free milk isocaloric with the WM (IM). Milk was ingested 1 h following a leg resistance exercise routine. Net muscle protein balance was determined by measuring amino acid balance across the leg. RESULTS: Arterial concentrations of representative amino acids increased in response to milk ingestion. Threonine balance and phenylalanine balance were both > 0 following milk ingestion. Net amino acid uptake for threonine was 2.8-fold greater (P < 0.05) for WM than for FM. Mean uptake of phenylalanine was 80 and 85% greater for WM and IM, respectively, than for FM, but not statistically different. Threonine uptake relative to ingested was significantly (P < 0.05) higher for WM (21 +/- 6%) than FM (11 +/- 5%), but not IM (12 +/- 3%). Mean phenylalanine uptake/ingested also was greatest for WM, but not significantly. CONCLUSIONS: Ingestion of milk following resistance exercise results in phenylalanine and threonine uptake, representative of net muscle protein synthesis. These results suggest that whole milk may have increased utilization of available amino acids for protein synthesis.

Cyber: ska jag vara helt ärlig förstår jag inte hela texten men har jag förstått det lilla som jag förstår att mjölk ÄR bra enligt denna text?  Det verkar som det i denna text

Webbsida

spicegirl_17 skrev:

Cyber: ska jag vara helt ärlig förstår jag inte hela texten men har jag förstått det lilla som jag förstår att mjölk ÄR bra enligt denna text?  Det verkar som det i denna text

Läs bara de fetstilta sakerna, där framgår att mjölk är bra =)

Keep_On_Pumpin skrev:

spicegirl_17 skrev:

haha, det var i stort sett det jag gjorde ;) tack för texten!

föresten, vad menas med whole milk?

Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-06-23 16:00)

Webbsida

spicegirl_17 skrev:

Keep_On_Pumpin skrev:

spicegirl_17 skrev:

haha, det var i stort sett det jag gjorde ;) tack för texten!

föresten, vad menas med whole milk?

Den fetaste antar jag. =P

Ok, så då ska jag alltså dricka den fetaste mjölken om jag vill få bäst " resultat" från mjölken så att säga. ?

Webbsida

Spice: Jepp. Alla världens fettälskare jublar=D

Strosaren: Där ser man, så med andra ord typ 12-13g vassle. Haha med andra ord stämde det jag sade... för en flicka på 60kg^^

Senast redigerat av Lajne (2008-06-23 16:32)

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB