Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2  

Strosaren pressar sig själv till toppform

Registrerad: 2008-01-28

Halloj!

Tänkte börja skriva lite om min träning här på Hälso. Främst för att pressa mig själv lite extra, men även för att blanda upp alla gymdagböcker med lite annan typ av träning. :)

Kort bakgrund:
Spelade ishockey i 12 år men slutade när jag var 20. Är 33 år i dag. Motionerade mest därefter i form av promenader, cykling och lite inlines.

Började med yoga för 3 år sedan och kickboxning för 1 år sedan. Senaste året har jag gått från 69 kg till 77kg. Innan var jag mest benrangel med mage. Magen är borta och lite grövre har jag blivit.

Målet är har har hela tiden varit att må bra, få mer energi och komma i form. Samt kompensera för mitt stillasittande arbete.

Nog snackat. Nu kör vi.

Lördag 14/6

60 minuters kvällspromenad.

100 minuters kickboxning:
– 15 minuters uppvärming
– 30 minuters kondition/styrka (typ armhävningar, situps, rysshopp, höftlyft, stepup-bräda, idioten, hopprep)
– 40 minuter box- och sparkträning.
– 15 minuters stretching

Söndag 15/6

60 minuter morgonpromenad samt vila.

Måndag 16/6

Yoga (höfter/ben/bål):
– Surya namaskara (6 varv)
– Supta Pawanmuktasana
– Shroni Chakra
– Poorna Titali asana
– Naukasana
– Shashank Bhujangasana
– Ardha Chandrasana
– Gomukhasana
– Shavasana

Tisdag 17/6

Cirkelgym 75 minuter (3 varv med 18 stationer).

Onsdag 18/6

Promenad 120 minuter.
Yoga Nidra 20 minuter.

Torsdag 19/6

Cirkelgym 60 minuter (2 varv med 18 stationer).

Fattar inte hur jag pallade 3 varv i tisdags. Men jag trykte på lite extra tyngd i dag. Kändes riktigt bra trots träningsvärken sedan i tisdags.

Senast redigerat av Strosaren (2008-06-19 22:08)

Fredag 20/6

3-4 timmars promenad på Köpenhamns gator var den träningen jag lyckades frambringa på midsommarafton.

Körde lite lättare yogastretch för hamstrings och höftböjare på morgonen. Har mycket fokus på det för att öppna höfterna för att i sin tur undvika vridningar av knäleden i vissa asanas.

Lördag 21/6

Har känningar i knäna efter gårdagens omfattande promenerande. Tog en lättare morgonpromenad på 45 minuter. Vila gäller i övrigt inför morgondagens cirkelgym.

Från: Helsingborg
Registrerad: 2008-04-06

Avundsjuk med alla dessa promenader, så uppfriskande det är och stimulerande för psyket, iaf för mig. Älskar att Jogga eller ta långa promenader men min fot blev överkörd av en bil för 2 veckor sen och den ömmar fortfarande, går jag en lång runda så får jag lida pin för det på kvällen eller dagen efter...

Får du inte en massa spring i benen i ditt 'stillasittande' jobb? :P

EDIT: en tråkig felstavning jag störde mig på :P

Senast redigerat av Suda (2008-06-21 23:01)

Älskar promenader längs havet. Har typ 100 meter ner till Öresund. :)

Det här med promenader sitter nog i sedan jag hade hund. Provade springa ett tag, men vill inte belasta knäna med det. Går hellre 2 timmar än springer en halv. Ger inte samma flås, men håller iaf i gång. Spring i benen får jag, men jag springer av mig på kickboxningen. Promenaderna rensar hjärnan. :)

Trist med din fot. Hoppas på att den är bättre snart …

Senast redigerat av Strosaren (2008-06-21 22:48)

Från: Helsingborg
Registrerad: 2008-04-06

Ja om inte smärtan minskar så får jag väl gå till doktorn nästa vecka tror knappast att foten lär återhämta sig snabbare för det och det blir dyrt att ta ledigt för ett besök hos doktorn =(

Ja det är helt rätt, man ska vara rädd om sina knän!

Söndag 22/6

Cirkelgym 70 minuter (3 varv a 18 stationer).

Kändes mycket bra i dag. Lasta på samma motstånd som i torsdags på två varv. Lite fel fördelat från mig, hade mer och ge i slutet.

Minskade dock något på motståndet för knäböj och benspark. Kändes bra. Körde alla tre varven utan någon smärta i knäna. Ska bli intressant att känna hur det blir nu efter.

Registrerad: 2008-03-24

Vad roligt att du utför yoga :) Jag tror det kan vara väldigt bra för det mentala. Jag älskar också att gå ut med havet dock blir det nästan aldrig. Promenader för mig är att "hitta" sig själv, tänka igeno problem eller bara känna att man lever och mår bra :)

Är avundsjuk på dig dina promenader längs havet!
Keep up the good work!

Tack spicegirl_17, kul när folk kommenterar träningen. :)

Yoga är mer en livsstil än en träningsform för mig. Kör nästan hela den yogiska traditionen. Och visst skapar det balans och harmoni i kroppen.

Jag tror promenader underskattas mycket. Träningsdagarna är nästan enda gången jag promenerar mindre än 60 minuter. Många resonerar att de ska skaffa träningskort och fixa och dona. Men mödan att ta sig till träningslokalen tar bort intresset för träning. Står lite på Paulo Robertos sida där. Hans filosofi är ju att träna hemma minst en kvart om dagen för att hålla i gång. Han menar att det ger mer än 1 timmes träning 2 dagar i veckan. Men då är ju inte målet gorilla eller elitidrottare heller. Oj, kom in på ett litet sidospår …

Strosaren skrev:

Tack spicegirl_17, kul när folk kommenterar träningen. :)

Yoga är mer en livsstil än en träningsform för mig. Kör nästan hela den yogiska traditionen. Och visst skapar det balans och harmoni i kroppen.

Jag tror promenader underskattas mycket. Träningsdagarna är nästan enda gången jag promenerar mindre än 60 minuter. Många resonerar att de ska skaffa träningskort och fixa och dona. Men mödan att ta sig till träningslokalen tar bort intresset för träning. Står lite på Paulo Robertos sida där. Hans filosofi är ju att träna hemma minst en kvart om dagen för att hålla i gång. Han menar att det ger mer än 1 timmes träning 2 dagar i veckan. Men då är ju inte målet gorilla eller elitidrottare heller. Oj, kom in på ett litet sidospår …

ja, jag har läst lite om hand idéer och jag tror han har en bra koll på hur man ska göra för att komma i bra form. Som du säger, vill man bli en gorilla ska man köra mycket tungt på gymmet men rent allmänt fit så tror jag 15 min /dag är bra!

Ja, kan promenader kan nog underskattas en hel del. vad roligt att du har yoga som en mer livsstil! jag har varit på yoga några gånger men jag tror jag var för ung och inte förstod varför yoga vad bra utan "flummade runt" men, jag kan tänka mig att det är bra för själen som jag sa tidigare! Vad innebär den yogiska traditionen? Många elitidrottare tränar yoga, jag funderar ..

spicegirl_17 skrev:

Vad innebär den yogiska traditionen? Många elitidrottare tränar yoga, jag funderar ..

Det är en fråga som kan få ett hur långt svar som helst. Yoga förknippas ofta med människor som slår knut på sig själv i konstiga kroppsställningar (asana). Men det finns så mycket visdom att ösa ur från exempelvis Indien. Visdom som västvärlden först nu börjar ta till sig och använda sig av. I Indien började man använda den ett par tusen år innan kristus.

Det finns ju saker inom yogan som är lättare och ta på och saker som är svårare att ta på.

Några av de saker som är lätta att ta på är:
– Kroppställningar (Asana)
– Andningsteknik (Pranayama)
– Meditation (Dhyana)
– Rening (Shatkarma)
– Koncentration (Dharana)
– Sinneskontroll (Pratyahara)
– Ayurveda ("läran om livet")

Lite svårare att få grepp på:
– Vedanta (urgammal indisk filosofi) där Yama och Niyama ingår (saker man inte bör och bör göra).

Yoga beskrivs ofta med ordet "förening". Ett sätt att förena kropp och själ. Jag skulle vilja beskriva yoga som ett sätt att finna, lära känna och acceptera sig själv som du är. Ett sätt att se på livet och sina medmänniskor. Att acceptera sig själv och inse att du redan är allt du vill vara. Att vara nöjd med det du redan har (Santosa).

Alla delar (och några till) ovan finns med i mitt liv på ett eller annat sätt. Jag blir inte förvånad över att elitidrottare använder yoga. Jag tycker alla som vill ska ta till sig de bitar de gillar och sedan använda dem …

Verkar väldigt lärorikt och bra! Jag tror nog det skulle passa mig ganska bra då jag är ganska osäker person och har svårt att i situationer acceptera mig själv. Intressant faktiskt detta måste jag säga :)

Finns säkert hur mycket som helst att lära som du säger! Hoppas du mår bättre av det och att de hjälper dig i ditt vardagliga liv :) Lycka till med allt, jag läser mer än gärna här :)

mvh
Spice

spicegirl_17 skrev:

Hoppas du mår bättre av det och att de hjälper dig i ditt vardagliga liv :)

Som sagt, testa de bitar som du tror att just du har nytta av. :)

Ett exempel från mitt eget liv är astman. Hamnade på akuten för tre år sedan i ett allvarligt astmanfall. Inhalerade sedan Pulmicort dagligen. I dag använder jag ingen medicin och känner mycket lite av min astma. Senast jag var på spirometri trodde dom att jag inhalerat Bricanyl innan för värdena var näst intill perfekta. Kan aldrig bevisa att det är Yogan och Pranayaman (andningsteknik) som fått mig må bättre. Det kvittar för min del bara jag kan andas normalt …

Måndag 23/6

90 minuters promenad.

Yoga (nacke, axlar)
– Skandha Chakra (rotation + twist)
– Greeva Sanchalana
– Rajju Karshanasana
– Jyestikasana
– Sasangasana
– Shavasana

Tisdag 24/6

Cirkelgym 75 minuter (3 varv a 18 stationer).

Då var det dags igen. Tänkta ta mig tid att utveckla cirkelgymträningen.

45 sekunder på varje station (15-20 reps). 8 sekunder mellan stationerna för byte. 60 sekunders vila mellan varje varv. Motstånd 1-12 på maskiner. Brukar ligga på 9. Något mindre på benspark och bencurl pga dåliga knä.

– Mag crunch  (maskin)
– Ryggresningar på snedbänk med vikt.
– Armhävningar.
– Squat  (maskin)
– Lateral hantellyft
– Spinningcykel
– Sittande latsrodd  (maskin) Heter det så?
– Ben curl (maskin)
– Axelpress (maskin)
– Step up på bräda (växelvis/jämfota)
– Bröstpress  (maskin)
– Benspark  (maskin)
– Biceps curl (maskin)
– Sit-up:s på snedbänk med höga fötter
– Burpies/Höga upphopp/Knäböj på coreboll
– Latsdrag (maskin)
– Tricepspress (maskin)
– Roddmaskin

Registrerad: 2008-01-02

Tror absolut att yogan är positiv mot astman. Det är nog bevisat tänker jag. Promenader är även det en underskattad träningsform. Låter som ditt träningsupplägg är juste! Kör hårt!

Onsdag 25/6

Blev bara 75 minuters promenad i dag. Sedan vila.

Torsdag 26/6

Blev bara träning hemma i dag:

Promenad 2 timmar.

Ben
Knäböj med hantlar. 3 x 10.
Stående vadpress med hantlar. 3 x 15.

Mage
Crunches 3 x 30 (Snea vä, raka, snea höger).
Plankan 2 x 1,5 minut.
Höftlyft 3 x 30 (vä sida, på rygg, hö sida).

Rygg
Ryggresningar 3 x 30.

Axlar
Axelpress med hantlar 3 x 12.
Lateral hantellyft 3 x 12.

Bröst
Armävningar 3 x 20.
Hantelpress 3 x 20.
Hantelflyes 3 x 20.

Biceps/triceps
Bicepscurl med gummiband 3 x 20.
Dips 3 x 8.

Senast redigerat av Strosaren (2008-06-26 17:54)

Fredag 27/6

Promenad 60 minuter och vila.

Har grym träningsvärk i axlarna sedan i går. :O

Sidor: 1 2  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB